Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

NS1700 in H0 geprint

(1/3) > >>

Pietervde:
Ik hoor iedereen al zeggen.. Waarom een 1700 maken in H0, als die ook gewoon door Roco, Marklin, etc, gemaaakt wordt? Nou.. De 1700 aanduiding is vroeger door een andere loc gebruikt: een stoomloc.


Foto afkomstig van Nico Spilt

Zoals sommigen wel weten ben ik druk bezig met 3D printen. Ik heb nu twee verschillende printers staan:
1) Een MK3 van Prusa, welke prima geschikt is voor grote objecten, maar de kleine details laat liggen. Deze werkt door laagje voor laagje een stukje bijna gesmolten plastig op elkaar te leggen.
2) Een Elegoo Mars, een resin printer, die weer erg goed is in hoog detail. Deze werkt doormiddel van een UV lamp onder een LCD scherm. Het LCD scherm laat het licht door waar het uitgehard moet worden. Het nadeel van een resin printer: het geeft meer werk. De hars uit zichzelf is giftig tot het is uitgehard, dus je hebt handschoenen nodig, een UV lamp, en het liefst een ultrasoon reiniger, maar een goede afgesloten pot met alcohol werkt ook.

Voor deze loc ga ik gebruik maken van beide printers: de meest zichtbare delen gaan op de Elegoo. de rest op de Prusa. Het plan is om de loc werkend te krijgen ook, dus er zullen wielen besteld worden ivm de stroomafname en rijeigenschappen.

Ik kwam dit ontwerp tegen:
https://www.thingiverse.com/thing:3849318, een ontwerp van een 1700 op Thingiverse. Het nadeel van Thingiverse is dat een ontwerp niet altijd even netjes is. In dit geval ook: sommige wanden waren niet goed afgedicht, waardoor er later problemen zouden ontstaan. Gelukkig heeft Windows tegenwoordig een tool ingebouwd zitten die uitermate geschikt is om dit te herstellen: 3DBuilder. Een ander dingetje is dat het ontwerp in schaal 0 is, maar dat kan in de software gewoon aangepast worden.


3D builder ziet al dat er fouten zijn.

1 druk op de knop, en een hersteld bestand kan opgeslagen worden. Perfect! die kan door naar de volgende stap, het importeren naar de printersoftware, om zogenaamde Supports te genereren, en klaar te maken voor de printer zelf. Aangezien de printer altijd bovenop iets anders moet printen, zijn supports nodig: een stellage waarop het hele object geprint wordt. Mocht dat wenselijk zijn, wil ik daar best dieper op in gaan, maar voor nu zal ik t overslaan.


Supports klaargemaakt, schaal aangepast, en een printbaar bestand ervan gemaakt. De hoek is zodanig gekozen dat er zo min mogelijk supports nodig zijn.

Mooi, bestand naar de printer. Hoe ziet dat er uit in dit geval?

een keteldeel wordt langzaam uit de hars getrokken.

4 uur later is het keteldeel klaar. Even de pot met alcohol, en dan goed schudden, en je hebt dit:

Drogen onder de UV lamp. Het vochtige is alcohol, dit verdampt nu vanzelf.

En dan nu? Deze ketelhelft mag nog een paar minuten drogen, en dan worden de supports losgemaakt, en de resten daarvan weggevijld. Ondertussen ben ik het tweede deel aan het printen.

Wordt vervolgd.

nighttrain1:
Wauw Pieter, mooi project!!

JaJo:
Staaltje hogere modelbouw! (y) (y)

Floris Dilz:
De manier om een werkend model te maken is eerst de techniek uitveteren en daar de binnenkant van de bovenbouw op passend maken, maar goed, als je de printer toch hebt staan kun je natuurlijk gerust eerst een printje maken ter motivatie.

Piet Groot:
Zou het een idee zijn om voor de dom, de andere messing delen, rookkast voorkant, appendages ed. messing gietwerk aan te schaffen? Philotrain verkocht ze destijds ook los, evenals de wielen en de gebogen fabrieksplaten op de wielkasten.
Er zijn nog leden van dit forum die nog wel wat hebben liggen! Ik ook.

Piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie