Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 04:53:34
Roco lok in startset na 3 uur defect. door ex-DR V100
Vandaag om 02:04:08
Digitaal probleem door Dave.......
Vandaag om 02:03:31
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 01:30:38
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 01:25:53
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Te 2/2
Vandaag om 01:17:36
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door barry1972
Vandaag om 00:44:07
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Marty
Vandaag om 00:40:02
Interieurfoto's D treinen/Silberlinge/M wagens door EddyK
Vandaag om 00:05:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 april 2020, 23:49:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 april 2020, 23:44:23
Projekt 083-338 door hervé
01 april 2020, 23:26:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
01 april 2020, 23:23:34
Wie levert schroefterminals, voor op printplaten? door Klaas Zondervan
01 april 2020, 23:23:30
Decoder stuurstand configureren door Rondje_HO
01 april 2020, 23:21:58
Trein stopt op wissel door spock
01 april 2020, 23:15:11
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
01 april 2020, 23:07:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
01 april 2020, 22:54:02
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
01 april 2020, 22:39:47
Raadplaatje door ArjanB
01 april 2020, 22:39:00
Koppeling weg. Oplossingen? door Reinout van Rees
01 april 2020, 22:35:19
De Hondsrugbaan, H0 door Reinout van Rees
01 april 2020, 22:32:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
01 april 2020, 22:15:30
EifelBurgenBahn door Priegelman
01 april 2020, 21:56:37
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door bosje77
01 april 2020, 21:39:06
Model steenkolen maken voor de stoomlok door Peter Kleton
01 april 2020, 21:32:37
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Priegelman
01 april 2020, 21:30:11
NS 2100, zelfbouw door Met een sik
01 april 2020, 21:15:51
Baanbouw Bosje77 door GORILLUS
01 april 2020, 21:11:16
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door Bert_Apd
01 april 2020, 21:05:31
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 20094 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #195 Gepost op: 23 maart 2020, 22:51:34 »
Kleine boogstralen kwamen in Europa eigenlijk alleen bij trams voor, de oplossing voor normaalsporige stoomtrambedrijven was simpel,
de meeste stoomtrams hadden alleen een middenbuffer.
Wereldwijd gebruiken moderne spoorbedrijven ook nauwelijks die twee archaïsche buffers meer.   

Soms werden bij trambedrijven alleen wagens gebruikt met één- of tweeassige draaistellen en in bogen wordt de afstand tussen de rails nog steeds met enkele centimeters vergroot.

Een andere oplossing is smalspoor toe te passen,  dan waren boogstralen van 20 of 25 meter mogelijk.

Wolter, na deze coronaperiode leen ik je met plezier voor deze proefbaan wat Magic Train uit!
Een smalspoortreintje in 0e zal waarschijnlijk prima over jouw cirkel rijden, zelfs wanneer de rijtuigen en wagens twee keer zo lang zijn als deze H0 wagens.

Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #196 Gepost op: 23 maart 2020, 23:12:16 »
Dank, Piet. Uitlenen is niet nodig: ik heb hier nog Smalspoorspul in schaal 0 staan. Industrieel kipkarrenspul. Maar een andere schaal is niet de bedoeling? Ik blijf bij HO.

Morgen, als ik uitgewerkt ben, maar eens een paar wissels bedraden. En dan verder kijken.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #197 Gepost op: 24 maart 2020, 19:46:18 »
Er komt toch minimaal één wissel in mijn testrondje. Voortschrijdend inzicht met nog twee maanden (vrijwel) opsluiting voor de boeg.






Wolter

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #198 Gepost op: 24 maart 2020, 19:59:28 »
Gedurfd ;)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #199 Gepost op: 24 maart 2020, 20:00:29 »
Oh, minimaal 1, dus de deur naar meer staat op een kier..... (y) ;D

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #200 Gepost op: 24 maart 2020, 21:30:51 »
Klopt wel, ik heb drie van die zelfbouwkrengen. Wat doe ik er verder mee?

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #201 Gepost op: 24 maart 2020, 22:52:15 »
Zijn mooie korte wisseltjes. Scherpe hoek? 1:4?

