Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afbeeldingen van lokomotieven op Z21 zetten! door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:23:32
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:18:35
Mat '36 445 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:13:21
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Wilthagen
Vandaag om 15:12:51
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 15:10:15
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door prutser
Vandaag om 14:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 14:48:11
Bouwen met messing en zagen met beugelzaag, zaagbladen 6/0 en 8/0 door GerardvV
Vandaag om 14:44:31
NS: intercity Den Haag-Aken in 2025 haalbaar door RikM
Vandaag om 14:38:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 14:20:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 14:16:38
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 14:16:08
NL-baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:54:03
Onshape cursus door Edsko Hekman
Vandaag om 13:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 13:40:48
Virgin HSL van Las Vegas naar SoCal een ((piep)klein) stapje dichterbij door Arjen-V
Vandaag om 13:39:10
Gezocht: enkelvoudige Loconet servodecoder? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:52:14
NS Stoomverwarmingswagen door nighttrain1
Vandaag om 11:54:28
18-luiker in spoor 0 door Vincent S
Vandaag om 11:41:50
3D printen van niet meer leverbare onderdelen door MOVisser
Vandaag om 11:16:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:25:31
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 10:15:32
Modelhuis demonteren zonder stukken door Basilicum
Vandaag om 09:23:20
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 08:48:29
Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3? door Martin Domburg
Vandaag om 08:46:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:28:07
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door sjoerd74
Vandaag om 06:06:27
Kortsluiting DR5000 met meten met een oscilloscoop door Fransx
Vandaag om 00:18:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 juli 2020, 22:45:47
NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor door 44
01 juli 2020, 21:52:08

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 38462 keer)

wpinkhof

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #285 Gepost op: 30 mei 2020, 09:20:24 »
Heerlijk filmpje. Doet me denken aan schooltelevisie uit de jaren zeventig!

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #286 Gepost op: 01 juni 2020, 11:26:58 »
Ik ben aan het schuiven met mijn Franse loodsje. Dat in combinatie met een paar sporen die mooi parallel lopen op 52 mm afstand. Een paar stukjes hout zorgen daarvoor.
Voor zo’n afstandshouder heb je geen gelaserd bouwpakket nodig ;).

Plaatjes:

Wolter

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 11:28:37 door Noordernet. Reden: Betere tekst »

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #287 Gepost op: 01 juni 2020, 12:33:14 »
Wolter, een goed hulpstuk. Je bent lekker bezig.

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #288 Gepost op: 04 juni 2020, 22:39:03 »

Vanavond de zijkanten van het ballastbed een beetje aangevuld met muurvuller. Ik gebruik de poedervariant. Deze is een stuk goedkoper dan kant en klare muurvuller uit tube of pot. Ik moest daar even naar zoeken, maar de bouwmarkt met de P had hem.

O ja, ook het gras is een beetje gegroeid. Het is gewoon een testbaantje met een paar wissels, maar een schrale scenery mag er wel op. Geen statische grashalmen dus, maar stukjes gescheurde grasmat-van-de rol. Door het scheuren ontstaat nog enige levendigheid. En als de kleinkinderen langskomen mogen er schaapjes op staan.

En ik ben nog aan het pielen met de aanleiding van dit draadje, het Franse loodsje. Dat moet een beetje leuk worden ingebed in een mini-réseau: Grange Le Tréport, waarop ik ook wil kunnen rangeren met een locotracteur of iets wat daarvoor moet doorgaan. Tussen de bedrijven door, ik werk momenteel thuis, ontstaan de meest ambitieuze plannen. Maar daar komt al structuur in.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #289 Gepost op: 06 juni 2020, 13:02:24 »
‘(...) ontstaan de meest ambitieuze plannen’. Daar sloot ik eergisteren mee af. Dat denkproces laat zich niet sturen. Wachten op het ideale sporenplan hoeft trouwens niet, dat bestaat ook niet in het echt.

Eerst maar verder met het aansmeren van de rest van de spoordijk van het baanlichaam.
Voor de tweede helft van het klapbaantje gingen muurvuller, witte en bruine acrylverf meteen door elkaar. Dat spul staat nu te drogen.

Die ijsbakken zijn verdraaid handig als mengkom :D.

Verder heb ik niet veel gebouwd, deze week. Wél veel weggeweest op de fiets om de spoorwerkzaamheden in en rond Groningen te bekijken. We hebben bijna een maand geen gewone treinen gezien.

