Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2020 door Jeroen Water
Vandaag om 22:12:56
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:08:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 22:06:13
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Daniels
Vandaag om 22:05:25
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door MOVisser
Vandaag om 22:04:08
Märklin of gelijkstroom door Te 2/2
Vandaag om 22:02:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:01:40
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door 72sonett
Vandaag om 21:59:21
Dordrecht jaren 70 door Hoontje
Vandaag om 21:55:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:50:32
Roco 2020 nieuws door tinus
Vandaag om 21:41:48
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:36:47
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Edsko Hekman
Vandaag om 21:21:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 21:16:59
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door ETH023
Vandaag om 21:11:43
Smal-/veldspoor vraagjes door EricZmS
Vandaag om 21:10:45
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door Ventovice
Vandaag om 20:42:32
TTAS, een onstpannen oefening in 0 door NS8714
Vandaag om 20:36:33
Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door ca.gorter
Vandaag om 20:15:31
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 20:15:24
Connectoren voor kabeltjes door EricZmS
Vandaag om 20:10:37
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 20:02:52
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 19:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:55:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:50:07
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door Stootjuk
Vandaag om 18:59:55
Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan door Herman_C
Vandaag om 18:59:00
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 18:54:11
Deining in Dönsdorf door Jelmer
Vandaag om 18:24:10
Brawa 2020 door RodeDuivel
Vandaag om 18:20:25
  

Auteur Topic: Itrain testbaan  (gelezen 636 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1334
    • Harold Content
Itrain testbaan
« Gepost op: 08 november 2019, 07:58:10 »
Zo het Veluws Landschap is weg en dat geeft een zee aan ruimte!
Meteen even gezorgd dat het bureau doorloopt en die is dus verlengd met een 210cm. Heerlijk de ruimte om te kunnen bouwen.
Daarnaast gezorgd voor kastjes onder de schuine kap in de vorm van bovenkasten van een ikea keuken, staat keurig en geeft een zee aan opbergruimte.
Ik had al wel bedacht dat als er een baan komt die in de schuine kap moet komen, zo neemt hij de minste ruimte in beslag.
Dan heb ik meteen ook een leuke rijlengte van rond de 450cm. Tijdens het opruimen was het ook wel erg leuk dat mijn zoontje steeds meer ging zoeken naar de treinen... Dan is het kunnen rijden van een trein ook een leuke bezigheid om samen te doen.
Al vrij snel had ik bedacht waar en hoe de baan moest komen te liggen.

In mijn vorige baan had ik een uitstekend electrische installatie met stroomkringen bezetmelders en servo's! Nog nooit een storing gehad of wat dan ook. Zelfs sikjes reden keurig overal overheen. Kwestie van heel goed de stroom voorziening verzorgen op de baan.
Dat ga ik dus weer doen, het behelst iets meer draden aanleggen. Maar ik heb via conrad een echte installatie goot gekocht.
Deze komt langs alle bezet melders te zitten en zo kan ik meteen de wirwar aan draden nog net even iets netter orderen.

Want deze baan zoals de naam het al zegt word via een ESU Ecos aangestuurd met Itrain.
In de baan komen 3 stroomkringen te liggen:
  • DCC signaal
  • Programmer signaal
  • Stuurstroom voor servo's

Het spoor op het bureau is straks om te schakelen naar DCC of het programmeerspoor.
Zo heb ik een relaxte plek om te werken met de locomotieven.

Na het slopen van mijn oude baan had ik nog wel wat ideen, hoe ik mijn testbaan kan perfectioneren en die zijn:
  • Hij moet exact gemaakt worden uit de Rail geometrie
  • Er moet een ijkspoor inzitten voor ITrain
  • Programmeer spoor op het bureau met baan aansluiting
  • Aansluiting voor losse modules

In het ontwerp ben ik wel afhankelijk van mijn dakspant.
Links van het spant heb ik een 220cm en rechts ervan een 230cm waarvan uit 1 spoortje het bureau opgaat.
Zodat ik ook makkelijk kan programmeren en onderhoud aan treinen kan geven.
De ESU als basiscentrale komt ook op het bureau te staan.

In de baan maak ik aansluitingen voor DCC en de stroom kring van de wissels. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig met andere bouwsel te testen via een wissel aansluiting die buiten de modules leidt(daarvoor moet nog een overgangsbak gemaakt worden).

Ik heb een houten draagconstructie gemaakt waarop de bakken van maximaal 120cmx40cm liggen. Bij het spant zit een klein tussen stukje om het precies te laten aansluiten. Aan elke zijde van de constructie liggen 2 bakken.

Daarna ben ik eens gaan stoeien met mijn eerste baan ontwerp, en een middagje puzzelen leverde een mooi ontwerp op.
Met dat ontwerp ben ik deze week eens op de bakken gaan puzzelen en daar kwam een iets ander verhaal uit.


Hier onder de eerste foto's:



Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr

Zo voldoende voor nu, dit weekend eens kijken hoe ver ik ga komen.

Groet Harold
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 08:00:19 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1334
    • Harold Content
Re: Itrain testbaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2019, 12:00:15 »
In de avonden aardig wat tijd om lekker door te kunnen bouwen en zo af en toe komt Ronald Koerts gezellig een handje helpen.
En het resultaat mag er dan ook al wel zijn. Alle rails is gelegd op de bakken. Draden zijn keurig eraan gesoldeerd en daarmee ook de bezetmeldingen bepaald. Keurig met de plastic rails-lasjes alles geïsoleerd. Tussen de bakken ga ik gebruik maken van XLR stekkers met XLS mounts. Afhankelijk van de bakken zullen dit 3/4/5 pins varianten worden. afhankelijk van het aantal aders dat naar de volgende bak moet ga ik dus XLR'ers aanleggen. Bijvoorbeeld tussen bak 1 en 2, daar moet 1 bezetmelder doorgetrokken worden naar bak 2. Omdat op bak 1 ik 14 bezetmelders heb en 2 voor het spoor op mijn bureau. En daarmee is hij dus vol met een 16 meldingen. En een extra bezetmelder plaatsen zou zonden zijn.


Electronica van de eerste bak by Harold Content, on Flickr

In elke bak zitten de volgende onderdelen
  • DR4024 - servo aansturing
  • S88 Rosoft bezetmelders
  • Conrad relaisprintplaten per puntstuk
Daarnaast ben ik in deze bakken gebruik gaan maken van een kabelgoot om de bedraging wat strakker en netter erin te kunnen leggen.
Tevens heb ik een aantal soldeerstrips gemonteerd om ze efficiënt mogelijk bedrag centraal te kunnen aansluiten.

De eerste bak rijdt volledig waarbij de puntstukken geschakeld zijn en de ECOS keurig laat zien dat elke spoor bezet gemeld word!

Door naar bak 2 (y)

Groet
Harold
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 12:15:12 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ATB

  • Online Online
  • Berichten: 1328
  • Modelrailroading is fun
Re: Itrain testbaan
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2019, 12:10:19 »
afhankelijk van het aantal adders dat naar de volgende bak moet

Oei, ik hoop dat die niet giftig zijn. Anders goed oppassen of ringslangen inzetten ;D.

Ted

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1334
    • Harold Content
Re: Itrain testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2019, 12:16:09 »
Hahaha scherp Ted!

Tot op heden ben ik nog niet gebeten ;D
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html