Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:41:18
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door JaJo
Vandaag om 16:41:07
Model steenkolen maken voor de stoomlok door RikM
Vandaag om 16:40:01
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Daan!
Vandaag om 16:36:32
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door Pauldg
Vandaag om 16:34:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:32:12
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 16:29:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 16:28:20
NS 2100, zelfbouw door Gert Arkema
Vandaag om 16:27:20
Diverse projecten, vooroorlogs materieel door janw
Vandaag om 16:27:03
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door bellejt
Vandaag om 16:17:52
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Ronald Koerts
Vandaag om 16:04:59
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door Ronald Koerts
Vandaag om 15:59:57
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:30:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Ivo tB
Vandaag om 15:25:48
[H0] De Spoorstraat door spoorijzer
Vandaag om 15:20:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:22
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 14:54:01
Trein stopt op wissel door Ronald Halma
Vandaag om 14:53:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:41:00
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Hans Reints
Vandaag om 14:19:10
Zonder fouten een Arduino programmeren door bask185
Vandaag om 14:18:40
Na de multimaus....hoe verder? door BrightonBelle
Vandaag om 14:11:36
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:08:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:04:47
Hookyville (schaal N) door gvandersel
Vandaag om 13:33:39
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:30:04
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:47:28
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Ric
Vandaag om 11:45:19
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 26385 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #225 Gepost op: 11 februari 2020, 21:21:32 »
Bedankt voor de plaatjes,heel interessant.  (y)
Ik logeerde tijdens de volgende overstroming  na Februri '53  in dec .'54 bij familie aan de Nieuwe Haven als 15 jarige. Heb dat toen met eigen ogen gezien.
Heel toevallig  staan sommige kades dezer dagen weer eens onderwater. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #226 Gepost op: 12 februari 2020, 10:01:26 »
Uit de tijd dat we op Louterbloemen woonde was er helemaal achterin de Nijverheidstraat tegen de s'Gravendeelsedijk aan, een kleine oud metalen handel, die op een dag in februari 2001 ineens wel een hele uitzonderlijke sloopklus kreeg toebedeeld, welke ik jullie niet wilde onthouden.
Het is dat mijn steekwagen te klein was anders had het best leuk gestaan in de tuin.  :D















« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 19:20:06 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #227 Gepost op: 12 februari 2020, 10:10:43 »
Alleen al het transport naar die locatie moet al bijzonder zijn geweest.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #228 Gepost op: 12 februari 2020, 10:14:13 »
Ja daar heb je toch een flinke kraan voor nodig, maar dat heb ik verder niet gezien, ze stonden er ineens.
Het zou zomaar kunnen dat ze per spoor zijn gebracht op de s'Gravendeelsedijk en toen naar beneden gehesen.
Het spoor ligt daar hemelsbreed 10-20 meter vandaan.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 21:20:32 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #229 Gepost op: 12 februari 2020, 10:45:13 »
Op de onderste foto is een symbool van een tank te zien met de tekst 161 hl.



Mag ik dan aannemen dat het tankwagens zijn geweest met een inhoud van 161 hectoliter?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2020, 19:42:14 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6470
  • Spoor N
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #230 Gepost op: 12 februari 2020, 15:48:25 »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #231 Gepost op: 15 februari 2020, 18:21:10 »


Afgelopen avonden bezig geweest met tekenen en printen van een dakconstructie van het station.
Mijn voorkeur gaat er naar uit dat alles moet kunnen passen zonder lijmen zodat ik tijdens het ontwerpen nog delen kan verwijderen als het aangepast moet gaan worden.
Vandaar dat in de dakranden "zwaluwstaart" sleuven zaten waardoor ik dakspanten kon monteren door ze aan de uiteinden ook een zwaluwstaart mee te geven.
De passing tussen het uiteinde van het dakspant en de gleuven in de dakrand moesten zeer klein blijven om er een stevig geheel van te maken, en dat bleek te veel gevraagd, of ze gingen er losjes in of in het geheel niet.
Daarom heb ik de passing zo gemaakt dat hij net niet past en vervolgens de uiteinden van de spanten voorzien van een gleuf waardoor je hem wat dicht knijpt en dan monteert in de bijpassende gleuf als je dan het uiteinde loslaat klemt hij zich keurig vast.



