Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus  (gelezen 7654 keer)

Marcvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Gepost op: 20 november 2019, 18:13:39 »
Hallo,
Ik heb een vraagje over de wissels van Roco Geoline. Deze zijn voorzien van wisselaandrijving 61195 en wisseldecoder 61196. Het programmeren was geen probleem, maar op de multimaus staat de richting van het wissel verkeerd om. Hoe krijg je deze omgedraaid? Als ik goed heb gezien zijn dit de CV's 34 en 37, maar hoe krijg je deze geprogrammeerd?

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2019, 19:28:23 »
Hallo Marcel,

Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90676.msg3222066177#msg3222066177
In de handleiding van de MM staat dat je de 'draden (van de wisselmotor?) moet omwisselen'. Dat kon bij mij niet, mss bij jou wel....
Verder laat ik het aan de deskundigen over!

Groet, Gerard

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2019, 19:46:13 »
hoi,

draadjes omdraaien gaat niet bij deze decoder ;) Je zal ze moeten programmeren.

Het programmeren was geen probleem, maar op de multimaus staat de richting van het wissel verkeerd om. Hoe krijg je deze omgedraaid? Als ik goed heb gezien zijn dit de CV's 34 en 37, maar hoe krijg je deze geprogrammeerd?

Dat is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Eigenlijk is het dan gewoon via CV-programmeren-menu van de Multimaus. Eigenlijk zoals je een lok zou programmeren. Eerst in programmeermodus zetten:

Citaat
PROGRAMMING THE TURNOUT DECODER:
The turnout decoder must be placed in the programming mode before you can program the decoder. To do this, quickly switch the turnout drive back and forth manually five times in a row. The turnout decoder is now in the programming mode and indicates this by switching back and forth one time per second. After switching 30 times, the turnout decoder exits the programming mode. When programming the address, the turnout decoder immediately exits the programming mode upon confirmation of the address. When programming the CV‘s, the turnout decoder exits the programming mode once it has switched 30 times. To exit the programming mode earlier, program CV 80 to ‘0’.

Daarna is het gewoon via het programmeer menu van de multimaus om de juiste CV van de juiste waarde te voorzien:

Citaat
PROGRAMMING THE POSSIBLE CV’S:
You must remove all locomotives from the track; otherwise the locomotives will take on the corresponding CV values.
The CV values are programmed as described in the manuals for the multiMAUS and Lokmaus 2®/R3®. To program the turnout decoder, you must place it in the programming mode as described above. It is important that the decoder remains in the programming mode after each programming operation, and that this is indicated by the cyclic switching of the turnout. Let the remaining switching time expire, or program CV 80 to ‘0’ to exit the programming mode before the switching time expires

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2019, 19:56:06 »
Je moet cv34 dan op 1 zetten.
cv37 regelt heel wat anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2019, 20:19:01 »
Hallo Ronald,

Zonder te willen mekkeren, heb ik het idee dat er 'licht' zit tussen jouw antwoord in mijn draadje en hier.
Bij mij zei je o.a. 'Als het "fout" zit moet je het "hardwarematig" aanpassen Dus oplossen bij het wissel'
Ik begrijp dus dat dit 'hardwarematig aanpassen' niet zonder meer hoeft op te gaan?
Nogmaals niet om te zeuren ???, ik probeer gewoon de diepe roerselen van de MM (en van DCC) te doorgronden

Met vr gr Gerard

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2019, 20:30:41 »
het probleem zal wel zijn dat de door de TS genoemde wisselaandrijving en decoder direct in elkaar worden gestoken. Dan kan je dus geen draadjes wisselen. Bij een losse decoder en aandrijving kan dat wel.
Reinier

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2019, 20:39:43 »
Ik begrijp dus dat dit 'hardwarematig aanpassen' niet zonder meer hoeft op te gaan?
Nogmaals niet om te zeuren ???, ik probeer gewoon de diepe roerselen van de MM (en van DCC) te doorgronden
Dat klopt. Soms kan je het softwarematig oplossen.
In het Roco geval kan je dus de richting omdraaien via een CV.
Bij jouw Cobalt kan dat dus niet en zal je ermee moeten leven dat het omgekeerd in je display staat.  ;D
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2019, 20:43:35 »
@Gerard:
Zonder te willen mekkeren, heb ik het idee dat er 'licht' zit tussen jouw antwoord in mijn draadje en hier. Bij mij zei je o.a. 'Als het "fout" zit moet je het "hardwarematig" aanpassen Dus oplossen bij het wissel' Ik begrijp dus dat dit 'hardwarematig aanpassen' niet zonder meer hoeft op te gaan? Nogmaals niet om te zeuren ???, ik probeer gewoon de diepe roerselen van de MM (en van DCC) te doorgronden

Wat Reinier al aangeeft: Jouw situatie en deze situatie zijn iets anders ;) Maar hier los je het ook bij het wissel op ;) Je verandert een CV-waarde in de wisseldecoder die bij het wissel zit. Deze wisseldecoder, de roco 61196 steek je op één manier in wisselaandrijving 61195. Dus dat past maar op één manier en zal ook maar op één manier werken. Als je een combinatie hebt van een losse aandrijving met een losse decoder dan kan het soms helpen als je de "draadjes" omwisselt. Bij servo's gaat het bijvoorbeeld ook niet. Deze moet je dan ook opnieuw programmeren.

Bij jouw Cobalt kan dat dus niet en zal je ermee moeten leven dat het omgekeerd in je display staat.  ;D

Dat is niet helemaal waar .... Daar heb je een knopje op de Cobalt :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2019, 21:07:06 »
Dat is niet helemaal waar .... Daar heb je een knopje op de Cobalt :)
Verhip had ik even over het hoofd gezien.  :-[
Had dat andere draadje gewoon ook even moeten bekijken  ;D
Gr.
Eric

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2019, 21:41:27 »
Hallo Ronald,

Ik reageerde ook nog even omdat het probleem met het omzetten van de schakelaar in eerste instantie wel, maar in tweede instantie niet opgelost bleek. Aanvankelijk kreeg ik kortsluiting, daarna heb ik het puntstuk omgepoold. Dat bleek ook niet de oplossing. Na elke herstart (of na kortsluiting) van de MM reageerde het relais in de schakelunit van de Cobalt ss niet op het eerste omzet commando, terwijl de wissel wel omging. Waarna weer sluiting ontstond op het puntstuk. Elk volgende commando hoorde je het relais wel omgaan.
Uiteindelijk heb ik de wissel maar een heel nieuw adres gegeven. Mijn conclusie was, en bij nader inzien staat dat ook beschreven in de handleiding (RTFM stupid) dat de schakelaar alleen de motor andersom schakelt en niets met de digitale instelling doet.
Mijn vraag is toch nog: als je in mijn constellatie met de Cobalt de CV verandert zoals beschreven, had het dan wel gewerkt?

met dank en vriendelijke groet,

Gerard

Edit: lees net de reactie van Remunj pas, antwoord is dus Nee?
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 21:43:39 door BrightonBelle. Reden: reactie op vorige post »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2019, 22:11:34 »
hoi,

Dat bleek ook niet de oplossing. Na elke herstart (of na kortsluiting) van de MM reageerde het relais in de schakelunit van de Cobalt ss niet op het eerste omzet commando, terwijl de wissel wel omging. Waarna weer sluiting ontstond op het puntstuk. Elk volgende commando hoorde je het relais wel omgaan.

Dat is meer een probleem bij de decoder van de Cobalt. Daar zit dan iets verkeerd.

Uiteindelijk heb ik de wissel maar een heel nieuw adres gegeven.

Als dat het probleem heeft opgelost is de vraag dat is heel apart. Wat heeft het adres te maken met de "stand" op de multimaus? In principe helemaal niets. De multimaus geeft dom een commando "recht" of "afbuigend", daar reageert een decoder op. Als je dan het commando gegeven hebt dan zie je het symbool "recht" of "afbuigend".

Mijn conclusie was, en bij nader inzien staat dat ook beschreven in de handleiding (RTFM stupid) dat de schakelaar alleen de motor andersom schakelt en niets met de digitale instelling doet.

Klopt. Er verandert niets aan de "digitale instelling". De "draadjes" van de motor zijn omgedraaid met het veranderen van CW in CCW op de decoder. De decoder krijgt nog steeds dezelfde commando's alleen reageert daar nu iets anders op. Gaat het relais niet goed mee om dan is dat iets van de Cobalt intern, dat ligt niet aan de Multimaus. Aan de Cobalt valt helaas niets te programmeren in tegenstelling tot deze 61196

Mijn vraag is toch nog: als je in mijn constellatie met de Cobalt de CV verandert zoals beschreven, had het dan wel gewerkt?

Aan de Cobalt SS is niets te programmeren behalve het adres.  zie ook de handleiding:

Citaat
There  are  NO  Complex  DCC-digital commands or CVs to remember. Please  use  these  instructions,  not  the  accessory  decoder  instructions  that are supplied with your DCC system

Om het duidelijk te maken: Je centrale (in jouw geval de Multimaus) geeft een DCC-commando wissel met bepaald adres zetten op "recht" of "afbuigend". Dat wordt de "baan" opgestuurd. Een decoder met dat bepaalde adres aangesloten op de baan zal dan reageren door een bepaalde actie uit te voeren. Dat kan zijn op een bepaalde manier een uitgang aan te sturen. Meer doet een centrale niet. Het controleert niet of een commando aangekomen is en of het uitgevoerd is. Daar zit geen controle mogelijkheid in.

Veel decoders kan je instellen via normaal programmeren van CV's zoals bij locomotieven. Dan kan je "softwarematig" instellingen wijzigen bijvoorbeeld het adres, de uitslag van de uitgang, snelheid e.d. Soms kan je gewoon een decoder helemaal aanpassen zoals de DR4018 met functiemappen, diverse functies per uitgang, meerdere adressen, e.d. Andere decoders kan je dat alleen via knoppen en draaipotjes op de decoder zelf regelen. Dat ligt helemaal aan de fabrikant wat je kan aanpassen aan een decoder.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2019, 07:26:48 »
Mijn vraag is toch nog: als je in mijn constellatie met de Cobalt de CV verandert zoals beschreven, had het dan wel gewerkt?

met dank en vriendelijke groet,

Gerard

Edit: lees net de reactie van Remunj pas, antwoord is dus Nee?

Nee, wat korter dan Ronald.  :) Er zijn twee manieren om dit probleem op te lossen: draadjes omwisselen of een instelling in de decoder.
Die schakelaar in de Cobalt wisselt de draadjes om. Voor die methode heeft Cobalt dus gekozen. De ingebouwde decoder heeft geen instelling om het probleem op te lossen.
Roco heeft bij deze combinatie van aandrijving en decoder er juist voor gekozen dit probleem via een instelling van de decoder op te lossen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2019, 09:16:18 »
Hallo Ronald, Henk en Remunj,

Dank voor alle antwoorden. Ik had totaal niet op mijn netvlies dat wisseldecoders ook net zo verschillend kunnen zijn als loc decoders, weer wat geleerd.
Tenslotte Ronald, je schrijf, in reactie op het adres veranderen:'Als dat het probleem heeft opgelost is de vraag dat is heel apart.'
Toch is dat niet zo vreemd, als je een nieuwe wissel (nieuw adres) invoert in de MM, krijg je een eenmalige optie om met de pijltjes de stand in te geven. Volgens de handleiding van de MM zou dan ook de wissel om moeten gaan, maar dat is bij de Cobalt niet het geval. Maar je kiest dan wel degelijk een richting.

Met dank en vriendelijke groet,  Gerard

PS sorry voor het 'kapen' van het draadje.....

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2019, 12:55:14 »
Tenslotte Ronald, je schrijf, in reactie op het adres veranderen:'Als dat het probleem heeft opgelost is de vraag dat is heel apart.'
Toch is dat niet zo vreemd, als je een nieuwe wissel (nieuw adres) invoert in de MM, krijg je een eenmalige optie om met de pijltjes de stand in te geven. Volgens de handleiding van de MM zou dan ook de wissel om moeten gaan, maar dat is bij de Cobalt niet het geval. Maar je kiest dan wel degelijk een richting.
Ik denk dat jij hier een andere interpretatie geeft aan de tekst in de MM handleiding.
Als je de eerste keer een wisselnummer intoetst in de MM zijn beide symbooltjes (rechtdoor en afbuigend) zichtbaar. Door op een van de pijltjestoetsen schakelt de wissel om. Maar dat zegt niets over de mogelijkheid dat je daar kiest wat de juiste stand is. Het is eerder toeval dat de stand daarna overeenkomt met de wissel.
De MM kent alleen een loc databse waar je dingen in kan instellen.
Voor de wissels is het gewoon een buffer waar recent gebruikte wissels in staan met de twee standen.
Er zijn maar twee mogelijkheden omdat de symbooltjes overeen te laten komen met de werkelijke stand. Ofwel de draadjes wisselen of de wisseldecoder programmeren.
Wat Ronald ook al schrijft, de MM geeft een omschakelcommando en de decoder voert die uit, ongeacht de werkelijke stand van de wissel in relatie tot het symbooltje.
Gr.
Eric

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2019, 16:28:57 »
OK, even dacht ik dat ik het begrepen had.... ;D
Maar, voor mij is de praktijk toch het belangrijkste, nadat ik de wissel een nieuw adres gegeven heb, staat het symbool goed.

met vr gr Gerard