Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding ) door Peter Kleton
Vandaag om 16:39:46
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Hendrik Jan
Vandaag om 16:37:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Chris
Vandaag om 16:37:10
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ben
Vandaag om 16:36:56
Automatische koppeling door piet kleve
Vandaag om 16:36:52
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 16:19:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:08:32
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 15:26:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 15:17:44
Roco NS 1601 valt stil door sandersound
Vandaag om 15:09:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:05:06
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door MathieuN
Vandaag om 13:44:42
Modules van Kees Gorter door cor_b
Vandaag om 13:41:50
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 13:40:09
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
Vandaag om 13:37:43
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 12:33:01
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 12:11:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door ronald1956
Vandaag om 11:54:06
Roco ETA 515, materieelbespreking door arnout
Vandaag om 11:33:52
Laag-Baarlo door spoorzeven
Vandaag om 11:11:03
Uit welk tijdschrift is dit artikel afkomstig? door 008200
Vandaag om 09:42:11
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
Vandaag om 09:41:40
Onshape cursus door coldforged
Vandaag om 08:55:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door coldforged
Vandaag om 08:52:18
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
Reichsbahn tijdperk II door AndréDev
07 augustus 2020, 23:16:22
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
07 augustus 2020, 20:22:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
07 augustus 2020, 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 augustus 2020, 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
07 augustus 2020, 19:06:11
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 7160 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Jeroen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
    • Windhoven
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2019, 21:23:10 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)
Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2019, 07:54:19 »
Citaat
[Over ruige rijp/ijzel] Transdev overlegt met ProRail om passende ingrepen te doen, zoals aangepaste stroomafnemers en het insmeren van de bovenleiding.
Dat zijn goede ideeën, misschien is het zelfs mogelijk om de rijp te laten smelten door de bovenleiding als weerstand te gebruiken. Een soort van speciale schakeling om ijzel te verwijderen, maar ik kan me voorstellen dat insmeren simpeler en sneller is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 08:13:03 »
IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk.
Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 09:52:11 »
Daarnaast heeft de ijzelschakeling ook een nadelig effect op de energierekening. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van het Zeeuwse energiebedrijf gewerkt en ik kreeg maandelijks de verbruikscijfers van alle grootverbruikers onder ogen, waaronder NS. In een bepaalde maand viel me op dat de hoogste kW waarde nogal hoog was uitgevallen. Navraag bij NS (die was toen nog de klant) leerde dat ze op die dag in Zeeland de ijzelschakeling hadden toegepast. Dat heeft ze veel geld gekost want grootverbruikers betalen niet alleen voor het aantal kilowatturen, maar ook voor de kW-piek.
Het was in die 30 jaar overigens de enige keer dat ik dit heb gezien.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2019, 10:25:05 »
Dan zijn die kosten nu voor Prorail, die ''beheert'' immers het spoornet.

IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk. Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Dat weet ik, de sarcasme-tags op het forum werken echter niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 10:39:35 »
Hoezo niet Rick? Had jij  ;D achter je opmerking geplaatst had ik hem sarcastisch geïnterpreteerd, nu nam ik hem serieus...
Was wel voor de koffie, dus nog niet helder scherp en alert  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:21 »
Dan wordt het te makkelijk, ik had al speciaal 'schakeling' en 'ijzel' genoemd.  ;)

Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer. Door de ijzel valt de spanning weg waardoor deze geen stabiele spanning krijgt en dienst weigert. Oudere treinen hebben daar geen last van en rijden wel door. Dit is ook de reden dat de NMBS Desiro niet in Roosendaal en Maastricht komen, de computer registreert 1800V en schakelt af vanwege een te lage spanning waar ouder materieel op halve kracht verder rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:35 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)


Wij, het klootjesvolk, weten het al jaren.  :angel:  Maar nu is de vaststelling eindelijk officieel.
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3834
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 11:17:40 »
Misschien moeten ze in het materieel maar een decoder zetten en op de bovenleiding dcc. ;D Hoewel bij vuile rails..... eehh bovenleiding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 11:39:54 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 11:55:57 »
De FLIRT rijdt tegenwoordig om deze reden met de voorste panto omhoog.
Als je kop moet maken is dat stukje bovenleiding al schoongeschraapt.

Mij is overigens niet opgevallen dat een moderne trein er meer of minder last van heeft.
( het bovenleiding contact dan)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • ZWOLLE
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 12:06:05 »
Werden in de voorbije jaren hier geen 1200en in de nachtelijke uren voor ingezet?
Als ijzel/rijp schrapers?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 12:37:25 »
Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding voor de computer rechtstreeks afhankelijk is van de bovenleidingspanning. Daar zit toch wel een batterijbuffer en een gestabiliseerde voeding tussen? Of ben ik de enige die zo slim is om dat te bedenken? ;D
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 15:24:51 »
1200'en: volgens mij wel, ja.
Een reden was ook het hogere stroomverbruik van zo'n oude lok. Die verstookt best wel wat in z'n voorschakelweerstanden (en ander electrisch spul waar ik me niet al te hard aan wens te branden :) ). "Verstoken" = "warmte", dus dat scheelt ook. En zo'n ouderwetse schakeling heeft veel minder last van korte stroomonderbrekingen, waar een moderne lok wèl de hik van krijgt.

Je computer zal na een stroomdipje herstarten, een oude wasmachine met mechanische tijdschakelklok draait vrolijk door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)