Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.  (gelezen 8157 keer)

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:34:51 »
Daarom vermoed ik dat je, bij een voor spanning gevoelig apparaat, met opgeladen batterijen tegen een "leeg" melding aan kunt lopen.
Zou je verwachten, maar het gaat goed. Had een oude digitale Fuji camera, verslond echt batterijen en na een paar foto's kreeg je met normale batterijen al melding dat ze leeg waren (hoorde eigenlijk speciale accu in). Maar niet met die Eneloop, gingen véél langer mee zonder melding dan normale batterijen. Geen idee wat er anders aan is....
Ook in de Massoth Navigator gaan ze de hele zomer mee met 1x opladen tussendoor, normale oplaadbare batterijen zijn na een paar dagen leeg en niet-oplaadbare had me toch wel minstens 5 of meer setjes gekost.
Ook hoef je ze niet aan het einde van de dag uit het apparaat te halen tegen het leeglopen ;D
Eddy

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2019, 14:32:11 »
Ook hoef je ze niet aan het einde van de dag uit het apparaat te halen tegen het leeglopen ;D
Dat is dan ook niet batterij afhankelijk maar apparaat afhankelijk ;) Uit een apparaat halen help tegen het verbruik van het apparaat als deze "uit" staat. Maar doet helemaal niets voor de zelfontlading van de batterijen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2019, 15:14:57 »
Vandaag opnieuw de melding 'batterijen leeg' terwijl de maus 2 dagen niet gebruikt is.
Ik heb de multimeter met batterijtester er op gezet en wat blijkt: alle 3 de batterijen geven keurig 1,4 - 1,5 V aan. Zou toch geen probleem moeten zijn dacht ik.
Ik heb contact met de verkoper, ik hoop dat hij de factuur nog heeft voor de garantie.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2019, 19:41:35 »
Het lijkt er toch sterk op dat de batterijen de boosdoener zijn. De Philips batterijen komen nieuw uit de verpakking maar liggen al een tijdje in de kast. Die geven dus na een half uur of zo de melding dat ze leeg zijn hoewel ze in een zaklamp nog prima licht geven.
Ik heb nieuwe Varta (wegwerp)batterijen gehaald en die gaan nu al een tijdje mee bij regelmatig gebruik.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2019, 21:45:27 »
Tip: haal bij de Lidl eens een pakje Aerocell batterijen. Die zijn spotgoedkoop vergeleken met Duracell maar in mijn ervaring een stuk beter. Overigens is Aerocell geen obscuur B-merk, ze worden gemaakt door Varta.
Dittum.
[...]Duracell is volgens mij de grootste rotzooi die je kunt kopen.
[...]
Durecell probeert nog altijd te drijven op reputatie en vergelijkt zichzelf in hun reclames nog altijd met zink-kool batterijen.
In het verleden schijnen hun cellen echt zeer lekbestand geweest te zijn, tegenwoordig is het gewoon rommel en lekken zullen ze zeer zeker doen.
Oplaadbare batterijen, 800 mAh is wel erg weinig... ook hier een erg groot verschil in merk/kwaliteit.
Zelf zweer ik voor oplaadbare batterijen bij Eneloop (de zwarte! niet de witte), die lopen héél langzaam leeg en zijn extreem krachtig, die ik heb zijn iets van 2500 mAh. Pakje kost rond de 15 euro, heb je jaren plezier van als je een goede (!) oplader gebruikt.
Succes!
Die 800 mAh hangt geheel van het formaat af. Ik heb geen idee wat er in een WLAN maus gaat, maar als dat AA's zijn, is 800 mAh inderdaad erg weinig.
De mening over de zwarte Eneloops deel ik niet: de witte werken al krankzinnig veel beter dan standaard Ni-Mh's.
Wat betreft normale batterijen, ga voor alkalinebatterijen (Alkaline) ipv de goedkopere zink-koolstofbatterijen (Zinc–carbon).
Het zou best kunnen dat ze nog verkocht worden, maar ik zie ze vrijwel nooit ergens. Wat ik wél steeds meer zie: van die 'actieverpakkingen' batterijen. 12, 24 of zelfs 48 stuks batterijen in 1 plasticje. Kijk niet raar op als de maximale houdbaarheidsdatum daarvan al zeer recent aanbreekt. Dergelijke verpakkingen zijn niet voor niets vaak zo goedkoop, terwijl ze enkele jaren na aankoop hun beste tijd al gehad hebben.

Dat zou dus met die Philips batterijen aan de gang kunnen zijn (wat is de datum die er op staat?)
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 21:47:22 door Menno »

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2019, 21:59:05 »
De mening over de zwarte Eneloops deel ik niet: de witte werken al krankzinnig veel beter dan standaard Ni-Mh's.
De zwarte zijn toch echt nog een tikkie beter ;D
Maar inderdaad, de witte zijn al een hele verbetering ten opzichte van normale.

Eddy.
Eddy

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2019, 21:59:32 »
Er zitten net als de andere muizen AAA batterijen in. Mijn pro's hebben met Duracell geen enkel probleem. Drie beurzen mee gedaan en tussendoor nog wat gerommeld. Kan het zo zijn dat je Wlan muis last heeft van een wifi signaal wat niet geheel stabiel is? Bij een telefoon
werkt dit ook zo. Dan blijft het apparaat zoeken naar een beter signaal en dat vreet aan je accu. Oplaadbatterijen zijn waardeloos tenzij je ze echt regelmatig gebruikt zodat het leven erin blijft.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2019, 00:38:51 door Bert van Gelder »
Mvh Steef

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2019, 21:22:45 »
Dan is 800 mAh een hele normale capaciteit.
Een telefoon zoekt bij WiFi voor zover ik weet niet naar een 'beter' signaal. Je toestel zal sterker gaan zenden als de ontvangst van het WiFi signaal slechter wordt, dat wel, zodat hopelijk de gegevens nog aankomen. Foutcorrectie op een slecht signaal zal ook wel meer moeten doen, dus beiden trekt een wissel op de accu.

Dat je oplaadbare batterijen regelmatig moet gebruiken is een kul-argument. Zeker Eneloops kun je rustig maanden niet gebruiken zonder dat dat een probleem is. M'n geluidsrecorder, die met standaard Ni-Mh accu's vrijwel onmiddelijk zeurt dat de batterijen leeg zijn en al heel snel met opnemen stopt omdat het echt niet meer gaat, kan ik na een maandje rust echt niet meer gebruiken.
Met de Eneloops die er nu in zitten kan ik 'm rustig 3 maanden weg leggen en dan doet 'ie het nog steeds als ik 'm inschakel.

Dat hele gekloot met batterijen is echter wel de reden dat ik die Maus die aanschaf. Jammer dat er (voor zover ik weet) geen kruising is tussen de bedrade, rode muis, en die draadloze blauwe muis.
Ik heb zelfs al met het idee zitten spelen om zo'n blauwe zover aan te passen dat er weer gewoon een draad tussen zit... Maar ik vrees dat dat niet gemakkelijk is.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #23 Gepost op: 06 november 2019, 21:45:14 »
Nee Menno. Wanneer je in het buitenland bent.
En het signaal van de dienstdoende provider
niet goed is, blijft je toestel zoeken naar een
beter signaal. Bij wifi schakelt je toestel
automatisch over op 4G.
Mvh Steef

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #24 Gepost op: 06 november 2019, 21:55:03 »
Bedankt voor de reacties.
Met mijn wifi signaal is niets mis. De router zit onder de baan en de afstand is dus maximaal zo'n 2,5 meter.

Zodra deze batterijen leeg zijn gaat er een setje eneloop in.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2019, 20:32:25 »
Wanneer je in het buitenland bent.
En het signaal van de dienstdoende provider
niet goed is, blijft je toestel zoeken naar een
beter signaal.
Ja hehe, bij gewone stand-by verbindingen voor spraak en zo wel ja. Maar daar gaat het hier niet om.
Bij wifi schakelt je toestel automatisch over op 4G.
Compleet offtopic, maar nee, dat is een misverstand.
WiFi is iets heel anders dan 4G, 4G zit niet op elke telefoon én lang niet elke telefoon staat dat toe.
Mijn telefoon heeft geen 4G voor zover ik weet en mag al helemaal niet omschakelen naar mobiel internet (of dat nu 2G, 3G of 4G is), want dat heb ik stomweg niet in m'n bundel.
Mobiel internet is wat anders dan WiFi!
Bij WiFi leg je een draadloze verbinding met een netwerk dat publiekelijk beschikbaar is of gesloten is (en dus beveiligd).
Vaak, maar niet altijd, is de verbinding met het internet vanaf de WiFi-transceiver bekabeld en de verbinding kan door een totaal andere partij verzorgd worden.

Bij 4G maak je direct verbinding met het internet door draadloos op het netwerk van je provider in te 'haken' of (in het buitenland) via een netwerk/provider waar je provider in je land van herkomst afspraken mee heeft gemaakt omtrent het gebruik.

