Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door tuurtje
Vandaag om 12:42:49
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ad Cleijsen
Vandaag om 12:28:53
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door tijgernootje
Vandaag om 12:27:19
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:24:01
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Hennie
Vandaag om 12:19:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:10:05
SPitfire & SPoor-1 door tuurtje
Vandaag om 12:01:06
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 72sonett
Vandaag om 11:58:37
Beurs Joure, 18 juli 2020... door tijgernootje
Vandaag om 11:48:50
NL baan: Frotterdam in h0 door tijgernootje
Vandaag om 11:34:21
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:25:11
Doornvliet door wpinkhof
Vandaag om 11:18:45
Buitenlust door arnout
Vandaag om 11:08:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
Vandaag om 11:04:39
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Floris
Vandaag om 10:41:57
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 10:37:38
Ledverlichting aansluiten door henk
Vandaag om 10:10:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door AB 7216
Vandaag om 09:51:00
ESU draaistel door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:38:50
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:36:55
Eurotrein graanwagens door Arjan6511
Vandaag om 09:34:12
Islington yard - Toronto Canada door NS1220
Vandaag om 09:24:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:19:42
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:52:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:13:58
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ivanzon
Vandaag om 07:34:07
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door AndrevdG
Vandaag om 04:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 01:16:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2020, 23:29:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Bert V
19 september 2020, 23:21:01
  

Auteur Topic: Itrain testbaan  (gelezen 851 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Harold Content
Itrain testbaan
« Gepost op: 08 november 2019, 07:58:10 »
Zo het Veluws Landschap is weg en dat geeft een zee aan ruimte!
Meteen even gezorgd dat het bureau doorloopt en die is dus verlengd met een 210cm. Heerlijk de ruimte om te kunnen bouwen.
Daarnaast gezorgd voor kastjes onder de schuine kap in de vorm van bovenkasten van een ikea keuken, staat keurig en geeft een zee aan opbergruimte.
Ik had al wel bedacht dat als er een baan komt die in de schuine kap moet komen, zo neemt hij de minste ruimte in beslag.
Dan heb ik meteen ook een leuke rijlengte van rond de 450cm. Tijdens het opruimen was het ook wel erg leuk dat mijn zoontje steeds meer ging zoeken naar de treinen... Dan is het kunnen rijden van een trein ook een leuke bezigheid om samen te doen.
Al vrij snel had ik bedacht waar en hoe de baan moest komen te liggen.

In mijn vorige baan had ik een uitstekend electrische installatie met stroomkringen bezetmelders en servo's! Nog nooit een storing gehad of wat dan ook. Zelfs sikjes reden keurig overal overheen. Kwestie van heel goed de stroom voorziening verzorgen op de baan.
Dat ga ik dus weer doen, het behelst iets meer draden aanleggen. Maar ik heb via conrad een echte installatie goot gekocht.
Deze komt langs alle bezet melders te zitten en zo kan ik meteen de wirwar aan draden nog net even iets netter orderen.

Want deze baan zoals de naam het al zegt word via een ESU Ecos aangestuurd met Itrain.
In de baan komen 3 stroomkringen te liggen:
  • DCC signaal
  • Programmer signaal
  • Stuurstroom voor servo's

Het spoor op het bureau is straks om te schakelen naar DCC of het programmeerspoor.
Zo heb ik een relaxte plek om te werken met de locomotieven.

Na het slopen van mijn oude baan had ik nog wel wat ideen, hoe ik mijn testbaan kan perfectioneren en die zijn:
  • Hij moet exact gemaakt worden uit de Rail geometrie
  • Er moet een ijkspoor inzitten voor ITrain
  • Programmeer spoor op het bureau met baan aansluiting
  • Aansluiting voor losse modules

In het ontwerp ben ik wel afhankelijk van mijn dakspant.
Links van het spant heb ik een 220cm en rechts ervan een 230cm waarvan uit 1 spoortje het bureau opgaat.
Zodat ik ook makkelijk kan programmeren en onderhoud aan treinen kan geven.
De ESU als basiscentrale komt ook op het bureau te staan.

In de baan maak ik aansluitingen voor DCC en de stroom kring van de wissels. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig met andere bouwsel te testen via een wissel aansluiting die buiten de modules leidt(daarvoor moet nog een overgangsbak gemaakt worden).

Ik heb een houten draagconstructie gemaakt waarop de bakken van maximaal 120cmx40cm liggen. Bij het spant zit een klein tussen stukje om het precies te laten aansluiten. Aan elke zijde van de constructie liggen 2 bakken.

Daarna ben ik eens gaan stoeien met mijn eerste baan ontwerp, en een middagje puzzelen leverde een mooi ontwerp op.
Met dat ontwerp ben ik deze week eens op de bakken gaan puzzelen en daar kwam een iets ander verhaal uit.


Hier onder de eerste foto's:



Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr


Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan by Harold Content, on Flickr

Zo voldoende voor nu, dit weekend eens kijken hoe ver ik ga komen.

Groet Harold
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 08:00:19 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Harold Content
Re: Itrain testbaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2019, 12:00:15 »
In de avonden aardig wat tijd om lekker door te kunnen bouwen en zo af en toe komt Ronald Koerts gezellig een handje helpen.
En het resultaat mag er dan ook al wel zijn. Alle rails is gelegd op de bakken. Draden zijn keurig eraan gesoldeerd en daarmee ook de bezetmeldingen bepaald. Keurig met de plastic rails-lasjes alles geïsoleerd. Tussen de bakken ga ik gebruik maken van XLR stekkers met XLS mounts. Afhankelijk van de bakken zullen dit 3/4/5 pins varianten worden. afhankelijk van het aantal aders dat naar de volgende bak moet ga ik dus XLR'ers aanleggen. Bijvoorbeeld tussen bak 1 en 2, daar moet 1 bezetmelder doorgetrokken worden naar bak 2. Omdat op bak 1 ik 14 bezetmelders heb en 2 voor het spoor op mijn bureau. En daarmee is hij dus vol met een 16 meldingen. En een extra bezetmelder plaatsen zou zonden zijn.


Electronica van de eerste bak by Harold Content, on Flickr

In elke bak zitten de volgende onderdelen
  • DR4024 - servo aansturing
  • S88 Rosoft bezetmelders
  • Conrad relaisprintplaten per puntstuk
Daarnaast ben ik in deze bakken gebruik gaan maken van een kabelgoot om de bedraging wat strakker en netter erin te kunnen leggen.
Tevens heb ik een aantal soldeerstrips gemonteerd om ze efficiënt mogelijk bedrag centraal te kunnen aansluiten.

De eerste bak rijdt volledig waarbij de puntstukken geschakeld zijn en de ECOS keurig laat zien dat elke spoor bezet gemeld word!

Door naar bak 2 (y)

Groet
Harold
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 12:15:12 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Modelrailroading is fun
Re: Itrain testbaan
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2019, 12:10:19 »
afhankelijk van het aantal adders dat naar de volgende bak moet

Oei, ik hoop dat die niet giftig zijn. Anders goed oppassen of ringslangen inzetten ;D.

Ted

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Harold Content
Re: Itrain testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2019, 12:16:09 »
Hahaha scherp Ted!

Tot op heden ben ik nog niet gebeten ;D
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html