Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28351 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2019, 13:14:42 »
Ik blijf dit ('de concurrent') eigenaardig vinden, zowel in het artikel, als in je reactie Thom.
Als zij niet willen exploiteren, waarom zijn ze dan wel concurrent? Ik neem aan dat het van je definitie van concurrentie afhangt? Verder wordt er blijkbaar in de uitwerking van het voor mij lege begrip 'open acces trein' (dat betekent dus gratis toegang? ;D) geen onderscheid gemaakt tussen nachttreinen en gewoon internationaal vervoer.
Verder staat in het artikel:
“Het marktordeningsprincipe van de internationale spoormarkt is vrije toetreding voor iedere vervoerder die dat wil (onder voorwaarden). Exploitatiesubsidie aan één specifieke vervoerder past hier niet in en lijkt niet compatibel met regelgeving op het gebied van mededinging en staatssteun. Veel nachttreinen worden gesubsidieerd, maar er zijn ook voorbeelden van nachttreinen die geen steun van een overheid ontvangen."
De strekking van deze alinea is me ook volstrekt duister, hoe zit het dan met die blijkbaar al wel gesubsidieerde nachttreinen?
Ik snap heus het uitgangspunt van de regels wel, maar de uitwerking blijft dus Kafka, en dat is m.i. niet goed voor het vertrouwen in de EU politiek.

Gr Gerard

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #76 Gepost op: 23 oktober 2019, 13:55:18 »
Bij mijn weten heeft de Alpen Express nooit van  Wagon Travel rijtuigen gehuurd van het type Bvcmz. Wel van een ouder type, Bcmh. Maar het zou een optie voor de OBB kunnen zijn.

De BDcm staan voor zover ik weet, afgesteld in Duitsland, waarschijnlijk Mukran. Ik kan me voorstellen dat er geen interesse is in deze rijtuigen door het kleine aantal couchettes per rijtuig. Vond het zelf wel mooie rijtuigen.



Ik vraag me af waar de BDcm-rijtuigen zijn gebleven die tot op het laatst hebben meegereden in de City Night Line. Ik heb altijd aangenomen dat deze rijtuigen uit de vaart zijn genomen, maar op internet kan ik daar niets over vinden en ook de Eisenbahn Kurier, die ik maandelijk koop, heeft er naar mijn weten nooit iets over vermeld. De Bpm-rijtuigen zijn wel terzijde gesteld, want die hebben ook het einde van de City Night Line (in elk geval in Nederland) niet gehaald.

ÖBB Nightjet heeft geen Bvcmz-rijtuigen overgenomen (wel enkele Bvcmbz-rijtuigen). De Bvcmz'en zijn verhuisd naar BTE/Flixtrain en Wagon Service Travel. Misschien dat met die laatste nog wat te regelen valt, want die rijtuigen worden vaak op huurbasis ingezet, bijvoorbeeld door EETC destijds, maar ook afgelopen winter nog in de Alpen Expressen.


Groeten,
Arjen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #77 Gepost op: 23 oktober 2019, 18:18:33 »
Niet iedereen is daar altijd even tevreden over, HJ.
Systeemfouten die je nu niet meer zou verwachten.
Verder is het maar de vraag of je het type accomodatie van die karren wel wilt.
MVG,
—-Peter.

