Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:21:01
3,51° ofzoiets 😉
door
Jan-Peter
Vandaag
om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag``
door
g-j
Vandaag
om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:40:02
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
S88 LDT en Conrad lichtsluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: S88 LDT en Conrad lichtsluis (gelezen 1609 keer)
morris1
Offline
Berichten: 52
S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Gepost op:
17 oktober 2019, 10:47:08 »
Beste Forumleden,
Ik rijd 2rail , Ecos , en koploper.
Nu wil ik een lichtsluisje van Conrad aan sluiten op een RMGB 8 ( oud model).
De lichtsluis wordt gevoed door Ecos . en werkt naar behoren ( lampje brand bij interval infrarood).
Maar aan de terugmelder komt geen signaal aan ..
Ook al geprobeerd met een externe voeding 13 v, maakt geen verschil??
Doe ik mss iets verkeerd met de ingang van de lichtsluis??
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #1 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:07:10 »
Als er een lampje reageert op de lichtsluis doe je denk ik niets verkeerd met de lichtsluis. Maar even voor de volledigheid, bedoel je
deze lichtsluis
? Helaas is online de documentatie in een begrijpbare taal wat minimaal maar ik zie een relais dus ga uit van een potentiaal vrije uitgang.
Je hebt dus de
RM-GM-8
? Volgens mij is enige verschil met de RM-GB-8-N dat de laatste de S88n standaard ondersteund als connector. Dit deze heeft al een bezetmelder ingebouwd op basis van stroomdetectie. Enige reden dat je daar dan weer een lichtsluis aan wilt ipv de RM-88? Hier kan je wel weer normale schakelaars op aansluiten maar niet direct en het blijft een beetje een omslachtige
Rube Goldbergmachine
. Je zal dan een last (weerstand ofzo) in de plaats van de rails moeten schakelen.
Hoe heb je op dit moment eigenlijk de lichtsluis aangesloten? Kan denk ik niet over de rails aansluiting zijn want zonder weerstand zal dat kortsluiting maken.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
morris1
Offline
Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #2 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:11:20 »
Hallo Timo.
Hartelijk dank voor je snelle reactie.
De voeding van de lichtsluis is gewoon de railspanning van Ecos .
Aan de groud ligt de bezetmelder, en de andere kant de plus van de rail spanning .
OOk als ik deze twee omdraai geen resultaat...
groetjes,
Morris
Gelogd
morris1
Offline
Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #3 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:15:32 »
Hallo Timmo,
Zie net je link naar conrad ,
Neen het is deze lichtsluis niet,
Ik weet alleen niet hoe ik hier een foto kan als bijlage plaatsen.. anders stuurde ik de foto] van de lichtsluis
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #4 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:18:07 »
Hoi Morris,
Kan je vooral wat meer duidelijkheid geven over de lichtsluismodule? Is het degene die ik linkte?
Die moet je inderdaad gewoon voeding geven maar van baanspanning zal hij NIET blij worden, hij wil gelijkspanning. Dus ik twijfel een beetje of ik de goeie heb. [edit] Je hoeft opzicht geen foto te plaatsen, maar het bestelnummer zou wel heeeeeeel handig zijn
En het feit waarom je deze wilt combineren met de RM-
GB
-8?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #5 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:22:46 »
Hallo Morris,
In het linker menu zie je "plaatje uploaden", en daaronder "hoe werkt plaatje uploaden". Daarmee zou het moeten lukken...
Succes, gr,
Bert
Gelogd
morris1
Offline
Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #6 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:25:04 »
http://
https://www.conrad.nl/p/train-modules-73379-ir-lichtsluis-kant-en-klare-module-497086
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #7 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:40:21 »
Dank je!
Blijft nog wel over:
Citaat van: Timo op 17 oktober 2019, 11:18:07
En het feit waarom je deze wilt combineren met de RM-
GB
-8?
Deze direct aansluiten is NIET mogelijk. Terwijl het aansluiten op de RM-88(-N) nu juist een eitje is. Je zal een weerstand toe moeten voegen. En zelfs dan is het de vraag of het met deze module goed werkt omdat je dan maar bezetmelding hebt voor de helft van het digitale signaal.
Met andere woorden, eigenlijk is de RM-GB-8 de verkeerde module om te combineren met een lichtsluis. Vandaar om mijn vraag waarom je dat wilt? Waarom niet gewoon de stroomdetectie gebruiken?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
morris1
Offline
Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #8 Gepost op:
17 oktober 2019, 11:52:29 »
Hallo,
Ik rijd met koploper , en heb een ON30 baan . De bachmann locs zijn voorzien van een kadee coupling.
De bedoeling is via een lichtsluis de loc zeer nauwkeurig te laten stoppen op een bepaald punt van de baan , en dan te ontkoppelen met behulp van neodymium magneten. de lichtsluis is nauwkeuriger voor het stoppen dan een gewone bezetmelder.