Dat is écht een groot verschil. Bij 4G kan er uit het beste signaal gekozen worden, maar bij WiFi kan dat voor zover ik weet écht niet, want er is geen providerkeuze. Het WiFi signaal kan immers door jan en alleman aangeboden worden. Hooguit kan er van kanaal of frequentie gewisseld worden, maar dat is volgens mij puur aan de host (het modem/router), omdat deze ook kan merken of het te vol is in de ether.

@ AlbertG: 2,5 meter vind ik zelf wel vrij weinig. Staat de router op een laag zendvermogen ingesteld? Anders loop je nog wel eens kans dat het hoge zendvermogen een averechts effect heeft op je batterijgebruik omdat de ontvanger overstuurd wordt.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #26 Gepost op: 29 februari 2020, 21:24:24 »
Hi,
Toch nog even terugkomen op dit onderwerp.
Ik heb  medio november oplaadbare batterijen in de Wlanmaus gezet. Varta 1000 mAh. En sindsdien geen problemen meer gehad dat de maus er plotseling mee ophoudt. Natuurlijk zijn deze op een gegeven moment ook leeg maar de maus geeft dat op tijd aan. En als de maus een tijd niet gebruikt wordt is dat ook geen probleem. Hoeveel uur de batterijen werkelijk meegaan heb ik niet gemeten.

Ik hoop dat iemand  met hetzelfde probleem hier nog iets aan heeft.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2020, 11:11:40 »
Hoi Albert en anderen.
Ook ik worstel al een paar jaar met dit probleem. Voor dat ik met z21 begon had ik de roco-centrale met de draadloze blauwe maus. Nooit problemen met batterijen o.i.d.
Mijn zwarte draadloze z21 maus is al tweemaal naar ROCO terug geweest . Blijft problemen geven, ondanks het feit, dat men claimt dat er een nieuwe printplaat in is gezet. Op mijn aandringen, dat ik een nieuwe wil, wordt niet gereageerd. Wel is intussen mijn zwarte Z21 draaiknop verdwenen en zit er nu een gewone zwarte Roco knop op, maar dat terzijde. Hij doet het af en toe nog, maar ook bij mij geven de batterijen ( oplaadbaar / of gewone ) snel de geest. Ik zal nog de aanbeveling van Klaas proberen, maar voor de rest wordt ik er moedeloos van. Het erge is dat wanneer je in bedrijf bent en opeens reageren de locs / of wissels niet zoals  jij wilt, ik niet meteen aan de maus denk, want die is blauw verlicht en de symbolen zie er goed uit en dan valt ineens het kwartje weer.........
Sterkte allemaal,
Marius

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2020, 12:48:48 »
Die Eneloops, en waarschijnlijk ook Albert zijn Varta exemplaren zijn zogenaamde 'Low Discharge rate' NiMH accu's, die zijn bedoeld voor apparaten die wat minder frequent gebruikt worden. Dus vandaar dat ze in dat soort situaties langer meegaan dan normale NiMH batterijen. Het prijsverschil tussen daar ook een goede indicatie van helaas.

@Bierwagen
Wat een verschil in stroomverbruik kan geven is het volgende.
1 De blauwe maus heeft groene leds achter het display, de zwarte heeft blauwe... en blauwe leds gebruiken over het algemeen meer stroom dan groene
2 De blauwe muis gebruikt zigbee, de zwarte Wifi. Wifi is nu niet echt het meest zuinige stuk hardware qua antennes in vergelijking met zigbee (zigbee verbuikt 25% van de energie van Wifi)


@Menno: Wifi kan technisch gezien wel van antenne schakelen, maar verwacht daar niet te veel van. Dat werkt alleen op dure corporate accesspoints (of een recente versie van OpenWrt) en dan moet je nog hopen dat de fabrikant van bijvoorbeeld je telefoon ook een functionerende 802.11R implementatie heeft meegegeven. Waarschijnlijk is de zwarte maus dezelfde hardware als een recente blauwe, alleen met de zigbee controller op wifi mode (dat is met genoeg technische kennis te achterhalen uit de specificaties in de handleiding). Ik verwacht niet dat daar een volledige 802.11 stack in zit


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg.
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2020, 14:02:39 »
Heren, een tip van mijn kant; afgelopen weekeinde heb ik het genoegen gehad om in Luxemburg met de Amerikaanse baan van Gerrit Schoenmaker te mogen spelen. Hij gebruikt de Wlan muis ook en in dat weekeinde heeft die 2x 8 uur zonder problemen gedraaid,. Ik heb Gerrit gevraagd wat hij gebruikt en hij geeft aan Action oplaadbare accu's te gebruiken. De muis heeft beide dagen probleemloos gedaan en in de tijd dat hij niet gebruikt werd stond hij in een standby modus. Druk op de knop bracht hem dan weer tot leven.

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen ;)