De ontevredenheid zit meer in de randvoorwaardelijke sfeer bij het nogal wonderlijke bedrijf Serco.
Vandaar die staking bij de Britten.
Dacht dat de CAF-treinen in Nederland heel behoorlijk functioneren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #78 Gepost op: 23 oktober 2019, 19:46:26 »
Dacht dat de CAF-treinen in Nederland heel behoorlijk functioneren.
Zolang ze geen stroomloze bruggen tegenkomen, doen ze het heel aardig ja  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #79 Gepost op: 23 oktober 2019, 22:33:36 »
Ik vraag me af waar de BDcm-rijtuigen zijn gebleven die tot op het laatst hebben meegereden in de City Night Line. Ik heb altijd aangenomen dat deze rijtuigen uit de vaart zijn genomen, maar op internet kan ik daar niets over vinden en ook de Eisenbahn Kurier, die ik maandelijk koop, heeft er naar mijn weten nooit iets over vermeld. De Bpm-rijtuigen zijn wel terzijde gesteld, want die hebben ook het einde van de City Night Line (in elk geval in Nederland) niet gehaald.
Volgens mij staan die BDcm's nog te koop bij DB.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #80 Gepost op: 23 oktober 2019, 22:47:04 »
Ik blijf dit ('de concurrent') eigenaardig vinden, zowel in het artikel, als in je reactie Thom.
Als zij niet willen exploiteren, waarom zijn ze dan wel concurrent? Ik neem aan dat het van je definitie van concurrentie afhangt? Verder wordt er blijkbaar in de uitwerking van het voor mij lege begrip 'open acces trein' (dat betekent dus gratis toegang? ;D) geen onderscheid gemaakt tussen nachttreinen en gewoon internationaal vervoer.
Verder staat in het artikel:
“Het marktordeningsprincipe van de internationale spoormarkt is vrije toetreding voor iedere vervoerder die dat wil (onder voorwaarden). Exploitatiesubsidie aan één specifieke vervoerder past hier niet in en lijkt niet compatibel met regelgeving op het gebied van mededinging en staatssteun. Veel nachttreinen worden gesubsidieerd, maar er zijn ook voorbeelden van nachttreinen die geen steun van een overheid ontvangen."
De strekking van deze alinea is me ook volstrekt duister, hoe zit het dan met die blijkbaar al wel gesubsidieerde nachttreinen?
Ik snap heus het uitgangspunt van de regels wel, maar de uitwerking blijft dus Kafka, en dat is m.i. niet goed voor het vertrouwen in de EU politiek.

Gr Gerard
Een nachttrein is een internationale trein met als enige onbelangrijk detail dat die grotendeels in de nacht rijdt, daar hoeft ook geen onderscheid in gemaakt te worden.

Een Open Acces markt staat voor een vrije markt, dus vrij voor commerciële partijen om daarin te opereren en waarbij ze zelf verantwoordelijk zijn voor kosten en opbrengsten waardoor juist een stukje concurrentie ontstaat en partijen beter zullen proberen te zijn dan een ander.

Of Flixtrain nu daadwerkelijk wel of geen treinverbinding exploiteert (en dus direct zou concurreren aan CNL) is niet zo belangrijk, op het moment dat je één partij met geld gaat steunen om zijn kosten te verlagen dan ben je die partij gewoon een voordeel aan het geven in die vrije markt.
Dan maak je je schuldig aan staatssteun en ongelijke behandeling, dan weet je zeker dat geen enkel andere partij er ooit brood in gaat zien om daarmee te concurreren.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #81 Gepost op: 24 oktober 2019, 09:57:18 »
....en als je de zaak nu eens omdraait: Nederland wil een nachtvervinding met maakt me niet uit. Je besteedt die wens Europees aan, beschrijft de voorwaarden waar eea aan moet voldoen en gunt het aan de partij(en) die daar de minste subsidie bij nodig hebben.
Mag het dan wel ?

Zou toch raar zijn dat wanneer iets kan en de wil er ook is het niet doorgaat omdat het door eigen (Brussel) regelgeving bij voorbaat de financiële strot wordt afgeknepen.

Je zou het ook nog vanuit groter perspectief kunnen bekijken: Laat Brussel vaststellen op welke Europese corridors nachttreinen wenselijk zijn (milieu / politiek / economisch) geef er een andere status aan en bepaal dat de staatsvervoerders dit dan verzorgen.

Kosten en baten voor rekening van Brussel.

Als je op die manier een mooi basis netwerk opzet dan kun je binnenlandse nachttreinen die wellicht dan ook meer potentie hebben aan de markt overlaten. Misschien kun je ook nog bijvoorbeeld de infraheffing met 50% reduceren om de zaak wat aan te wakkeren...die staatssteun is dan voor iedere vervoerder gelijk.

Als het grote geheel er baat bij heeft (milieu, economische betrekkingen, toerisme, werkgelegenheid etc) dan is het niet zo rampzalig dat puur het treinrijden meer geld kost dan dat het oplevert.

Owja, ik had ook al een leuke naam bedacht voor het Europese basisnetwerk:  TEN (of mss toch TEE)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #82 Gepost op: 24 oktober 2019, 12:27:17 »
Brussel heeft daar ansich niet zoveel mee te maken hoor, maar makkelijk afschuiven is't wel.

Nogmaals, het is een vrije markt en door subsidie creëer je ongelijkheid, zal de markt minder interessant voor een ander worden en hou je een monopolist over...

Het zou het zelfde zijn als dat morgen jouw gemeente een supermarkt keten geld betaald om zich ook in jouw gemeente te vestigen en dan elke maand ook subsidie geeft om zijn kosten lager te houden.
Wat denk je dat die andere supermarkten in het dorp van zouden vinden :p?

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #83 Gepost op: 24 oktober 2019, 12:53:10 »
Maar ik bedoel ook dat je het product / de dienst dan maar uit de markt moet halen als er vanuit de markt geen invulling aan gegeven kan worden.
Als er geen enkele keten zich wil vestigen in jouw gemeente, dan maar een supermarkt in eigen beheer opzetten. Er is dan geen sprake van (oneerlijke) concurrentie.
Wellicht is de markt 10 jaar later weer veranderd en kun je eea nog eens tegen het licht houden.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #84 Gepost op: 24 oktober 2019, 13:48:51 »
Een nachttrein is een internationale trein met als enige onbelangrijk detail dat die grotendeels in de nacht rijdt, daar hoeft ook geen onderscheid in gemaakt te worden.

Wat ik al zei; Kafka dus

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #85 Gepost op: 24 oktober 2019, 17:53:12 »
.... dan maar een supermarkt in eigen beheer opzetten. Er is dan geen sprake van (oneerlijke) concurrentie.

Dat noemt men nationale spoorwegen, in Belgie NMBS/SNCB en in Nederland NS, en laten die 2 nu net geen nachttreinen meer doen omdat ze verlieslatend/niet genoeg opbrachten.

Als een andere nationale spoormaatschapij ( zijnde OBB ), dan ook in jou land zou (moeten) komen rijden, lijkt het me normaal dat jou eigen beheer mee subsideert, anders moeten ze het maar zelf doen, en anders moet een commerciele partij het maar doen. Of deze laatste partij dan wel/niet subsidies hiervoor moet krijgen, is weer een aparte zaak : als de overheid inderdaad een tender uitschrijft hiervoor, dan moet dat kunnen. Als ze het gewoon op zichzelf willen beginnen, hebben ze meestal al zelf wel goed onderzoek gedaan of het rendabel is of niet. Ze zijn dan trouwens ook een commerciele partij, en die draait geen verlieslatende zaken ( of toch niet lang :) ).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #86 Gepost op: 24 oktober 2019, 22:17:11 »
Maar ik bedoel ook dat je het product / de dienst dan maar uit de markt moet halen als er vanuit de markt geen invulling aan gegeven kan worden.
Als er geen enkele keten zich wil vestigen in jouw gemeente, dan maar een supermarkt in eigen beheer opzetten. Er is dan geen sprake van (oneerlijke) concurrentie.
Wellicht is de markt 10 jaar later weer veranderd en kun je eea nog eens tegen het licht houden.

Mvg

Sander.
Je kunt je ook afvragen of een dienst uberhaupt wel interessant is als er blijkbaar geen droog brood mee te verdienen valt.
Het is natuurlijk ook niet zo dat als iets niet werkt, je dat dan direct maar met subsidie op moet lossen...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #87 Gepost op: 24 oktober 2019, 22:40:50 »
Uitgangspunt van onze economie is de vrije markt, maar soms levert de vrije markt een maatschappelijk onvoldoende resultaat. In dit geval wordt een dagelijkse nachttrein kennelijk gezien als een maatschappelijk belang. De vrije markt gaat die trein niet leveren en dan is subsidie een optie. Dat is inderdaad staatssteun en marktverstoring en daar houden Europa en de mededingingsautoriteiten niet van, maar waar sprake is van een groter maatschappelijk belang, mag het toch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #88 Gepost op: 24 oktober 2019, 23:58:59 »
Dat is dus juist de hele vraag, of dat wel daadwerkelijk mag ;)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #89 Gepost op: 25 oktober 2019, 00:25:56 »
Bedankt Henk, dat is wat ik inderdaad bedoel.   (y)


Als het rijden van een nachttrein  €20,- kost en maar €10,- oplevert, dan is er terecht geen spoorwegonderneming die daar aan begint.
Levert diezelfde nachttrein aan het begin van de lijn €60,- op aan maatschappelijk belang (vul maar in: milieu, economie, toerisme) en aan het eind van de lijn ook nog eens €50,- dan heeft deze verlieslatende trein de maatschappij toch in totaal €100,- opgeleverd.

Kortom: levert het grote plaatje iets op dan moet je gewoon doen, levert het niets op, dan moet je er ook niet aan beginnen.

Of het mag? Als je het spel niet kunt aanpassen aan de regels, dan pas je de regels aan aan het spel.


Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!