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #202 Gepost op: 24 maart 2020, 23:13:35 »
Hoi Albert,

Foto met maatvoering volgt morgen. Afgezien van de creatieve dwarsliggervoering zijn ze best netjes gemaakt. Zelfs een Fleischmann 94-er past er met enig wringen doorheen. Volgens mij is het vrijwel een Fleischmann-wissel ...

Ik had die wisseltjes trouwens gemaakt naar voorbeeld van die van jouw baantje-met-uitbreiding waarmee we in Zutphen lang geleden enkele smalspoorminnende Duitsers nogal vermaakten. Jouw verbouwde Anna heeft daar echt enkele kilometers rondgereden met Gnomy-spul en scratchbuilt wagentjes van ons beiden er achter. Goh, inderdaad lang geleden.

Maar ik ga eerst slapen.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #203 Gepost op: 25 maart 2020, 07:55:53 »


Zo’n 14 cm lang, dat wissel.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #204 Gepost op: 25 maart 2020, 23:07:24 »
 



Proefje met drie wissels: een inhaalspoor en een kopspoortje. Dat is een een leuk en realiseerbaar sporenplan. Korte treinen, dat is niet erg, maar ook krappe bogen. En dat bevalt me minder, want dat (ont)koppelt een stuk lastiger. Conclusie: de klapcirkel blijft cirkel, en verder niets.

Morgen verder.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #205 Gepost op: 28 maart 2020, 19:55:31 »
Gisteren heb ik toch nog eens proefjes gedaan met aankoppelen en ontkoppelen op mijn testrondje. Tot mijn verbazing ging dat, met mijn korte materieel, vrij aardig.

Dus.., het plan toch gewijzigd.  :) Ik heb een wissel aan een stuk gebogen rail gesoldeerd, die wissels lagen immers toch in de weg. Solderen, omdat er geen ruimte was om railschoentjes toe te passen. NEM-wielen rijden prima door het zelfbouwwissel en dat geldt ook voor de wat smallere wielen van Alan Gibson.

Ik ben nog aan het pielen geweest met de polarisatie van het puntstuk, maar dat moet even opnieuw.
Zo hou je werk. En zo kom je toch aan een minispoorbaantje. Omdat het leuker is dan niets.

Wolter







Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #206 Gepost op: 29 maart 2020, 13:03:50 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #207 Gepost op: 30 maart 2020, 12:47:40 »
Wat vorderingen:






In deze volgorde:
-de dwarsliggers van wissel opgehoogd met dun triplex, om op hoogte te komen met het Rocoline-railmateriaal van de rest van de cirkel;
-wissel vastgeplakt op ondergrond met Bison Tix;
-‘ondergrondse’ wisselbediening (ooit gemaakt, als alternatief voor de versie uit aluminiumprofiel) met Bison Tix óp de ondergrond geplakt, dus omgekeerd gemonteerd;
-accuschroefboormachine opladen, die Bosch uit 2007 is altijd leeg als ik hem nodig heb;
-ijzerdraad strekken met genoemde Bosch in de bankschroef;
-ijzerdraad plooien;
-fijnjustering met een kroonsteentje;
-eerste proeven laten veilig treinverkeer zien. En daar ging het om. :)

Nu nog de electriek.


Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #208 Gepost op: 31 maart 2020, 22:17:26 »
Het afbuigende spoor wordt gemaakt van flexrails. Die boog ik alvast in de bij benadering juiste straal. De losse dwarsliggers schuif ik er weer op, met hier en daar een houten exemplaar er tussen.
Twee stuks O 10 werden nog aardig vol, ongeveer volgens voorschrift beladen, trouwens.





Kom op, even weer een Franse injectie, waarbij ik wat trouwens meer heb met meterspoor dan met echt smal spoor.

Overigens valt in Nederland meterspoor onder het het begrip Smalspoor. In Frankrijk niet: daar kennen ze voie normale (normaalspoor), voie métrique (meterspoor) en voie étroite (smalspoor, dat een spoorwijdte van minder dan 1 m heeft).

Het voie métrique is trouwens zeer Frans, aangezien het metrische stelsel ook in Frankrijk bedacht is, en vervolgens is ingevoerd (opgedrongen) in de door Frankrijk veroverde gebieden.




Wolter