Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Welke besturingssoftware kies ik?  (gelezen 10750 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:37:11 »
Citaat
Railroad is in het Duits

Traincontroller(Railroad) is ook in het Engels. Die keus maak je bij de installatie.

Mvg
Nico

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:55:06 »
Kijk maar eens hier: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=video-tutorials-nl
Ik ben in 2012 zonder enige voorkennis begonnen aan een modelbaan (ik dacht dat er alleen Märklin bestond  :P).
Mijn eerste baantje lag op een stuk tafelzeil op zolder. Ik las een artikel over Rocrail en ben daar mee gestart. Ik heb nooit wat anders geprobeerd dus kan geen vergelijkend warenonderzoek advies geven.
Wat ik wel weet is dat Rocrail gratis is en er dagelijks een update uitkomt. De ondersteuning via het forum is goed en als je een goed idee hebt en op het forum zet kan het maar zo gebeuren dat het een paar dagen later in Rocrail zit.
Enige nadeel is dat de Nederlandstalige wiki niet goed bijgewerkt is, maar daarom heb ik de video's gemaakt. Als je de video's in volgorde bekijkt en eventueel toepast op een testbaantje kom je erachter hoe het werkt.

Succes met kiezen,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1972
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:27:22 »
..... De eerste vanwege de mogelijkheden die het lijkt te bieden op het gebied van volautomatisch rijden. Ik wil uiteindelijk op een stoel voor de baan gaan zitten en tevreden kijken naar hetgeen ik gemaakt heb. .......

Dat kan elk programma denk ik wel, dat is het doel van deze programma's het volautomatisch laten rijden van de treinen.

...... en er dagelijks een update uitkomt. .....

Weet niet of dat een voordeel of een nadeel is? Komt er elke dag een update met nieuwe functionaliteit, of met een fix?
In het laatste geval is het programma blijkbaar rijk voorzien van bugs dat ze elke dag 1 of meerdere fixes kunnen uitleveren.

Ook elke dag nieuwe functionaliteit toevoegen lijkt me niet echt een sterk punt. Je krijgt dan puist op puist waardoor de kans op nieuwe problemen alleen maar groter wordt.

Groet,
Roelco

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2019, 11:18:35 »
Bij I-train ervaar ik dat het zeer eenvoudig werkt. Enige wat ik niet onder de knie heb zijn de "acties" maar daar is een andere clubgenoot inmiddels behendig in.
Bij mij verdwijnen er in versie 5 (eind 2019/begin 2020) 36 acties doordat o.a. de aansturing van lichtseinen met cijferbak sterk verbeterd wordt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2019, 12:07:22 »
Weet niet of dat een voordeel of een nadeel is? Komt er elke dag een update met nieuwe functionaliteit, of met een fix?
In het laatste geval is het programma blijkbaar rijk voorzien van bugs dat ze elke dag 1 of meerdere fixes kunnen uitleveren.

Ook elke dag nieuwe functionaliteit toevoegen lijkt me niet echt een sterk punt. Je krijgt dan puist op puist waardoor de kans op nieuwe problemen alleen maar groter wordt.

Groet,
Roelco

Hoi Roelco,
De update bevat zowel bugfixes als nieuwe functionaliteit en verbeteringen op bestaande functionaliteit op aangeven van gebruikers. Ik gebruik het programma sinds 2012 en installeer zo 1 keer per maand een update. Ik kan alleen maar constateren dat het programma zeer stabiel is.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1972
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:27:51 »
Dan heb ik toch een ander idee van zeer stabiel.
Als klant zou ik iets niet stabiel vinden als er elke dag updates beschikbaar komen, en ik elke maand een nieuwe versie moet installeren.

Gebruik zelf koploper, weet niet meer helemaal hoe lang al, maar moet toch wel meer dan 15 jaar zijn.
En in die jaren misschien 10 verschillende keren een nieuwe versie moeten installeren. En de meeste keren daarvan was omdat ik nieuwe functionaliteit wilde gebruiken die toegevoegd was. en misschien 2 of 3 keer omdat ik een bug tegen gekomen was die opgelost was.

Als je het dan over zeer stabiel hebt.
Maar dat komt misschien ook door een generatie kloof waar bij de huidige generatie mobiele devices het de normaalste zaak van de wereld is dat die continue met internet verbonden zijn en elk gewenst moment een update kunnen binnen halen.

Moraal blijft denk ik dat er meerdere oplossingen zijn om een baan volledig te automatiseren, en dat verschillende mensen tot verschillende conclusies zijn gekomen. En als je voor jezelf ook z'n conclusie wilt trekken moet je gewoon een test baan maken, daar verschillende software programma's bij gaan gebruiken en dan voor jezelf kijken waar jij het beste gevoel bij hebt. En als het eerste de beste programma wat je probeert je geeft wat je nodig hebt, ach, dan hoef je misschien niet verder te testen, maar ook dat is dan een eigen conclusie.

Groet,
Roelco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:20:25 »
Als klant zou ik iets niet stabiel vinden als er elke dag updates beschikbaar komen, en ik elke maand een nieuwe versie moet installeren.
Windows gebruiker?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:42:07 »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:48:45 »
Ja.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2019, 15:37:26 »
Volgens mij ging de vraag van de topic starter over welke software hij zou willen kiezen, niet over de stabiliteit van Rocrail.
Ik geef alleen 1 van de mogelijke opties aan maar blijkbaar heb ik bij een paar mensen op het verkeerde knopje geklikt  ;)

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2019, 16:32:37 »
Nou ja, de Koplopergebruiker is/was gewend dat de gewone gebruiker nauwelijks als testmateriaal diende. Dat kan ermee te maken hebben dat Paul Haagsma een uitgebreid testpanel had dat een betaversies langdurig op echte banen probeerde. Hierdoor waren de meeste bugs er al uitgevist voordat een nieuwe versie op het publiek werd losgelaten. Maar dat kan een erg ouderwetse aanpak zijn.  ;)

Het is in ieder geval verleden tijd. Dat gezegd hebbende kan de huidige versie van Koploper meer dan ik ooit zal gebruiken. De stabiliteit van het OS boeit al helemaal niet, omdat de programma’s zo weinig vergen. Ik heb Koploper jaren op Windows 95 laten draaien. Dat veranderde pas nadat de oude Pentium1 dan toch de geest gaf. Voor een paar tientjes heb ik toen een laptop met Windows XP gekocht. Daar draait de laatste versie van Koploper nog steeds op. Stand alone, dus geen gezeik met virussen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:07:37 »
Dan heb ik toch een ander idee van zeer stabiel.
Als klant zou ik iets niet stabiel vinden als er elke dag updates beschikbaar komen, en ik elke maand een nieuwe versie moet installeren.

Gebruik zelf koploper, weet niet meer helemaal hoe lang al, maar moet toch wel meer dan 15 jaar zijn.
En in die jaren misschien 10 verschillende keren een nieuwe versie moeten installeren.
Ik denk dat die vergelijking op meerdere fronten mank gaat. Frequente updates wil niet automatisch zeggen dat de software instabiel is. Het staat een gebruiker vrij om updates te installeren.
Verder heeft Paul Koploper in zijn uppie ontwikkeld, waarvoor hulde. Door het open source karakter van Rocrail wordt hier parallel door meerdere ontwikkelaars aan gewerkt. Als laatste is het in de huidige wijze van softwareontwikkeling gebruikelijk om frequent kleinere incrementen door te voeren. Zoek maar eens op termen als agile en scrum.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2019, 22:41:09 »
Laten we proberen er geen discussie van te maken zoals 3-rail versus 2-rail. Vertel gewoon je eigen bevindingen. Wat vind je goed, wat valt tegen, waarom heb je er ooit voor gekozen en zou je het nu anders doen?

Ik heb Koploper jaren op Windows 95 laten draaien. Dat veranderde pas nadat de oude Pentium1 dan toch de geest gaf. Voor een paar tientjes heb ik toen een laptop met Windows XP gekocht. Daar draait de laatste versie van Koploper nog steeds op. Stand alone, dus geen gezeik met virussen.
Bijzonder sterk punt Henk, dankjewel. Dat is precies hoe mijn configuratie gaat worden. Immers de Win7 PC gaat van het net af en wordt dus stand alone. Als dat met Rocrail niet mogelijk is, ik hoor op een ander forum ook geruchten over regelmatige crashes, dan is dat wellicht in die configuratie niet de beste keuze. Of jouw alternatief, Koploper, voor mij de beste keuze zou zijn weet ik nog niet. Zou je het in de huidige situatie nog steeds kiezen, wetend dat Koploper niet verder wordt ontwikkeld? Het is kennelijk stabiel, maar hoe toekomstvast is het als de hard- en software zich wèl verder ontwikkelt (nieuwe centrales, locs, OS etc.)? OK, je zet iets neer en het werkt, maar stel dat er eens iets stuk gaat (en dat doet het gegarandeerd een keer)?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2019, 08:05:55 »

Zou je het in de huidige situatie nog steeds kiezen, wetend dat Koploper niet verder wordt ontwikkeld? Het is kennelijk stabiel, maar hoe toekomstvast is het als de hard- en software zich wèl verder ontwikkelt (nieuwe centrales, locs, OS etc.)? OK, je zet iets neer en het werkt, maar stel dat er eens iets stuk gaat (en dat doet het gegarandeerd een keer)?


Je hebt een Ecos dus je begint al met een achterstand als je Koploper gaat gebruiken: het aantal lok functies is beperkt tot 20 en er kleven nog wel wat meer nadelen aan jouw keuze. En die Ecos is te duur om nu al afscheid van te nemen. Slimmeriken rijden allang op het LocoNet protocol, althans: als je dit soort issues belangrijk vindt.

Bovenstaand geeft aan hoe onzinnig de discussie is over wat de toekomst gaat brengen. Aan Koploper wordt niet meer gesleuteld maar je hebt evenmin de zekerheid dat dat bij iTrain wel het geval zal zijn in de toekomst.

Gr, Ben.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2019, 08:53:23 »
Het is voor mij lastig om te bedenken wat ik zou doen als ik nu moest kiezen, omdat ik mijn bestaande kennis moeilijk kan wegdenken.  :)

Het is dus zaak dat je die kennis op gaat doen en ik denk dat er uit een dergelijk draadje niet zoveel nieuws meer komt. Ik heb zeer goede herinneringen aan mijn testovaal met aan iedere kant een inhaalspoor. Je leert in korte tijd een heleboel en het is een project dat ook nog eens af komt.  :)
Als ik jou was, zou ik zo'n ovaal maken. Het ovaal zelf vier blokken (twee bogen en twee rechte einden) en verder ieder inhaalspoor een blok. Zo'n inhaalspoor kan natuurlijk ook als opstelspoor of kopspoor functioneren. Ieder blok twee bezetmeldpunten en je kan verschillende programma's proberen.

Ik ga door met Koploper totdat er nieuwe ontwikkelingen zijn die dat onhandig maken. Maar die zie ik nog niet,
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.