Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 12:53:54
Mk Rongenwagen in spoor O door moonlicht
Vandaag om 12:53:51
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 12:52:42
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:41:37
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Remunj
Vandaag om 12:34:45
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 12:33:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 12:25:40
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 12:25:17
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 12:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:42:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
DE2 geel en rood met hazelnoot door Marc tramt
Vandaag om 11:08:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:05:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:36:37
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
BNLS-module: "Grasland" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:08
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Hans Reints
Vandaag om 09:32:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 09:30:38
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door 008200
Vandaag om 09:26:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
07 april 2020, 23:11:50
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
07 april 2020, 22:50:38
IB + Viesmann 5211 door Geert-Jan van Nimmerdor
07 april 2020, 22:42:00
  

Auteur Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's  (gelezen 746 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Gepost op: 14 januari 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling  tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.



Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:



Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.



Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.



Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!



En dit is dan het resultaat:



Wordt vervolgd...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 13:11:08 »
Vervolg:

Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:



Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:



En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:



Wordt vervolgd:


Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2020, 12:26:22 »
Slot:

De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.

En dan is dit het resultaat:



En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:



De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:



Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:



Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 13:51:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.