Maar inmiddels rijden weer negenbakstreinen van NS. En Arriva vrolijkt het landschap op met roodwitte diesels. De opstelsporen van het ‘hoofdstation’ Groningen zijn nu leeg: opstellen gebeurt nu op het nieuwe opstelterrein ‘De Vork’. Dat ligt in de oksel van de lijnen naar Nieuweschans en Zwolle. Jan (44) schreef daar al over.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #290 Gepost op: 07 juni 2020, 13:04:16 »

Kleine vooruitgang: er is een perron in wording, bedoeld voor het buitenste spoor. Met een paar lagen golfkarton bracht ik de zaak wat op hoogte. Er kwam een eerste prutje van muurvuller, gemengd met zwart en wit, wat houtlijm en een beetje water op. Een eerste aanzet voor wat Duitsers zo mooi een Schüttbahnsteig noemen. Een stukje verhoging om in de trein te stappen.

Vergeleken met mijn Finescaleperiode bouw ik tegenwoordig sneller en slordiger. Inspiratie haal ik al jaaaaren uit de site van Bob Hughes: https://playingtrains.wordpress.com/

Ik schreef al eerder over Bob. Maar oordeel zelf.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera: perron overnieuw
« Reactie #291 Gepost op: 12 juni 2020, 16:03:03 »
Dat perron van golfkarton met een laag muurvuller ging er weer af. Met name de randen waren niet goed te krijgen. Golfkarton wordt zacht als je er met natte prut aan smeert.

Nieuwe poging vandaag: afgepeld foamkarton met dwarsliggers en een afgeschuinde klos ervoor. De boel kreeg een acrylverfje van zwart, wit en bruin, nat in nat geschilderd. Natuurlijk trok het foamkarton krom. De onderkant kreeg kerven, waardoor de boel wat slapper werd.

Plaatjes:

Wolter

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 12 juni 2020, 17:53:34 »
Het zit je niet mee. Heb je niet een stukje tempex (piepschuim) van 1 cm dik? Kost bijna niks. Met houtlijm (waterbestendig) lijmen. Een dag en een nacht laten drogen en je kan verder met je muurvuller.

Albert

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 12 juni 2020, 23:29:25 »
Nee Albert, dat had ik inderdaad niet liggen. Te dik ook, trouwens.
Maar ik vind het niet erg om ten aanschouwe van heel modelspoorlievend Nederland iets te bouwen, daarna af te breken en vervolgens een verbeterde versie te maken. Noem eens iemand die het in één keer goed bouwt. :)

Wolter
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2020, 11:13:59 door Noordernet. Reden: Taalfout hersteld »

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 19 juni 2020, 20:49:18 »
Het perron uit het vorige bericht ligt er in. In het klapbaantje dus. En dat staat weer achter de deur tegen de muur.

Voor het rangeerbaantje rond het Franse loodsje staat het sporenplan nog niet vast. De wissels die ik in ieder geval nodig heb, heb ik vanavond bedraad. Het gaat om Peco Electrofrog code 75. Soms hebben die dingen contactproblemen door verf of corrossie tussen de wisseltong en de aanslagspoorstaaf, en soms ook door verf/corrossie in het draaipunt van de wisseltong.

Mijn wisseltongen kregen hun eigen voeding, gesoldeerd op de omgebogen lipjes waarmee de tongen worden vastgehouden en draaien. Ik ben zuinig geweest met soldeer, om niet de wisselscharnieren vast te bakken.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera: project
« Reactie #295 Gepost op: 24 juni 2020, 10:10:36 »
“Als ik geen project heb word ik kribbig.”

Deze (vertaalde) opmerking hoorde ik zondagavond in een aflevering van The Great British Sewing Bee. Ik vind haar leuk, die opmerking. Want onze hobby lijkt veel op andere hobby’s waarin iets wordt gemaakt. Of het nu om huizen verbouwen, taarten bakken of kleren naaien gaat.

Ik kan nog wel eens blijven hangen in details die niet goed zijn. Wat die programma’s me leren is dat teveel focussen op details nooit een taart of broek opleveren. En zeker geen modelbaan.

Om toch maar een project er bij te hebben ga ik dit rangeerdersverblijf wat uitwerken. Vroeger bekend als Post Schijf  op het Groninger emplacement. Destijds zeer modern, met kenmerken van de Amsterdamse School. Het ding schijnt verwijderd te worden, omdat het emplacement wordt gesaneerd.

Wolter

PieterHa

• Offline Offline
« Reactie #296 Gepost op: 25 juni 2020, 00:20:16 »
Waar staat hij dan? Het is een leuk gebouwtje.

In de buurt van het Emmaviaduct of de Herenweg?

Groeten, Pieter

Erik_omBC

• Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #297 Gepost op: 25 juni 2020, 09:21:47 »

daar
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 25 juni 2020, 09:49:08 »
Klopt.

Vlakbij het gebouwtje staat lag de oostelijke draaischijf van Groningen. Het locdepot is rond 1926 helemaal vernieuwd. Daarbij werd onder meer dit gebouwtje geplaatst. Het is nog in gebruik.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2020, 09:51:35 door Noordernet. Reden: Duidelijker »

PieterHa

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 25 juni 2020, 20:15:37 »
Bedankt, lekker compact.

Groeten, Pieter