Dat is eigenlijk de bedoeling...
Is er mss een ander soort lichtsluis dat wel op de RM GB 8 zou werken???
Hartelijk dank voor de reactie in elk geval .
Groetjes,
Morris
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #9 Gepost op:
17 oktober 2019, 14:29:52 »
Nu ik er nog over denk, de RM-GB-8 doet waarschijnlijk ook maar detectie in één polariteit. Dus het kan waarschijnlijk wel werken, zo niet, omgedraaid even proberen. Maar zoals ik al zei, je zal op zijn minst een extra weerstand moeten toevoegen. En om zeker te weten zou een
foto van de lichtsluis
(waarop de componenten leesbaar zijn) nog wel handig zijn. Dan kan ik met wat meer zekerheid zeggen of het werkt en niet kapot gaat. De handleiding heeft namelijk niet zo veel details.
Om uit te leggen hoe aan te sluiten is het niet zo handig dat LDT de draden naar IN1 en IN2 niet individueel van een naam heeft voorzien daar het wel uitmaakt. Als je de module met de aansluiting naar boven houdt (zoals in de
handleiding
) noem ik de linker IN klem K, en de rechter J. Bij gebruik van de stroomdetectie zit de onderbreking (dus de detectie) dan in de K rail. Dit zijn de standaard namen van oa Lenz, daar er bij digitale spanning geen " plus van de rail spanning" weet ik dus ook niet waar je dat nu op hebt aangesloten.
Eerst maar even over de weerstand om hier problemen mee uit te sluiten. Ik weet niet hoe gevoelig de module is en wat je baanspanning is. Ik denk dat een 2k2 weerstand wel voldoende moet zijn. Dit zou ik vooraf even testen door op een stuk baan waar je de RM-GB-8 in gebruikt hebt een 2k2 weerstand over de rails te leggen en te kijken of je een melding hebt. Zo niet, moet je een iets lagere weerstandwaarde proberen. Bij gebruik van een 2k2 zou een standaard 1/4 Watt weerstand moeten voldoen. Maar al naar gelang je baanspanning zou het kunnen dat als je lager gaat je voor een zwaardere (1/2W of 1W) weerstand moet gaan.
Om je lichtsluis aan te sluiten, voedingsspanning op de lichtsluis (baanspanning of extern). Van de uitgang van de lichtsluis maak je de - uitgang vast aan de J van de baanspanning. De + aansluiting naar een weerstand. En die weerstand doe je dan naar een uitgang (klem 1 t/m 8) van de RM-GB-8.
Werkt de schakeling dan niet (ledje op de module gaat wel branden maar geen bezetmelding) dan moet je de + en - van de uitgang van de module eens omdraaien.
Als je de module nu eigenlijk hetzelfde had aangesloten (tussen J en een uitgang) maar zonder weerstand zou het kunnen dat je de uitgang van de module kapot gemaakt hebt. Om dat te testen zou je even een ledje aan kunnen sluiten zoals in de
handleiding
van de lichtsluis. +V en GND kan je de baanspanning voor gebruiken. Een weerstand van 1k of 2k2 zou voldoende moeten zijn.
Al met al, zoals ik al aan gaf is het een beetje puzzelen. Aansluiten op een RM-88 (of andere GND terugmeldmodule) is een stuk eenvoudiger.
Overigens ben ik het ook niet echt eens dat een lichtsluis nauwkeuriger is dan stroomdetectie, zeker een reflectielichtsluis! (Door de handleiding grappig reflexlichtsluis genoemd
) Stroomdetectie zal altijd werken als de eerste stroomafnemende as over de overgang is gereden. Toegegeven, het is dan wel trein afhankelijk hoe ver daarvoor de koppeling zit. Maar een reflectielichtsluis is sterk afhankelijk van hoe goed het oppervlak reflecteert. Ook weet ik niet hoe immuun deze is voor omgevingslicht. Een echte lichtsluis zoals die van
Huib Maaskant
vertrouwt op een zichtlijn en is dus niet materiaal afhankelijk. Van de gebruikte chip weet ik ook zeker dat deze niet gevoelig is voor omgevingslicht en de relais uitgang maakt hem in dit geval ook makkelijker toepasbaar zowel met de RM-88 als de RM-GB-8 (maar nog steeds een weerstand nodig!).
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
morris1
Offline
Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
«
Reactie #10 Gepost op:
17 oktober 2019, 14:36:06 »
Hallo,
Hartelijk dank voor de klare uiteenzetting. Ik zal het proberen, en indien niet mss die van Huub Maaskant aanschaffen.
Bedankt voor de opzoeking.
Groetjes,
Morris
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
S88 LDT en Conrad lichtsluis