Algemeen > Ditjes en datjes

Vitrine maken van Ikea kast, vragen en tips gezocht

(1/2) > >>

Dick55:
Nu mijn wandvitrine en staande vitrine vol zitten wil ik ook iets anders proberen.
Ik heb een Ikea boekenkast, 80 cm breed en hoog en 40 cm diep. En behalve de onderste plank nog een plank. De onderste plank is weer deel van een onderkast en een centimeter of 5 dieper.
Het lijkt me leuk er op 2 verdiepingen een soort diorama in te maken. Kan ik nog meer materieel kwijt.

Nu heb ik het volgende bedacht: Een plaat perspex (of zoiets) er voor, tegen stof. Maar, hoe maak je die onzichtbaar vast zodat de plaat ook open/weg kan om bijvoorbeeld iets te veranderen? Is zelfklevend klittenband iets? Mag maar maximaal 2 cm breed zijn, liever minder. Iemand tips?

Vervolgens moet er verlichting in. Led, liefst strip, met batterij en afstandsbediening (of eventueel aan een snoer wat ik buiten of boven de kast kan plaatsen, maar niet boren, dus zeg maar via het perspex. Ook hier de vraag: iemand tips?

Bert van Gelder:
Dick, kun je onderin een latje of aluminium u-profiel plaatsen? Dan kun je daar het perspex in laten zakken.
Bovenkant zou je dan op zijn plaats kunnen houden met een magneet-snapper (die ook kastdeurtjes dicht houdt.

Succes,

Gr, Bert

72sonett:
Je freest in de bovenkant van de onderste plank een sleuf van 5 mm diep, in de onderkant van de bovenste plank 10 mm diep, op 10 mm van de rand. Een plaat perspex van 800 x 810 mm kun je er dan in de  sleuven voor zetten.

Patrick1975:
Dat is de oplossing, maar je kan ook indien je niet kan frezen ivm vaste kast u profiel hoog boven en laag onder.
Gr.Patrick

Dick55:
Ik wil de kast zo min mogelijk beschadigen zeg maar, is bruin, tegen het zwarte aan en onder het fineer zit uiteraard iets van licht vezelplaat.

Ik heb zitten denken aan dubbezijdig klittenband.
Omdat mijn bouwmarkt aan het omgaan is van Formido naar Hubo was het erg rommelig en (daardaar?) wienig personeel.
Dus even nog niks gekocht.

Zit nog wel met de verlichting, iemand een tip voor een Ledstrip met batterij (en zo mogelijk afstandsbediening?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie