Vraag en antwoord > Digitaal

Welke besturingssoftware kies ik?

(1/8) > >>

1200blauw:
Stel je voor: reeds aanwezig een ECoS2, een PC met Win7, een baan (C- en K-rails) met een tiental digitale treinen (MFX, MM, DCC en Railcom door elkaar). Wissels handbediend (electrisch).

Nu is de wens deze baan te automatiseren. Daartoe moeten er wisseldecoders worden aangeschaft natuurlijk, en bezetmelders. Ik heb inmiddels een S88 gekocht.

Nu ben ik bezig me te oriënteren op het te gebruiken besturingssoftwarepakket.

Koploper.
+ gratis
+ actief forum?
- niet onderhouden
- niet ondersteund

iTrain
+ wordt geregeld geüpdatet
+ ondersteuning beschikbaar
+ actief forum
- duur
- niet mogelijk volgens dienstregeling te rijden

RocRail
Nog niet in verdiept

WinDigipet
+ actieve ondersteuning
- niet heel gangbaar in Nederland
? prijs

...

Ik ben me duidelijk nog aan het oriënteren. Ik merk dat er veel gezegd wordt en veel te vinden is. Ik ben hier op zoek naar gebruikerservaringen. Wat gebruik je zelf, wat bevalt je en tegen welke problemen loop je aan? Wat waren of zijn de kosten? Tips?

Bert V:
Ik werk al een behoorlijke tijd met iTrain en het bevalt mij uitstekend.
De minpunten die je noemt zijn niet helemaal juist. Met iTrain kun je wel degelijk volgens een dienstregeling rijden. Ik gebruik het zelf niet dus kan niet zeggen of dit gemakkelijk te realiseren is maar de mogelijkheid is er in ieder geval wel.

"Duur" is natuurlijk een erg relatief begrip. Als je iTrain afzet tegen gratis programma's als Koploper en Rocrail, ja dan is het best wel geld wat je ervoor over zou moeten hebben maar vergeleken met Traincontroller van Freiwald is het juist weer helemaal niet duur. Ook Win-Digipet is trouwens flink prijziger.

Wat voor mij ook een belangrijk punt is bij software is de leercurve en die is me bij iTrain heel goed bevallen. Koploper en vooral Rocrail zijn mij nooit gelukt om te doorgronden. Dat zal best wel aan mij liggen maar ik had nu eenmaal niet zoveel zin om heel erg lang op de software te moeten studeren. Gewoon mijn eigen keuze dus.
Tenslotte vond ik zelf ook het feit dat het programma geheel in het Nederlands is een pré.

Groeten,
Bert

henk:
Tja, al een kleine 20 jaar Koploper. Tot nu toe kan het programma alles wat ik in de loop der jaren aan wensen heb bedacht. Op de een of andere manier zit het er altijd in en dat is wel zo prettig. Geen idee of het lastiger is aan te leren dan andere programma’s. Nooit reden gehad wat anders te proberen.

IJsselsteyn:

--- Citaat van: Bert V op 12 oktober 2019, 19:29:41 ---Ik werk al een behoorlijke tijd met iTrain en het bevalt mij uitstekend.

--- Einde van citaat ---


Kun je - terwijl de treinen verder automatisch blijven rijden - handmatig maar toch beveiligd rangeren op je station met iTrain?


Steyn

Voske:
beste
ik rij met iTrain en dit bevalt me heel goed
--- Citaat van: IJsselsteyn op 12 oktober 2019, 22:16:31 ---
Kun je - terwijl de treinen verder automatisch blijven rijden - handmatig maar toch beveiligd rangeren op je station met iTrain?



--- Einde van citaat ---

en ja je kunt handmatig rijden terwijl de rest gewoon verder op automatic staat de andere zullen indien het nodig is wachten tot de baan weer vrij is
het is trouwens een programma die gemakkelijk te gebruiken is en gemakkelijk te programmeren .
wat prijs betreft dit maakt ieder voor zich uit wat duur is natuurluik .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie