Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

Diverse projecten, vooroorlogs materieel

(1/3) > >>

janw:
In dit draadje wil ik diverse projecten laten zien die ik onderhanden of voltooid heb, om niet steeds voor alles een nieuw draadje te openen.

Eerst, een Mitropa zesassig slaaprijtuig op Pennsylavia draaistellen; uit foto's blijkt dat deze wagens ook in Nederland kwamen, zie bv. 6000 boek p. 175 (foto uit 1936).

[/url]

[/url]

][/url]

De basis is een nogal oude 'gewone' Fleischmann vierasser (5078), tweedehands gescoord.  Behalve de draaistelvervanging heb ik ook de raamranden geweatherd en een laagje zijdematte lak gespoten om de plasticsmaak te breken, nieuwe vouwbalgen en uithouders aangebracht (die oude van Fl. zijn speelgoed), en het voor iets latere tijd correcte type deurgreep en handrails erop ipv de Fleischmann meegegoten dingetjes die zo subtiel zijn dat je ze bijna niet ziet.
De draaistellen komen van een Amerikaans exemplaar meegenomen uit Houten, de aanblik zal hooguit ongeveer kloppen, maar naast die foto uit het 6000 boek lijken deze draaistellen wel te breed. Nou ja, ik heb er nu vrede mee.
Ik heb ook een Ribu kortkoppelmechaniek ingebouwd; de samenwerking tussen die schacht en het lange draaistel was nog wel een puzzeltje maar goed te doen. De treeplanken onder de deuren zitten aan het draaistel vast.

janw:
Dan wat goederen- en bagagematerieel, projecten van even terug die nu af of bijna af zijn:



Bouwsetje van MK, bijna afgebouwd overgenomen. Eigen geprinte decals liggen klaar en gaan er binnenkort op.





MK ombouwsetje is in RM besproken door Hans van der Linden. Deze Roco wagentjes had ik in huis, en toen ik toch decals aan maken was deze ook maar gemaakt, leuk voor de kolentrein.


Roco GTM, een afdankertje van de club, gerepareerd en voorzien van nieuwe buffers IPiko), wielen (MK), en treden.





Een ex-NBDS bagagewagen die als hulp-snelgoedwagen bij NS reed. Weer eigen transfers, maar zo kloppen ze niet dus dat gaat opnieuw.
Ik ben van de Trix wagen uitgegegaan, niet die van Fleischmann, hoewel die van Fleischmann in principe beter klopt. Maar ik vond de algehele aanblik van de Trix wagen authentieker, minder dik plastic achtig. Dus daarvoor wat afwijkingen in de details geaccepteerd.







Tweemaal de standaard Staatsspoor tweeassige bagagewagen, eenmaal in Staatsspoor kleur en eenmaal in NS kleur, waarin ze ook als Dg dienst deden. Dus bijvoorbeeld bij die bovenstaande kolentrein.
De bak is zelfbouw geheel in karton, vergelijkbaar met de Haagse Motorpost (zie dat draadje). Onderstellen met onder meer MK onderdelen, en moeten nog worden afgemaakt.



Deze Fleischmann veewagen zou volgens de tekening ongeveer kloppen voor de ex-NBDS serie die bij NS reed als 77901-77904; iets te kort maar de deuren en luikjes kloppen. Dus dan gaat het; alleen overgespoten, eigen decals volgen zitten er inmiddels op.

janw:
En een  verbeterde en ver-Nederlandste Liliput bagagewagen, opgeknapt kneusje dat ik ooit had gekregen. Dit was nog best een klus; drie schuifdeuren opnieuw maken, de bargoense beweeglijke bufferbalk+traptreden-unit van Liliput vervangen door een nieuw vast einddeel uit styreen, met treden aan de draastellen en een kortkoppelmechaniek in de wagen, en slanker gedraaide wielflenzen. Verder nieuwe vouwbalgen en bijbehorende details, gastank en remluchtreservoir onder de wagen, accubak weg + herstel van het spanwerk (want dat zit vast aan die accubak), en opnieuw gespoten in Boonstoppel met zwarte biezen.



Carl:
De wagons en rijtuig zien er geweldig uit, ga zo door Jan zou ik zeggen  (y)

janw:
Een paar (langzaam) lopende omspuitprojecten.

Voor een mede-HMC-lid een paar daken van oude Marklinrijtuigen opnieuw gespoten






Roco hippel naar vroege toestand in standgroen:



lantaarnijzers uit messing I-profiel en twee andere deeltjes samengesoldeerd en gevijld


in de primer


Roco 1100 naar turkoois:


eerst de plastic nummerplaten voor weghalen en gaten  vullen



Lima 1300 aangepakt, deze wordt straks ook turkoois





Een plan D 9-ramer naar A 6000 in late toestand:





Koppen glad gemaakt; opnieuw detailleren correct voor die versie

Twee Duitse locs van Roco, E18 en E44, naar Blaugrau. Ik heb de kleur zelf laten mengen op basis van recente foto's van de museum-E18 08. Deze foto's zijn in lamplicht genomen, dus niet erg betrouwbaar. Betere volgen.


Dit is een tweedehands gescoord exemplaar van Roco's eerste oplage uit 1976, dus met de te grote tuutlampen. Vervangen door ringetjes naar oorspronkelijk model.


Dit is ook een ouwetje; de wederopbouw wordt hier iets meer werk want ik wil wel open cabineramen, niet de zwarte toestand binnen die Roco toen leverde. Ik zal de ramen allemaal opnieuw moeten maken. Van de dakdetails kwam ook niet alles heel er af (vastgelijmd)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie