Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Stoomverwarmingswagen door Jeanne
Vandaag om 00:47:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 00:25:03
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 00:22:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Floris Dilz
Vandaag om 00:16:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:03:49
LokPilot 5.0 probleem door spock
09 juli 2020, 23:51:49
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
09 juli 2020, 23:29:43
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door spock
09 juli 2020, 23:28:21
NS 2100 spoor 0 door NS8714
09 juli 2020, 23:20:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Erik Baas
09 juli 2020, 23:18:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 juli 2020, 23:13:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
09 juli 2020, 23:11:24
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
09 juli 2020, 23:07:36
Raadplaatje door GerardvV
09 juli 2020, 23:02:43
Projekt 083-338 door 44
09 juli 2020, 22:58:53
Tunnelportaal met een 13cm ingang door 72sonett
09 juli 2020, 22:38:56
Doornvliet door Wim Vink
09 juli 2020, 22:12:48
De fabriek - Spoor 0 door roadster36
09 juli 2020, 21:59:27
Heljan Class 66 digitaal probleem lichten door Lazer1
09 juli 2020, 21:59:14
Starten met messing kits door roadster36
09 juli 2020, 21:58:17
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door Edsko Hekman
09 juli 2020, 21:56:26
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door gdh
09 juli 2020, 21:46:59
H0 rail geometrie vergeleken door Martin Hornis
09 juli 2020, 21:46:38
NS modelbaan Hoekdam H0 door Frank 123
09 juli 2020, 21:42:06
Brandende trein door het Kinzigtal (Schwarte Woud) door Maartenw
09 juli 2020, 21:35:06
Fleischmann armsein 6205 hapert door marctrein
09 juli 2020, 21:25:12
18-luiker in spoor 0 door Tulpendaal
09 juli 2020, 21:23:32
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door joepDE2
09 juli 2020, 21:06:05
Koploper Delft stopt door henk
09 juli 2020, 21:04:43
Dat overkomt mij niet. door Bert van Gelder
09 juli 2020, 20:55:57
  

Auteur Topic: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?  (gelezen 1935 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
    • sleutelspoor
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Gepost op: 20 oktober 2019, 12:47:18 »
Weet iemand wanneer de blinde geleide tegels zijn ingevoerd op de perrons?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 13:29:30 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:03:11 »
Volgens mij 2e helft jaren 80.
Groeten,
Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:18:23 »
in steden begon men er vanaf 1983-84 zo ongeveer mee, perrons weet ik niet
Groet van Ben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2019, 16:58:39 »
Volgens onderstaande link:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/09/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail.pdf
Is de wens hiertoe uitgesproken rond 2005 vanuit de regering zodat mensen met een "handicap" zelfstandig konden reizen,niet veel later is ook vanuit de EU blijkbaar een besluit gemaakt dat men moest gaan zorgen voor blinde geleide tegels op o.a. stations.
Vanaf bladzijde 4 van bovenstaande link naar het pdf bestand kan je wel achterhalen denk ik wanneer men er echt mee is begonnen.
*EDIT*
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:21:07 »
Blijkt dat het veel korter is dan ik dacht. Ga ik toch met oud perron aan de slag.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • "Ik heb een reputatie van gezelligheid."
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:47:33 »
Citaat uit ProRail stuk waar hierboven naar wordt verwezen:

"Al sinds de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn geleidelijnen op stations aangebracht. Dit gebeurde voornamelijk bij nieuwbouwstations en op basis van inbreng van lokale blindenbelangenverenigingen. Het gevolg was dat niet alle stations geleidelijnen hadden en er een grote verscheidenheid aan verschijnings- vormen van de geleidelijnen bestond."

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2019, 10:16:16 »

Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Dat men in 2013 besluit nieuwe afspraken te maken, betekend niet dat er eerder nog geen afspraken waren en geen blinde tegels aanwezig konden zijn.

In de folder staan namelijk ook zaken genoemd (braille op armleuningen bv) en die zijn toen ingevoerd, maar ik kan mij prima stations herinneren zonder dat, maar mét blindegeleidetegels, dus dat is veel meer een uitbreiding op geweest.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2019, 18:40:41 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:36:26 »
Er zijn volgens mij rond 2013 nieuwe richtlijnen opgesteld in het kader van de Wet toegankelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het ophogen van de bushaltes. Dat wil niet zeggen dat er niet eerder blindegeleidetegels lagen, alleen werden die zonder, of in ieder geval op oude, richtlijnen gelegd. In de nieuwe richtlijnen zijn bijvoorbeeld de rust- en attentiepunten vastgelegd. Dat was vroeger een allegaartje.

Overigens zijn de richtlijnen laatst weer herzien waardoor niets meer aan de richtlijnen voldoet.  ;D

Grtz,
Niels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2019, 01:08:22 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *
Nouja... De mitsen en maren zijn niet op wat jij vind of aandraagt, maar gewoon een onderdeel van de algehele discussie die zich hier afspeelt.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:27:29 »
Ik ga de messenger zeker niet afschieten. Ik ben juist zeer dankbaar voor zijn inzet en waardeer het zeer. Hij heeft me zeker op weg geholpen. Bedankt daarvoor.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9992
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:30:32 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Beetje boel lange teentjes?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:06:02 »
Station Apeldoorn 14 april 1986 (presentatie KLM treinstel voorde pers, nog zonder zwarte stip):


Bij de overweg liggen geleidetegels. Al zijn die anders dan tegenwoordig. Het lijkt of de geleidelijn gemaakt is van rubbertegels en de keerpunten/attentiepunten van de bekende geribbelde tegels.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:14:59 door tothebeach. Reden: typo\'s aangepast »

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9992
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:13:11 »
Ja, inderdaad, die zwarte tegels! Die herinner ik me wel, die waren leuk om op te lopen  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:22:30 »
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels. Een foto uit 1989 laat een witte streep zien. Maar die foto is genomen vanaf de zuidzijde, achter de voetgangerstunnel. En inzoomen lukt niet erg bij die afdruk ::)

Toch maar even een foto van gemaakt. Je ziet een opgaande witte lijn vanaf de overweg richting wachtruimte.


en dit lijkt een geleidelijn:


Op een foto uit 1984 is de zwarte lijn ook te zien.



 Foto's van voor die tijd geven geen geleidestrook aan.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:44:42 door tothebeach »