Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanmelden itrain forum door Ben
Vandaag om 09:48:53
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:44:57
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 09:43:45
Putdeksels! door Edsko Hekman
Vandaag om 09:40:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 09:38:47
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
Vandaag om 09:35:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:10:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Patrick1975
Vandaag om 08:23:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door JaJo
Vandaag om 08:21:50
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
Vandaag om 06:53:22
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 02:07:40
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 02:06:44
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
Vandaag om 02:04:20
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Biesje
Vandaag om 01:52:58
Baan in Los Angeles door Wim Vink
22 februari 2020, 23:55:38
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
22 februari 2020, 23:10:05
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
22 februari 2020, 22:57:03
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
22 februari 2020, 22:38:54
MB-module: "Chicago Union" door Eric B
22 februari 2020, 22:18:24
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 22:14:35
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel door Jelmer
22 februari 2020, 21:46:03
VERPLAATST: DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert van Gelder
22 februari 2020, 21:29:10
IRM Rivarossi klappert door Heiko
22 februari 2020, 21:28:43
DAF YP406 prototype door Carel Ruysink
22 februari 2020, 21:23:10
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 21:07:11
Heen, En en Weer door DE-II
22 februari 2020, 21:00:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 februari 2020, 20:29:27
MB-module: Stukje Frankrijk door Paulus
22 februari 2020, 20:27:13
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
22 februari 2020, 20:24:10
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Sander.
22 februari 2020, 19:10:13
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 23279 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #165 Gepost op: 22 januari 2020, 18:31:25 »
Vanmiddag wat speciale catalogussen over rails opgehaald bij de plaatselijke treinshop.
Dan hoop je dat je er dan wel uitkomt maar nee.
Er blijken dus verschillende railscodes te bestaan en/of hoogtes.



Roco Line houdt een hoogte aan van 2,1 mm wat dus blijkbaar al hoger is dan het origineel en vermeld hierbij dat de hoogte tussen de wielflens en de rails 0,2 mm is.
Pico daarentegen verhoogd dit naar 2,5 mm waardoor er een vrije cap van 0,6 mm ontstaat.
 


Verder kom ik allemaal verschillende codes tegen 70, 75, 83 en 100.

Graag jullie ervaring of bv de 0,2 mm van Roco Line voldoende is of geeft dat met sommige locomotieven of wagens toch problemen?
En die codes zijn dat de Engelse maten voor de railhoogte of geven die ook nog wat anders aan?


Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #166 Gepost op: 24 januari 2020, 08:45:29 »
Hier https://www.klassiekebeveiliging.com/home.htm vindt je een schat aan informatie voor een ieder die een Nederlands station wil nabouwen.
Kijk vooral eens onder de knop "BVS".
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 09:08:43 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8785
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #167 Gepost op: 24 januari 2020, 09:03:33 »
Railcode zegt alleen iets over de hoogte van de railstaaf. Code is de hoogte van de railstaaf in duizendsten van een inch; 25,4mm/1000 dus. Code 100 is dus 2,54mm hoog, enz.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #168 Gepost op: 24 januari 2020, 09:06:12 »
Ok Marc dat is duidelijk maar hoe gaat het met een ruimte van 0,2mm in de praktijk, het lijkt mij zo weinig.
Loopt de flens dan nooit op de plastic bielzen?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 09:08:04 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #169 Gepost op: 24 januari 2020, 12:49:35 »
Wielen die aan de NEM-normen voldoen hebben genoeg ruimte op Rocoline. Alle moderne modellen voldoen aan de NEM. Berucht zijn oude Lima- en Fleischmannmodellen, die hadden hogere flenzen en die rammelen over de railstoelen. Maar dan praten we over materieel van zeker enige tientallen jaren terug.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18260
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #170 Gepost op: 24 januari 2020, 13:22:57 »
Ik gebruik al jaren code 75 van Peco. Daar is de ruimte tussen flens en railstoel maar 0,1 mm, maar dat is genoeg. Zolang het meer is dan nul past het.
De railcode zegt ook niet alles, de hoogte van de railbevestiging speelt ook een rol. Bij code 75 hebben ze die heel dun gemaakt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #171 Gepost op: 25 januari 2020, 18:21:21 »
Week aan het stoeien geweest met het programma Scarm om het sporenplan rond Dordrecht Centraal zo compleet mogelijk om te zetten naar een baanplan in H0.



Aangezien de ruimte te kort is voor het uitgestrekte emplacement volgen links en rechts van het station bochten om het passend te krijgen.
Tegenover het station zit een deur dus daar komt de hefbrug "de Vlinder".
Omdat ik vroeger vaak op Dordrecht Zuid opstapte op de trein naar Rotterdam komt na de brug niet station Zwijndrecht maar station Dordrecht Zuid met zijn karakteristieke sextant.
Aan de rechterkant van de baan is het de bedoeling dat de treinen naar een onderliggend schaduw station kunnen.



Omdat het mijn eerste poging is voor het ontwerp van een serieus baanplan is jullie aan- en opmerkingen van harte welkom, nu aanpassen is makkelijker dan straks als de rails vastligt.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5775
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #172 Gepost op: 25 januari 2020, 19:21:33 »
Hoi,

Ik vind het er goed uitzien.

Ik weet niet hoe je de scenery wilt invullen en of je ook wilt kunnen rijden/rangeren met goederentreinen.

In dat geval zou je de ruimte misschien creatief kunnen benutten door bijvoorbeeld een havenkade een eindje in het midden te laten steken.

Suggestie is om de industrie wat meer te verspreiden zodat je je goederenvervoer meer kan verspreiden.

Maar vanaf 0 al helemaal top!  (y)

Gr Koen.

Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #173 Gepost op: 25 januari 2020, 19:40:27 »
Beste Koen,

Dank voor je reactie.
Ik houd mij mogelijk te strak aan het thema maar in de jaren 70 waren die havens er niet meer, dus heb ik ze niet geplaatst.
Wel is het de bedoeling dat de Van Gend en Loos loods er komt en is er een laadplaats.
Verdere invulling van de scenery heb ik nog niet.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #174 Gepost op: 25 januari 2020, 19:56:06 »
Hoe wil je in het scaduwstation komen als je tegen de klok in rijdt?
Ga je daarvoor kopmaken in het station?

Verder mooi plan met veel rijlengte!

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5788
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #175 Gepost op: 25 januari 2020, 19:59:07 »
Geen opmerkingen maar wel een indrukwekkend sporenplan  (y)  Misschien nog wel een vraag: zijn de spoortjes aan de voorkant (dus als je met je gezicht naar het station staat) wel lang genoeg? Kun je daar iets van wagons opstellen?

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #176 Gepost op: 25 januari 2020, 20:14:14 »
Beste Jelmer,

Het kopspoor rechts van het station werd en wordt alleen gebruikt voor de trein naar Sliedrecht en verder naar Gorinchem, dus de Plan U die daar toen reed kwam nooit in Dordrecht Zuid laat staan op de hef.
Daarom heb ik er voor gekozen dat deze trein in de richting Sliedrecht al snel naar het schaduwstation kan.
Dat betekend dat deze alleen op het kopspoor van het station te zien zal zijn.
Verder gebruikten de doorgaande treinen verschillende sporen op het station, dus kunnen ze dan verder rondrijden of van richting veranderen en alsnog naar het schaduw station rijden.
Dit heb ik gebaseerd op een zo natuurgetrouw mogelijke nabouw van de werkelijkheid, of dit zo werkbaar is verneem ik graag van jullie.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #177 Gepost op: 25 januari 2020, 20:17:54 »
Beste Martijn,

De onderste sporen zijn inderdaad niet zo lang, en dat is een compromis van het zo natuurgetrouw mogelijk nabouwen van het origineel.
Eigenlijk hadden er nog een paar sporen bij gemoeten maar die zijn gesneuveld omdat die echt te kort werden.
Dordrecht is een zeer langgerekt station/ emplacement.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #178 Gepost op: 28 januari 2020, 18:29:37 »
Mede spoorbouwers.

Na het getoonde ontwerp van het sporenplan van Station Dordrecht wil ik het schaduwstation gaan ontwerpen.
Mijn vraag is hoeveel lager moet dit liggen?
Je zit natuurlijk met de balken constructie onder de bovenplaat waar de treinen nog onderdoor moeten dus 30 cm of meer aanhouden om er nog bij te kunnen.
Wat houden jullie aan voor een nog werkbare tussenruimte.

Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Het Winkeltje
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #179 Gepost op: 28 januari 2020, 18:40:19 »
Zelf heb ik dit nog niet maar als je er optimaal bij wilt komen
(denkend aan bewegingen met je armen) zal ik er zeker 25 a 30 cm ruimte voor inschatten wanneer
de overige ruimte om onder de baan te kunnen dat toelaat.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10