Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 software komt niet in beeld. door Menno
Vandaag om 14:15:13
Artitec 2020, Plan E door henk
Vandaag om 14:13:01
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC? door Falkenberg
Vandaag om 14:09:00
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
Vandaag om 13:56:02
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:51
Roßnitz door Basilicum
Vandaag om 13:41:57
Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 13:23:16
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 13:16:41
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 13:11:10
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door VFR
Vandaag om 13:02:37
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 12:59:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:41:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 12:28:21
Rheinburgh, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:27:44
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door damngrazy
Vandaag om 12:26:43
NS 2400, spoor 0 (print) door sneek
Vandaag om 12:17:11
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD! door Piet Groot
Vandaag om 12:13:03
The Summer of 69 door iarnrod
Vandaag om 12:06:20
Waarde Marklin treinen door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:05:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uut Drenthe
Vandaag om 11:47:14
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 11:25:23
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 10:40:08
NS 5000 Austerity W.D. 2-10-0 (DJH Euro Kit E101) door Gerrit F
Vandaag om 10:35:15
Heen, En en Weer door NS264
Vandaag om 09:21:04
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 09:12:22
Cubana door Valentijn
Vandaag om 09:08:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:13:45
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door Thom
Vandaag om 01:36:45
Vraag interieur Büm/Bm van de DB door Silvolde
Vandaag om 00:57:55
De Hondsrugbaan, H0 door Martin Hornis
30 september 2020, 23:55:00
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 7256 keer)

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 2830
    • Mijn van-alles website
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2019, 15:51:19 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)

@ Dave: ik heb het me voor zitten stellen en zelfs zitten tekenen, maar snap de 'stroomafnemer voor op' bij een FLIRT niet. Wat is precies de logica die mij op dit moment ontgaat? :D

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19564
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2019, 16:35:52 »
Op het eerste gezicht leek "voorste stroomafnemer op" mij heel logisch. Maar eigenlijk maakt het niks uit. De achterste stroomafnemer is ook al overal geweest als de trein terug moet.
Heel vroeger, toen ik nog naar school fietste langs de lijn Amsterdam-Haarlem zag ik wel Blokkendozen die bij ijzel met alle stroomafnemers op reden. Desondanks was het een vuurwerk van groene vonken.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6645
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2019, 16:50:09 »
Dat is dus niet zo bij het kopmaken waar Dave het over had. De voorste (bij aankomst) stroomafnemer komt dan op op een plek die niet is schoon geschraapt. De rest van de lijn is natuurlijk geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1711
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2019, 18:29:58 »
De voorste staat omhoog,
Trein maakt kop en gaat dus terug in de richting waar de voorste panto bij binnenrijden de draad al schoon heeft gereden.

Dus bij t wegrijden de andere kant op, komt de ( dan voorste) tegen de schone draad aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3198
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2019, 22:24:23 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Nou, je maakt die grap nu maar een 16/1700 heeft direct achter de stroomafnemer al 16x een flinke condensator van een flinke waarde staan alvorens er spanning de lok in gaat ;)

« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 22:37:09 door Thom »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3198
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2019, 22:34:33 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

Computers hebben daar inderdaad zelf geen last van, die krijgen hun stabiele voeding wel vanuit een batterij.

Waar het misgaat zijn de moderne tractieinstallaties en boordnetomzetters met thyristoren en transistoren, simpelweg gezegd door snel te schakelen kunnen zij de voedingsspanning in stukjes 'hakken' waardoor er een bestuurbare gemiddelde spanning uit komt.
Als de aangeboden voedingsspanning sterk en onvoorspelbaar fluctueert of soms zelf veelvuldig kortstondig wegvalt dan zal de besturing van de omzetter er uiteindelijk de brui aan geven omdat hij de controle kwijt raakt.
Citaat
@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)
Met een weerstand geschakelde lok of treinstel is direct vol gas geen optie want dat vinden je tractie motoren niet erg leuk ;)
Je zal toch echt eerst een aantal weerstand trappen door moeten schakelen alvorens je in een weerstandsloze eindstand kunt rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 22:36:41 door Thom »