Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lux reinigingswagens, is het wat? door Olivier77
Vandaag om 21:07:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 20:57:32
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Erik_omBC
Vandaag om 20:47:47
De Hondsrugbaan, H0 door Joto
Vandaag om 20:46:53
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door HuubvG
Vandaag om 20:44:58
Waarde Marklin treinen door Rick
Vandaag om 20:40:53
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
Vandaag om 20:35:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:32
KIBRI Locloods deuren bewegen door jerrytrein
Vandaag om 20:21:54
NS 5000 Austerity W.D. 2-10-0 (DJH Euro Kit E101) door Gerrit F
Vandaag om 20:14:27
Ringleiding gelijk- en wisselstroom, welke afstand tussen beide? door Locofiel
Vandaag om 20:11:46
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 20:09:52
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 19:38:41
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 19:38:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:27:25
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD! door Falcon10
Vandaag om 19:16:24
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 19:08:09
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:02:12
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door VictorPM
Vandaag om 18:59:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:38:17
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door puntenglijder
Vandaag om 18:32:52
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 18:23:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 18:08:54
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 17:57:20
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door R v/d Hoven
Vandaag om 17:53:54
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Dave.......
Vandaag om 17:47:14
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 17:34:34
Very USA: The Slug door GerardvV
Vandaag om 16:56:42
Website Stationsweb, storing? door Vislijn
Vandaag om 16:25:37
Schwarzburg door nkob
Vandaag om 15:50:50
  

Auteur Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's  (gelezen 853 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Gepost op: 14 januari 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling  tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.



Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:



Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.



Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.



Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!



En dit is dan het resultaat:



Wordt vervolgd...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 13:11:08 »
Vervolg:

Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:



Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:



En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:



Wordt vervolgd:


Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2020, 12:26:22 »
Slot:

De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.

En dan is dit het resultaat:



En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:



De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:



Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:



Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 13:51:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.