Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door EddyK
Vandaag om 03:37:27
Beneluxforum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 02:22:36
Roco ETA 515, materieelbespreking door arnout
Vandaag om 01:33:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 01:32:22
Laag-Baarlo door Machinist Johan
Vandaag om 00:35:18
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
Roco NS 1601 valt stil door Ronald Brandt
07 augustus 2020, 23:25:51
Reichsbahn tijdperk II door AndréDev
07 augustus 2020, 23:16:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
07 augustus 2020, 23:14:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
07 augustus 2020, 23:08:47
Automatische koppeling door laurent
07 augustus 2020, 22:38:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 augustus 2020, 21:31:30
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
07 augustus 2020, 20:48:54
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
07 augustus 2020, 20:41:34
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
07 augustus 2020, 20:22:20
Onshape cursus door Hans van de Burgt
07 augustus 2020, 20:19:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
07 augustus 2020, 20:03:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
07 augustus 2020, 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 augustus 2020, 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
07 augustus 2020, 19:06:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
07 augustus 2020, 18:01:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
07 augustus 2020, 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
07 augustus 2020, 14:55:24
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
07 augustus 2020, 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
07 augustus 2020, 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
07 augustus 2020, 13:49:07
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
07 augustus 2020, 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
07 augustus 2020, 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 augustus 2020, 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 augustus 2020, 11:10:15
  

Auteur Topic: Advies nieuw baanplan  (gelezen 2034 keer)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
    • Zilverdam
Advies nieuw baanplan
« Gepost op: 10 november 2019, 22:52:47 »
Hi Allemaal,

We hebben besloten om te gaan verhuizen. Het slechte is dat de baan Zilverdam in zijn huidige vorm zal worden afgebroken. Het goede is dat de baan opnieuw opgebouwd kan worden en ik dus ook kan leren van de "fouten" die in het baanplan van de huidige baan zitten.

Het nieuwe huis moet nog gebouwd gaan worden, maar ben voorzichtig al een beetje aan het nadenken wat ik met de baan zou willen doen. Hieronder heb ik een overzicht van de zolderverdieping bijgevoegd. De rode arcering is waar de baan potentieel zou kunnen komen. Ik ben op zoek naar wat ideeën voor de indeling wat ik met deze ruimte zou kunnen gaan doen. 

De eerste ideeën die ik daarbij heb:
- Ik heb een doorgaand station (Station Delft) en wil (goederen)treinen rondjes laten rijden, maar heb ook nog een kopstation en weet niet of ik beide op de baan zou willen hebben.
- Ik rij met lange treinen (1700 + 7 LS Models intercity rijtuigen +/- 230 cm in lengte)
- Ik twijfel nog om een schaduwstation te maken op een lager niveau, of dit gewoon eenvoudig op het zichtbare niveau te doen, zodat er niet met hoogteverschillen gewerkt hoeft te worden.
- Zou iets met een goederen opstelsporen/emplacement willen doen, zodat goederentreinen niet alleen over de baan rijden en daarna weer verdwijnen.

Tips zijn welkom!

Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Zilte

  • Gast
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2019, 07:13:29 »
Wat is de zonzijde? Als ik de tekening bekijk, zie ik aan 1 kant veluxramen en aan de andere kant kleine dakkapellen.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2019, 11:27:58 »
De zonkant is de kant met de dakramen, dat is tevens de achterkant van de woning. Deze staat bijna in zijn geheel op het zuiden gericht, dus heeft praktisch de hele dag zon. De voorkant is voorzien van de dakkapellen. Ben wel nieuwsgierig wat dat eventueel te maken kan hebben met een baanplan.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19293
    • Pagina van klaas
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2019, 11:48:15 »
Wat is eigenlijk het bruikbare deel. Is dat alleen het rode stuk, of ook de grijze strook?
Alleen het rode deel is te smal om te keren, daar moet je dus een oplossing voor vinden.
Zet er eens wat maten in om een beter beeld te krijgen.

Voor de dakramen aan de zonkant zou ik zonwering zetten om al te sterke lichtinval te voorkomen. Misschien zelfs helemaal verduisteren.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2019, 15:09:40 »
Het rode deel heb ik als suggestie gemarkeerd voor het plaatsen van de baan. Ik wil het niet te diep maken, dat is op de huidige baan wel het geval, waardoor ik moeilijk bij de achterkant kan komen. Dat wil ik op de nieuwe baan voorkomen. Dus zal zelf te denken om hem maximaal 80cm tot 100cm diep te maken, dan zou je overal in ieder geval nog goed bij moeten kunnen komen. Als dat bij de uiteinden van de baan iets groter moet worden om een keerlus of klimspiraal te plaatsen is dat geen probleem.

Het grijze deel is onderdeel van het dak. Ik vind het lastig om in te schatten hoe dat uiteindelijk exact gaat worden bij de bouw. De stippellijn rechts onderin (waar bij de rest van de tekening het rode vlak doorloopt) geeft een hoogte van 150cm aan. Het grijze gedeelte heb ik nu dus bewust niet meegenomen omdat je anders wellicht in de knoei komt met de hoogte, het is een schilddak en loopt naar alle kanten schuin. Denk dat ik wat conservatief ben met het intekenen, maar dat is niet heel erg denk ik. Als ik nu naar het rode deel kijk kom ik aan de bovenkant op een breedte van 970cm, de linkerkant is 470cm hoog, de onderkant van de baan 570cm breedt.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Zilte

  • Gast
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2019, 15:56:26 »
Ik spreek niet uit persoonlijk ervaring, daarvoor ben ik tekort bezig met deze hobby, maar heb wel diverse keren gelezen dat direct zonlicht een funeste uitwerking heeft op een baan. Vandaar ook de vraag. Dus een goede zonblokkering lijkt mij dan wel gewenst.
In reactie op de vraag van Klaas Zondervan de opmerking, dat 80 - 100 cm diep onder een schuin dak wel lastig te bereiken is.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2019, 20:16:24 »
ik zou het rechter gedeelte waar de wasmacine en droger staat gescheiden houden van de treinbaan ivm het vocht en de kans op beschadiging .
dus baan links tot aan het tussenwandje.
groet,
bert

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2019, 10:06:17 »
ik zou het rechter gedeelte waar de wasmachine en droger staat gescheiden houden van de treinbaan ivm het vocht en de kans op beschadiging .
dus baan links tot aan het tussenwandje.

Klopt in deze tekening inderdaad. Het is een eerste concept tekening van de zolder en die wand kan dus nog gewijzigd worden. Ik neig er dus naar om de wasmachine / droger in een aparte ruimte rechts onder te laten plaatsen en dan in het hart van de woning (dus in deze tekening door de deur) de muur haaks op de huidige muur te laten plaatsen. Dan ontstaat er genoeg ruimte om het rode deel door te laten lopen. De wasruimte is dan nog steeds ongeveer 300cm x 300cm wat ruim voldoende is.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2019, 14:47:37 »
Zilte heeft gelijk Danny. Als je op zolder veel zon binnen krijgt is verduisteren echt wel belangrijk. Zelf heb ik vier grote dakramen waarvan twee op het zuiden. Voor de dakramen heb ik schuifluiken gemaakt (platen MDF) die je desgewenst geheel of gedeeltelijk kan open schuiven. Het zijn tuimelramen die ook voor de nodige verkoeling zorgen.






Jouw huis moet nog gebouwd worden dus je kunt daarbij rekening houden met verduisteren tegen zonlicht. Succes met de bouw van je tweede Zilverdam.

Vriendelijke groet,
Kees,  NS Blokpost 54 Bruntendijk Friesland.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees