Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: RhB H0m, Albulisch  (gelezen 56080 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #75 Gepost op: 28 december 2020, 21:54:33 »
ATF en de gevolgen....

Ik werd langzamerhand niet goed van de slechte stroomopname van al mijn treinen. Wat te doen? Na wat rondneuzen, zelf lezen en een besluit nemen heb ik een hele liter ATF gekocht: Automatic Transmission Fluid. Jawel... ook ik...

En de gevolgen? Een prima stroomopname van de locs, maar ook een verminderde adhesie, wat tot behoorlijk wat gevolgen heeft geleid:
- Geen gewichten meer in de treinen (scheelt zo'n 70 gram per trein wat een loc naar boven moet zeulen)
- Verlengde helling aan 'de rechterkant' van de baan inclusief ombouw van het onderste stuk om die verlenging mogelijk te maken
- Opnieuw stempelen van alle hellingen om zo goed mogelijk een constant hellingpercentage te krijgen
- Het zeer nauwgezet verbeteren van de ligging van de rails om de betrouwbaarheid van de baan maximaal te krijgen zonder al die dempende gewichtjes in de treinen.

Het resultaat is top! De treinen rijden top, alle rijtuigen kunnen nu prima hun eigen stroom opnemen, geen flikkerende verlichting meer en een zeer betrouwbare treinenloop. Precies bouwen is wel een dingetje bij mij... nu door schade en schande wijs geworden zullen we maar zeggen.



Opnieuw 'gestempelde helling', zie alle houtjes onder de paaltjes.



De verlengde helling. Het meegebogen wissel ligt nu in de helling in plaats van in het vlakke gedeelte van de onderbaan. Werkt prima!



Rechtgetrokken rails... De wisselstraat ligt nog precies als dat ie altijd lag, maar de sporen van de wissels afkomend zijn wat rechter neergelegd. Dat kan nu ook, omdat het onderstation lang zat is... Beetje priegelig klusje, maar ging prima.



Iemand nog wat gewichtjes nodig?

Dit was denk ik mijn laatste post in 2020. Ik wens jullie allen een genoeglijk, rustig uiteinde en hopelijk een gezond 2021!
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #76 Gepost op: 24 januari 2021, 21:30:52 »
Zo, 2021 is begonnen... hier met de volgende fase van bouwen: Schuimen met schuim:



De techniek van de baan is wel zo'n beetje klaar. Alles rijdt, op 1 plekje na waar nog een nieuwe PECO flex in moet, is besteld... Ook alle assen van BEMO nog ns nastellen. Spulletjes voor gevonden , kan ik half februari weer bestellen want nu uitverkocht  ::)

Begonnen op 2 fronten: Stugl Stuls met een steile achterwand, veel gestapel en zelfs een stuk bijna rechtop gezet... het wordt rotsig daar.



Bij Berasur wordt het allemaal wat vriendelijker, want mooie groene hellinkjes met veel struiken en bomen in de achtergrond en een niet al te steil oplopende 'berg'. Ik heb er rekening mee gehouden dat tunnelingangen met daarachter nog doorlopende bovenleiding gebouwd moeten worden en overal in het onzichtbare kunnen de treinen in principe met de panto omhoog rijden. Op een paar plekken heb ik tunnelbovenleiding nodig, maar de hoeveelheid valt mee.

Ondertussen ook begonnen met het verder inbouwen van rijtuigverlichting: Alle EW IV en EW II rijtuigen hebben nu verlichting, want die waren goed voorbereid daarvoor. De EW I rijtuigen (3250 serie) hebben geen mogelijkheid tot stroomafname, dat ga ik later oplossen met elektrische koppelingen en een goede mix van EW I, EW II en EW IV in de verschillende RE's/GEX.



Als ik weer wat verder ben, volgende update....
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 21:35:39 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2021, 18:59:28 »
Goud....

Afgelopen week ben ik in het bezit gekomen van het boek over het project en de bouw van de Albulabahn. Was er al een tijdje naar op zoek, prijzen zijn hoog en er zijn weinig aanbiedingen....
Wat ik niet wist, was dat er naast het verhaal en de tekeningen van een aantal bruggen ook de 'ontwerpregels' van de bruggenbouw van de albulabahn in staat. En dat is GOUD! Daarmee kan ik mijn bruggen ontwerpen in plaats van gokken. De komende tijd in de spaarzame uurtjes maar mee aan de gang.



Want de tijd is spaarzaam. Wordt opgeslokt door werk en andere prive bezigheden dan hobby op dit moment. Naast schaatsen en mooi weer zijn we mijn schoonmoeder ook aan het verhuizen naar een woonzorg omgeving. Dat kost behoorlijk wat tijd....

Maar, in de tussenuurtjes toch nog een paar dingen gedaan:



Lichtkoven en 'tussenschut' gemaakt. De lichtkoven gevuld met LED TL balken (oude balken, nieuwe LEDs) en met 6 balken is de baan nu mooi uitgelicht. Geen geflikker meer van TL, is een stuk rustiger aan de ogen. Het 'tussenschut' laat je niet in de 'tegenoverliggende' LED balk kijken. Afgekeken van Huib, dank  8)



Ergens de komende maanden zal ik de koof aan de buitenkant nog wel verven, maar dat moet van mij met oliehoudende verf en ik moet ook werken voor de baas in die kamer. Dat moet even voor een (korte) vakantie of zo....

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #78 Gepost op: 24 mei 2021, 13:13:25 »
Allen,

Een tijd geleden sinds de laatste post... Maar, ook heel wat gebeurd hier naast de hobby. Schoonmoeder verhuisd, huis verkocht, huis leeggehaald en behoorlijk wat stormschade in de tuin van de maartse storm liet het hobbybloed even koud staan.

De afgelopen week weer wat begonnen met dit slechte weer. Er waren nog een paar zaken die in de baan niet lekker liepen en die heb ik aangepakt. Als eerste 2 stukken spoor met in een vrij krappe boog een snee voor bezetmelding gaf constant ontsporingen. Beide stukken spoor vervangen, snee op een andere plek gelegd (dat kon) en alles rijdt nu mooi, comfortabel en betrouwbaar. Er blijven nog twee rijtuigen met een as/draaistelprobleem, maar daar kan de baan niets aan doen.

Daarnaast lekker aan het spelen en klooien geweest en dan komt er nog een klein ergernisje naar boven. Mijn Fleischmann handheld kan prima locs en wissels bedienen maar het omschakelen tussen beide modi kost toch iedere keer weer wat tijd en soms denk je een wissel te bedienen maar dan bedien je een functie van een loc... toch onhandig.

Oplossing is voor de hand liggend: bouw een bedientableautje voor de wisselbediening.
Zo gezegd, zo gedaan:



De voorkant van het tableautje, niks opsmuk, gewoon een stukje resthout met een paar pennenstreken en 16 druktoetsen uit de knutseldoos



En hier de achterzijde, stukje dikker resthout voor de stevigheid en een 5217 als massadetector. Iedere druktoets is aangesloten op het massacontact van de 5217 (16 keer dus) en de andere poot van de druktoets gaat naar een ingang van de 5217. Druk op de toets en de 5217 meet een massa en geeft dat door aan de centrale en dan aan koploper.

In koploper dan een speciale actie per knop (massadetectie) aanmaken, even testen, klaar. Is leuk om zo te spelen met de spulleboel.

Nu de baan technisch helemaal klaar is, heb ik de administratie ook maar even bijgewerkt. In een aantal excel lijsten en in een visioplaat heb ik alles bijgehouden: locnummers, rijtuigen (wel of geen licht ingebouwd) en goederenwagens en een totaal overzicht van de technische kant van de baan in visio:



Hierin staat alles van de infra: wisselnummers, bezetmelders, seinen en bloknummers. Dit is mijn bijbel...

Nu weer beginnen met de bovenleiding van Stugl Stuls en Berasur.
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #79 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:37:52 »
Harttransplantatie

De afgelopen tijd een aantal oude locjes op de kop getikt: de 616 Filisur en de 618 Bergün. Mooie locjes maar met een heel oud frame onder een acceptabele kap. BEMO biedt sinds enige tijd ombouw frames aan van het nieuwste type en besloten om beide locs een harttransplantatie te geven.



De oude loc met het nieuwe frame nog in het doosje en het oude frame er al onderuit.



Na het invoegen van de decoder (NEM660) als vervanger van de diodebrug in het nieuwe frame de kap er weer op. Wat goed te zien is, is dat de binnenkant van de locs achter de ramen weer wat beter is geworden, de kast is nu duidelijk zichtbaar: mooi!



De beide locs klaar met de ombouw en het opleuken met alle details. Ze hebben nu ook cabineverlichting erbij en 3+1 verlichting (3 witte lampen voor, 1 witte lamp rechtsachter). Top!
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #80 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:24:21 »
Ik volg nog altijd met veel plezier, dank!

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #81 Gepost op: 05 augustus 2021, 10:35:12 »
Goed bezig! Mooi dat Bemo deze mogelijkheid aanbiedt, de nieuw uitgebrachte loc's zijn fluisterstil en hebben prachtige rijeigenschappen, terwijl oudere modellen nogal aan een koffiemolen doen denken  :D
Groetjes, Bart

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #82 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:43:11 »
Leuk bouwdraadje, net ontdekt!
Mooi uitgedacht sporenplan!  (y)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #83 Gepost op: 06 augustus 2021, 09:42:22 »
Goed bezig! Mooi dat Bemo deze mogelijkheid aanbiedt, de nieuw uitgebrachte loc's zijn fluisterstil en hebben prachtige rijeigenschappen, terwijl oudere modellen nogal aan een koffiemolen doen denken  :D

Moage Bart,
Die nieuwe zijn inderdaad fluisterstil, en dat is echt top. Goed gesmeerd en onderhouden zijn de oude 3 pool motor frames ook wel goed hoor, maar iets wat 30+ jaar oud is heeft toch wel wat slijtplekjes... en zeker als de boel niet goed is onderhouden door eerdere eigenaren. Komt daarbij de extra functies en ik was verkocht...

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #84 Gepost op: 06 augustus 2021, 09:43:00 »
Ik volg nog altijd met veel plezier, dank!

 (y)
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #85 Gepost op: 06 augustus 2021, 09:44:09 »
Leuk bouwdraadje, net ontdekt!
Mooi uitgedacht sporenplan!  (y)

Dank!
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #86 Gepost op: 30 augustus 2021, 10:10:50 »
Inspiratie bij het grootbedrijf

Dit jaar kwam het er toch van: een lange week vakantie in CH Graubünden, samen met maat Bas: werkbezoek bij de RhB. Hieronder wat sfeerimpressies...


De 702 Curia in Surava, wachtend op de tegentrein vanuit Tiefencastel. Nog met ronde lampen, niet echt meer goed in de lak, wel wat gerepareerd hier en daar... de laatste kilometers voor deze locs.


De 51 en de 53 tussen Alp Grüm en Cavaglia met een normale IR. Blijft een mooi beeld met die korte bakkies en de krappe bogen


De 621 Felsberg met de IR naar Disentis bij Trin in de Ruinaulta. In deze trein een combi van stamnetz rijtuigen en een aantal korte van de Bernina


De 646 Santa Maria Val Müstair in Büga stickers van de Zuondra spiraaltunnel rechts op weg naar Albula IV en dan naar Albula III in de achtergrond. De loc rijdt achterop de trein met een Albula Glieder Zug (AGZ) 7 wagenstam.

Door de Corona crisis eigenlijk alleen maar stammetjes gezien, een aantal met 1 of 2 versterkingrijtuigen. Dus relatief korte treinen, ideaal voor de modelbaan.

Nog veel meer foto's gemaakt... zou wat ver voeren om die hier allemaal te posten  :angel:

Weer een mooie inspiratie voor de hobby deze winter.

Eddy
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2021, 10:17:45 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #87 Gepost op: 30 augustus 2021, 15:30:10 »
Mooie foto’s! Altijd leuk zo’n werkbezoek…..

Nog veel meer foto's gemaakt... zou wat ver voeren om die hier allemaal te posten  :angel:
Helemaal niet!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #88 Gepost op: 30 augustus 2021, 16:13:37 »
Mooie foto’s! Altijd leuk zo’n werkbezoek…..
Helemaal niet!

Groeten, Michiel

haha! Alle 700 is wat veel... 'k zal wel ff kijke welke ik er nog bij zet.

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #89 Gepost op: 31 augustus 2021, 17:24:58 »
Zo, voor Michiel  ;D


D1 en D4 op weg naar Litzirüti... spoorvernieuwing richting Arosa


614 Schiers met een korte goederentrein in Filisur


705 Pontresina met hout en 2 containers op weg naar Samedan, Landwasserviaduct


624 Celerina met IR naar Disentis in Landquart


650 Seewis met korte werkplaatstrein naar Samedan in Furna vanuit Landquart (draaistellen op de 2 2-assers) met 1 containergoederenwagen


651 Fideris in Saas... dat vele zilver schittert je altijd tegemoet.


Alp Grüm met Allegra en IR stam en 2 open bakkies


633 Zuoz met GEX boven Bergün


605 Silvretta voor de museumtrein op het Wiesener viaduct (naast de 414 krokodil gezien). 601 - 610 nu helemaal uitgerangeerd? ....


707 Scuol met middaggoederentrein boven Bergün met o.a. 7 Coopjes...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2021, 17:33:17 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim