Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ETA 515, materieelbespreking door arnout
Vandaag om 01:33:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 01:32:22
Laag-Baarlo door Machinist Johan
Vandaag om 00:35:18
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
Roco NS 1601 valt stil door Ronald Brandt
07 augustus 2020, 23:25:51
Reichsbahn tijdperk II door AndréDev
07 augustus 2020, 23:16:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
07 augustus 2020, 23:14:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
07 augustus 2020, 23:08:47
Automatische koppeling door laurent
07 augustus 2020, 22:38:22
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
07 augustus 2020, 22:25:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 augustus 2020, 21:31:30
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
07 augustus 2020, 20:48:54
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
07 augustus 2020, 20:41:34
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
07 augustus 2020, 20:22:20
Onshape cursus door Hans van de Burgt
07 augustus 2020, 20:19:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
07 augustus 2020, 20:03:54
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
07 augustus 2020, 19:42:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
07 augustus 2020, 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 augustus 2020, 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
07 augustus 2020, 19:06:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
07 augustus 2020, 18:01:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
07 augustus 2020, 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
07 augustus 2020, 14:55:24
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
07 augustus 2020, 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
07 augustus 2020, 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
07 augustus 2020, 13:49:07
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
07 augustus 2020, 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
07 augustus 2020, 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 augustus 2020, 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 augustus 2020, 11:10:15
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 43990 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #195 Gepost op: 23 maart 2020, 22:51:34 »
Kleine boogstralen kwamen in Europa eigenlijk alleen bij trams voor, de oplossing voor normaalsporige stoomtrambedrijven was simpel,
de meeste stoomtrams hadden alleen een middenbuffer.
Wereldwijd gebruiken moderne spoorbedrijven ook nauwelijks die twee archaïsche buffers meer.   

Soms werden bij trambedrijven alleen wagens gebruikt met één- of tweeassige draaistellen en in bogen wordt de afstand tussen de rails nog steeds met enkele centimeters vergroot.

Een andere oplossing is smalspoor toe te passen,  dan waren boogstralen van 20 of 25 meter mogelijk.

Wolter, na deze coronaperiode leen ik je met plezier voor deze proefbaan wat Magic Train uit!
Een smalspoortreintje in 0e zal waarschijnlijk prima over jouw cirkel rijden, zelfs wanneer de rijtuigen en wagens twee keer zo lang zijn als deze H0 wagens.

Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #196 Gepost op: 23 maart 2020, 23:12:16 »
Dank, Piet. Uitlenen is niet nodig: ik heb hier nog Smalspoorspul in schaal 0 staan. Industrieel kipkarrenspul. Maar een andere schaal is niet de bedoeling? Ik blijf bij HO.

Morgen, als ik uitgewerkt ben, maar eens een paar wissels bedraden. En dan verder kijken.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #197 Gepost op: 24 maart 2020, 19:46:18 »
Er komt toch minimaal één wissel in mijn testrondje. Voortschrijdend inzicht met nog twee maanden (vrijwel) opsluiting voor de boeg.






Wolter

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1786
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #198 Gepost op: 24 maart 2020, 19:59:28 »
Gedurfd ;)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #199 Gepost op: 24 maart 2020, 20:00:29 »
Oh, minimaal 1, dus de deur naar meer staat op een kier..... (y) ;D

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #200 Gepost op: 24 maart 2020, 21:30:51 »
Klopt wel, ik heb drie van die zelfbouwkrengen. Wat doe ik er verder mee?

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #201 Gepost op: 24 maart 2020, 22:52:15 »
Zijn mooie korte wisseltjes. Scherpe hoek? 1:4?

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #202 Gepost op: 24 maart 2020, 23:13:35 »
Hoi Albert,

Foto met maatvoering volgt morgen. Afgezien van de creatieve dwarsliggervoering zijn ze best netjes gemaakt. Zelfs een Fleischmann 94-er past er met enig wringen doorheen. Volgens mij is het vrijwel een Fleischmann-wissel ...

Ik had die wisseltjes trouwens gemaakt naar voorbeeld van die van jouw baantje-met-uitbreiding waarmee we in Zutphen lang geleden enkele smalspoorminnende Duitsers nogal vermaakten. Jouw verbouwde Anna heeft daar echt enkele kilometers rondgereden met Gnomy-spul en scratchbuilt wagentjes van ons beiden er achter. Goh, inderdaad lang geleden.

Maar ik ga eerst slapen.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #203 Gepost op: 25 maart 2020, 07:55:53 »


Zo’n 14 cm lang, dat wissel.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #204 Gepost op: 25 maart 2020, 23:07:24 »
 



Proefje met drie wissels: een inhaalspoor en een kopspoortje. Dat is een een leuk en realiseerbaar sporenplan. Korte treinen, dat is niet erg, maar ook krappe bogen. En dat bevalt me minder, want dat (ont)koppelt een stuk lastiger. Conclusie: de klapcirkel blijft cirkel, en verder niets.

Morgen verder.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #205 Gepost op: 28 maart 2020, 19:55:31 »
Gisteren heb ik toch nog eens proefjes gedaan met aankoppelen en ontkoppelen op mijn testrondje. Tot mijn verbazing ging dat, met mijn korte materieel, vrij aardig.

Dus.., het plan toch gewijzigd.  :) Ik heb een wissel aan een stuk gebogen rail gesoldeerd, die wissels lagen immers toch in de weg. Solderen, omdat er geen ruimte was om railschoentjes toe te passen. NEM-wielen rijden prima door het zelfbouwwissel en dat geldt ook voor de wat smallere wielen van Alan Gibson.

Ik ben nog aan het pielen geweest met de polarisatie van het puntstuk, maar dat moet even opnieuw.
Zo hou je werk. En zo kom je toch aan een minispoorbaantje. Omdat het leuker is dan niets.

Wolter







Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #206 Gepost op: 29 maart 2020, 13:03:50 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #207 Gepost op: 30 maart 2020, 12:47:40 »
Wat vorderingen:






In deze volgorde:
-de dwarsliggers van wissel opgehoogd met dun triplex, om op hoogte te komen met het Rocoline-railmateriaal van de rest van de cirkel;
-wissel vastgeplakt op ondergrond met Bison Tix;
-‘ondergrondse’ wisselbediening (ooit gemaakt, als alternatief voor de versie uit aluminiumprofiel) met Bison Tix óp de ondergrond geplakt, dus omgekeerd gemonteerd;
-accuschroefboormachine opladen, die Bosch uit 2007 is altijd leeg als ik hem nodig heb;
-ijzerdraad strekken met genoemde Bosch in de bankschroef;
-ijzerdraad plooien;
-fijnjustering met een kroonsteentje;
-eerste proeven laten veilig treinverkeer zien. En daar ging het om. :)

Nu nog de electriek.


Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #208 Gepost op: 31 maart 2020, 22:17:26 »
Het afbuigende spoor wordt gemaakt van flexrails. Die boog ik alvast in de bij benadering juiste straal. De losse dwarsliggers schuif ik er weer op, met hier en daar een houten exemplaar er tussen.
Twee stuks O 10 werden nog aardig vol, ongeveer volgens voorschrift beladen, trouwens.





Kom op, even weer een Franse injectie, waarbij ik wat trouwens meer heb met meterspoor dan met echt smal spoor.

Overigens valt in Nederland meterspoor onder het het begrip Smalspoor. In Frankrijk niet: daar kennen ze voie normale (normaalspoor), voie métrique (meterspoor) en voie étroite (smalspoor, dat een spoorwijdte van minder dan 1 m heeft).

Het voie métrique is trouwens zeer Frans, aangezien het metrische stelsel ook in Frankrijk bedacht is, en vervolgens is ingevoerd (opgedrongen) in de door Frankrijk veroverde gebieden.




Wolter


Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #209 Gepost op: 02 april 2020, 23:14:47 »
Wolter, je mag French Minor Railways en Le Petit Train du Buis lenen. Ze kunnen na afspraak contactloos worden opgehaald.

Groeten, Piet