Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 11:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:39:57
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:39:56
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 11:28:49
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Pauldg
Vandaag om 11:17:37
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 10:22:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 09:11:02
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:32:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:46:39
NL baan: Frotterdam in h0 door Wim Vink
03 juli 2020, 22:50:35
Baan in Los Angeles door Wim Vink
03 juli 2020, 22:48:10
NL-baan in Canada door Wim Vink
03 juli 2020, 22:46:26
Onshape cursus door Henk de Vlaam
03 juli 2020, 22:40:50
Ketelwagens NAM/ USATC door roadster36
03 juli 2020, 22:16:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
03 juli 2020, 21:59:53
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door iarnrod
03 juli 2020, 21:52:31
Piko BR 78 tenderloc door Quinzeedied
03 juli 2020, 21:49:28
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Quinzeedied
03 juli 2020, 21:47:05
Lego 10277 de Krokodil, een nieuw model. door Marcel112
03 juli 2020, 21:20:53
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
03 juli 2020, 21:16:55
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
03 juli 2020, 20:47:08
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
03 juli 2020, 20:45:54
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door ronald1956
03 juli 2020, 19:44:12
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door rolfm
03 juli 2020, 18:29:31
DR5052 in combinatie met Ecos 2 door RdW1963
03 juli 2020, 16:15:45
DC wielen gezocht door Dirk
03 juli 2020, 15:14:33
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
03 juli 2020, 14:39:19
Ombouwen Spoor 0 Lenz V36 naar een redelijk lijkend Staatsmijnen 121 - 123 door BartvD
03 juli 2020, 14:23:08
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
03 juli 2020, 13:59:20

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 38797 keer)

Noordernet

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #270 Gepost op: 16 mei 2020, 22:51:37 »
Het kan ook zijn dat ik een slecht exemplaar heb. Nu zit er een zaagblad op dat voor hout en triplex geschikt is. Met een metaalblad (fijnere vertanding) heb ik hetzelfde euvel.

Ik weet dat in Ombc-verband enkelen ook zo’n apparaat hebben. Hans zaagt er een loods van PVC mee, las ik vandaag op dit forum. Misschien ligt het aan mijn zaagtechniek en duw ik te hard. Ik let er wel op dat ik niet met versleten zaagbladen werk.

Wolter

Erik_omBC

• Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #271 Gepost op: 16 mei 2020, 23:06:21 »
Het spouwmes verwijderen voorkomt al een hoop ergernis. De zaag die jij hebt is ook nog een stuk fijner dan de huidige omdat die een toerental regeling heeft.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 17 mei 2020, 14:02:45 »
Dank je, Erik. Dan zet ik de veiligheidsmaatregelen overboord.  >:(.

Mijn opa-naamgenoot werkte trouwens bij een houtzagerij in het mooie Wildervank en heeft al zijn vingers heel gehouden.

Wolter

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #273 Gepost op: 17 mei 2020, 21:13:20 »
Ik heb mijn zaagje inderdaad lichtjes gemodificeerd. Het eerste wat ik er uit heb gehaald is het spouwmes, deze stond niet recht achter het blad en maakte dat je nooit recht kon zagen. Bij gebruik van de breedtegeleider liep bovendien het materiaal vast. Ik heb de geleider wat langer gemaakt met een stukje messing kokerprofiel, gewoon met tapijtplakband en nadien met wat superlijm gefixeerd. Ook de andere zaaggeleider heb ik aangepast door er een stukje 8x8 vuren tegen aan te zetten met twee boutjes. Het kunststof van zaaggeleider is niet recht en maakt dat je niet haaks kunt zagen. Ook gebruik ik de gradenverdeling niet (onnauwkeurig), ik stel voor haaks zagen de geleider met een geodriehoek af op het zaagblad. Ik kan op de 10e mm nauwkeurig zagen, de wandjes voor het Köf loodsje, gebouwd volgens de uitleg in het boek van Jaques le Plat heb ik niet na hoeven bewerken. Een paar jaar geleden heb ik wel de lagers een keer vervangen. Klein kunstje, het betreft een vrij standaard type. Ik gebruik voor het meeste zaagwerk blad 28 020 uit het Proxxon assortiment.

Ondertussen gebruik ik deze al 20+ jaar naar volle tevredenheid.

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 17 mei 2020, 22:17:36 »
Dank je, Hans, deze modificaties lijken me heel bruikbaar (y). Ik ga daar mee aan de gang.

Zo te zien heb jij ook een van de eerste modellen, de luxe variant met regelbaar toerental, en ook op een plaat gemonteerd.

Die van mij stamt uit 1998 en staat op een dik stuk hout met rubberdoppen. Ik gebruik trouwens dezelfde zaagbladen.

Zie je wel, Proxxon is leuk spul, maar vereist wat nawerk.

Wolter

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #275 Gepost op: 17 mei 2020, 22:51:27 »
Dank voor de info, vooral voor de mogelijke ombouwmogelijkheden ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #276 Gepost op: 18 mei 2020, 06:09:18 »
Precies bedankt voor de info, en nu we het toch over de zaagtafel hebben, hebben jullie ervaring met messing zagen op deze of gaat dat niet?
gr Joke

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 18 mei 2020, 08:09:24 »
Dank voor jullie inbreng en de reacties die waar weer uit voortvloeien.

Proxxon heeft een paar promotiefilmpjes over wat dat zaagtafeltje allemaal zou moeten kunnen. Daar wordt ook aluminium strip gezaagd. Ik heb zelf eens printplaat gezaagd met een standaard metaalblad, de 28 020, dus messing zou ook moeten kunnen.

Overigens kun je niet te dik messing ook prima inkrassen, met een scherpe kraspen o.i.d. en dan breken.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera:Wismarer Schienbus en handgereedschap
« Reactie #278 Gepost op: 19 mei 2020, 18:02:13 »

Van de Museumbuurtspoorweg had ik een kartonnen bouwplaat. Van een Wismarer Schienenbus. Die stonden destijds in het rek tussen de ansichtkaarten op station Haaksbergen. Die Wismarer is een intrigerend ding.

Die foto’s van mijn meestgebruikte handgereedschap heb ik er bij gezet. Het spul dateert nog van voor de eeuwwissseling. Het was 25 jaar geleden een zoektocht om in Oost-Gelderland hobbyspullen bij elkaar te scharrelen. De goedkoopste aanschaf was de metalen kraspen, waar de IJzerhandel en Smederij Van Lochem uit Aalten me destijds goed aan kon helpen, net als aan een goede schuifmaat en een paar fatsoenlijke vijlen. En nog wat dingen. Voor minder dan de prijs van een locomotief heb je een prachtige beginnersuitrusting. Dat gold toen en geldt nog steeds. :)

Van de schuurgereedschappen zijn het oranje en rode gereedschapje favoriet. Grote houten dingen schuur ik recht en braam ik af op de grote schuurplaat die op een overgeschoten stuk van een keukenrenovatie is geplakt.

Verder kreeg ik een berichtje waarin iemand vroeg of mijn aangepaste Fleischmann T3 (een paar berichten geleden) nog door krappe bogen gaat. Ik veronderstel dat dat kan. Ook de nieuwe NEM-norm laat voldoende speling tussen flenzen en rails. Daar komt bij dat dit locje een vrij korte radstand heeft.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 11:27:33 door Noordernet. Reden: Woord vergeten »

Noordernet

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera: aanpassingen zaagtafel
« Reactie #279 Gepost op: 21 mei 2020, 21:01:26 »

Geïnspireerd door de aanpassingen van Hans heb ik mijn zaagtafeltje ook aangepast.
Ik had nog een stuk messing vierkantprofiel. Dat kwam met langzame tweecomponentenlijm tegen de geleider. Op de foto staat de zaak geklemd, tot de lijm voldoende is uitgehard. De draaibare aanslag, rechts, kreeg een latje 12x12 mm opgelijmd, met Bison Tix.

Morgen even proefzagen  :).

En o ja, de T3 met normconforme back to back van 14,4 mm rijdt prima door de wissels, zowel door Peco 75 als door zelfgebouwde.

Wolter

Daniels

• Offline Offline
Frans loodsje et cetera
« Reactie #280 Gepost op: 24 mei 2020, 08:47:42 »
Dat zijn mooie aanpassingen inderdaad!

Kleine tip:

Als je latjes wilt afkorten door de langsgeleider als aanslag te gebruiken en met je verstekgeleider door te voeren, is het zeer raadzaam om op de langsgeleider een aanslag blokje te plaatsen.

Dit blokje plaats je vóór het zaagblad. Zodat je je latje tegen de aanslag zet, vasthoudt op je verstekgeleider en doorvoert.  Zodra je latje de zaag raakt is deze al vrij gevallen van de aanslag en is er dus ruimte tussen het latje en je langsgeleider.

Dit doe je om te voorkomen dat je latje klem komt te zitten tussen de langsgeleider en zaagblad.  Of erger, dat de achterste tanden van je zaagblad (de omhoog draaien) je latje vastpakken en wegwerpen. En zelfs bij dit kleine zaagtafeltje geeft dat onaangename taferelen.

Bron: mitersawclass

Nog mooier is het als je een zaagtafelslede maakt. Dat is de meest mooie en veilige manier om latjes in te korten op een zaagtafel.

Bron: finewoodworking.

Niet om de iwab (ik weet alles beter) uit te hangen hoor, maar ik zaag al 15 jaar op grote en kleine zaagtafels en helaas leer je welleens wat als het apparaat je een stukje hout toewerpt.

Groetjes.

Daniel

(Als er animo voor is kan ik wel wat sledes voor deze proxxon tafels maken op een grotere machine)
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 08:50:08 door Daniels »

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 24 mei 2020, 17:54:25 »
Beste Daniel,

Dit is een mooie aanvulling, vooral voor de veiligheidsaspecten. Ik ga dat testen. Van het aangekondigde proefzagen is dit weekend niets gekomen.

Wel moest ik afgelopen vrijdag in de haast een paar steunklossen voor een Ipad maken voor de pianoles van mijn vrouw via Skype. En dan blijkt dat een Proxxon niet goed raad weet met latjes 18x27 mm. Daar is het ding ook niet voor ontworpen: het zaagblad steekt niet ver genoeg uit.

Leuk dat je aanbiedt zaagtafelsledes voor deze machines te willen maken als daar animo voor is. Is het goed dat belangstellenden rechtstreeks via PB contact met jou opnemen?

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 29 mei 2020, 16:01:40 »
Op een Engels forum werd een Duitse Bundesbahnfilm vertoond: Ladetechnik im Güterverkehr. Ik heb geprobeerd de link naar de film te plakken:
https://m.youtube.com/watch?v=fLNxA4EXWwo&time_continue=581&feature=emb_title

Weergegeven zijn methodes die rond 1970 gangbaar waren: laadkisten, silowagens en dergelijke.
Zelf had ik niet de indruk dat het antieke beelden zijn, tot het goed beladen van bundels briketten wordt behandeld.

Kijken dus, niet alleen voor degenen die Frans spoor leuk vinden.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 16:45:25 door Noordernet. Reden: Taalkundig »

nkob

• Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 29 mei 2020, 18:06:34 »
dank je
kees

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 29 mei 2020, 19:33:10 »
Heerlijke nostalgie. Von Wirtschaftswunder bis Hochbetrieb. Een halve liter bier op de steiger en op vrijdagmiddag een loonzakje met je weekgeld. Papa op de brommer naar moeder de vrouw, maar eerst even langs het café om met je collega's de week af te sluiten. Zwart wit televisie, bakelieten telefoon in de hal. Schoolmeester, politieman, huisarts en notaris hadden nog aanzien. Er was sociale controle en burenhulp. Ik ben te laat geboren vrees ik.

Albert.