Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 01:14:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
ArjanB
Vandaag
om 01:05:10
SLT in H0 voor Kleindrecht
door
thalys
Vandaag
om 00:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:04:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
martijn v m
22 januari 2021, 23:51:13
Brawa 2021
door
barry1972
22 januari 2021, 23:43:53
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
barry1972
22 januari 2021, 23:22:22
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N
door
roadster36
22 januari 2021, 23:17:59
Hondekop met geluid n-scale
door
Keessap
22 januari 2021, 23:00:40
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden?
door
Jan-Peter
22 januari 2021, 22:57:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
bosje77
22 januari 2021, 22:38:16
Mat '36, 445. Zelfbouw.
door
Peter Kleton
22 januari 2021, 22:26:21
Roco loks op Fleischmann Profi-rails
door
Luc2000
22 januari 2021, 22:15:46
Gratis gordijnen van Faller
door
Rinus H0
22 januari 2021, 22:10:36
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
door
Carel Ruysink
22 januari 2021, 21:46:28
Raadplaatje
door
eemstede
22 januari 2021, 21:31:02
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Klaas Zondervan
22 januari 2021, 21:30:23
Dönsdorfer Bauberichte
door
Wim Vink
22 januari 2021, 21:26:12
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
roadster36
22 januari 2021, 21:24:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
22 januari 2021, 21:24:16
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 januari 2021, 21:15:27
Uit en Thuis, de bouw
door
Klaas Zondervan
22 januari 2021, 20:50:58
Ergensnergens in H0e
door
Huup
22 januari 2021, 20:50:36
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant.
door
Rob Ellerman
22 januari 2021, 20:27:17
BEMO 2021
door
martijn v m
22 januari 2021, 20:23:14
Paul's model train stuff
door
Paul's model train stuff
22 januari 2021, 20:22:36
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Scratchbuilt
22 januari 2021, 20:20:47
Artitec 6 deurs stalen D
door
VAM65
22 januari 2021, 19:50:24
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect?
door
spock
22 januari 2021, 19:26:59
Artitec vierdeurs stalen D
door
VAM65
22 januari 2021, 18:34:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's (gelezen 945 keer)
Eric B
Offline
Berichten: 4229
NS tijdperk III b/c
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Gepost op:
14 januari 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.
Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:
Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.
Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.
Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!
En dit is dan het resultaat:
Wordt vervolgd...
Gelogd
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Offline
Berichten: 4229
NS tijdperk III b/c
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #1 Gepost op:
14 januari 2020, 13:11:08 »
Vervolg:
Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:
Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:
En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:
Wordt vervolgd:
Gelogd
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Offline
Berichten: 4229
NS tijdperk III b/c
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #2 Gepost op:
22 januari 2020, 12:26:22 »
Slot:
De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.
En dan is dit het resultaat:
En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:
De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:
Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:
Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 13:51:08 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's