Vervolgens alle spanten gemonteerd en wordt het langzaam een echt gebouw.



Bovenop een nokbalk ontworpen waar de dakplaten in geschoven kunnen worden, zodat ze mooi aansluiten.
Omdat het zinken daken zijn zitten er in het echt ook zinken kappen op.



En dan met de dakplaten van Auhagen (52235) er op begint het ergens op te lijken, de dakplaten liggen nog niet helemaal aan op de dakranden omdat ze er nog los op liggen.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #232 Gepost op: 17 februari 2020, 13:34:19 »
Je zou zo weer binnen willen lopen voor een lekkere maaltijd.
Vroeger zijn we altijd veel uit eten geweest op stations, ook om dat de kinderen dan veel te zien hadden, vooral als er een tafeltje bij het raam aan de perronkant vrij was.
Het is zo zonde dat de meeste restaurants op stations zijn gesloten anders hadden we nu er weer gezeten maar dan met de kleinkinderen.



Foto uit 1974......... en dus geen zinken dak toen, er schijnt een korte tijd een gewoon bitumen dak te zijn geweest.
In 2010 is het zinken dak weer teruggekomen en zijn bijna alle schoorstenen verwijderd.



« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 13:44:19 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #233 Gepost op: 17 februari 2020, 14:42:23 »
Beste spoorliefhebbers en Dordtenaren.

Jullie hebben door dit draadje al begrepen dat ik het station zo natuurgetrouw mogelijk wil nabouwen zoals het was in de jaren zeventig, echter ik loop tegen één probleem aan en dat is de achterzijde.
Van de straatkant van het station is op het internet een stortvloed aan foto's te vinden, dus daar ga ik uiteindelijk wel uitkomen ook omdat daar niet gek veel is veranderd, echter de achterkant is een ander verhaal.
Als ik het goed heb begrepen waren alle "romaanse" bogen aan de perronzijde na de bouw voorzien van deuren, echter dat was in de jaren 70 al flink teruggebracht.
Wat ik begrepen heb wordt het binnenkort nog erger en kun je alleen nog maar buitenom op het perron komen. ???
Maar om nu de situatie rond die tijd duidelijk in beeld te krijgen is er heel weinig aan foto's te vinden.
En als er al foto's uit die periode zijn staat er of een trein voor of wordt het zicht je ontnomen door de overkapping.

Kortom wie heeft er nog foto's uit de jaren 70/80 van de achterkant van het station, en zou je die willen delen in dit draadje of als PM, zodat ik de puzzel compleet kan krijgen.

Alvast bedankt.
Rob
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 14:44:32 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #234 Gepost op: 17 februari 2020, 14:53:26 »
Ken je die foto uit de oorlogsjaren ,waarin Sein Lodewijk wordt geplaatst ,d w z een gele vlag aan de muur boven het perron wordt bevestigd ?
 Zoniet ,dan scan ik die foto wel uit een boek over NS in de jaren 40-45. (Mag dat ?)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3729
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #235 Gepost op: 17 februari 2020, 15:18:29 »
Dat mag, maar je mag hem niet openbaar maken :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #236 Gepost op: 19 februari 2020, 21:23:24 »
Ik heb nog eens gedacht over die vreemde plek.
Zou het Spoorwegmuseum mss kunnen helpen ?
Want het zou een bekend tekening symbool kunnen zijn.
Wie weet ??
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #237 Gepost op: 19 februari 2020, 21:48:11 »
Ik zal het ze eens voorleggen, niet geschoten is altijd mis.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3729
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #238 Gepost op: 19 februari 2020, 22:01:45 »
Heb je de tekeningen uit '65 op Sporenplan.nl al bekeken Rob?
Daar lijkt de weegbrug redelijk op dezelfde hoogte te liggen als het kruiswissel, net als het onbekende object op de door jou getoonde tekening.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #239 Gepost op: 19 februari 2020, 22:33:01 »
In reaktie 198 zie je de schaal tekening,die van het sporenplan is alleen om het spoorverloop te tonen.
Je zou het bijna denken ,maar het symbool lijkt van iets anders te zijn,
Ik  ga wachten tot het NSM wat er over kan zeggen.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart