Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door NS8714
Vandaag om 08:32:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:27:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 08:26:10
OBB Nightjet door Falcon10
Vandaag om 08:07:20
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 07:24:54
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 07:23:14
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Arjan6511
Vandaag om 06:30:15
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL] door arnout
Vandaag om 06:24:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Johnnytrein
Vandaag om 05:55:35
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:13:59
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 03:13:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 01:25:20
OberUnter H0e micro-layout door Dick 53
Vandaag om 00:08:34
's-Heer Heinkenspolder door Eric B
11 november 2019, 23:44:55
NS 6100 van GM&S door prutser
11 november 2019, 23:10:09
Rijnstraat door DE-II
11 november 2019, 23:03:53
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
11 november 2019, 22:29:42
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
11 november 2019, 22:28:16
Bröckenbahn door tuurtje
11 november 2019, 22:28:13
Projekt 083-338 door jerrytrein
11 november 2019, 22:28:04
Weatheren Roco SNCF BB300 door Pauldg
11 november 2019, 22:04:43
Heen, En en Weer door Zoedelaar
11 november 2019, 21:55:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 november 2019, 21:39:54
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
11 november 2019, 21:17:46
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
11 november 2019, 21:09:01
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
11 november 2019, 21:03:53
Mat 54 in Schaal 0 door WesleyMunnik
11 november 2019, 20:49:30
Trix Br152 Porsche N spoor Vonkende motor. door T.Trein
11 november 2019, 20:46:52
Bouw Bührtal III door nachbar
11 november 2019, 20:42:54
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
11 november 2019, 20:21:24
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 6002 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2019, 21:00:27 »
Het zou een ÖBB 1293 elok kunnen zijn . De vervolgserie is besteld en er krijgen 30 daarvan het Belgische en Nederlandse "paket" .

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 19 oktober 2019, 23:00:03 »
Er wordt ook nog gesplitst in Nurnberg. Op dat moment kun je ook een lokwissel doen en heb je alleen Nederland en Duitsland in het pakket nodig.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 20 oktober 2019, 00:16:12 »
Het kan nog best wel eens spannend worden. De huidige treinen zitten vaak al vol. ÖBB heeft weinig tot geen rijtuigen meer op reserve.
ÖBB zoekt partners voor het huren van slaap en ligrijtuigen

Best lastig, want:
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
- De MUn's (ex NS) lijken nog te bestaan, maar staan al een aantal jaar redelijk stil. Een lastige serie, want maar 4 stuks. Staan nog altijd ergens in Simmering, voor het laatst gespot in maart dit jaar
- De INOX slaaprijtuigen zijn ook eruit geknikkerd, rijden ook bij o.a. BTE en MSM (die hebben ook een groot deel van de EETC rijtuigen overgenomen)

BTE heeft zijn rijtuigen zelf nodig voor haar autoslaaptrein en nog op te zetten nieuwe verbindingen
MSM gebruikt ze ook voor vakantietreinen
EuroExpress kan ze ook niet permanent missen
DB heeft niets meer
NMBS schijnt haar 15 rijtuigen I6 in de afgelopen 2 maanden ook verkocht te hebben.
SBB heeft haar laatste Bcm voor de Rola's omgebouwd of laten slopen.

DSB heeft wellicht nog wat? En verder wordt het hier in het westen lastig.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #63 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:12:35 »
Tja, die overstap in Dusseldorf ....
Een keer gedaan .....
Heen gaat nog wel: Gewoon een ICE eerder en rustig eten op het station en dan de trein in.
Terug is een ander verhaal, is nl het verschil tussen om 06:30 opstaan en dan nog een uur wachten op de ICE naar NL of om 08:30 en direct de stopper naar de woonplaats.
En dat met 2 man en wintersport bagage (incl. ski's).

Als de CNL (of hoe die ook heten gaat) in '21 weer gaat rijden, staan we waarschijnlijk vooraan in de rij voor een 1e klas coupe (met douche/toilet), tot die tijd wordt het helaas toch de auto.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:20:41 »
Ik heb het over netto reistijd.

Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.

Gr, Ben.
'Netto reistijd' is de tijd dat je daadwerkelijk aan het reizen bent, incl. reis naar station resp. luchthaven, ofwel 'door to door' - wachttijd.
Dat is dus niet alleen de vluchtduur, maar ook de reistijd van/naar luchthaven resp. eindbestemming.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:24:16 »
Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.

De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit.
Die hebben wij dus een paar keer gehad voor de rit naar de wintersport.
Alle gevallen vrijwel vol .... vanuit NL ....
Heerlijk... Utrecht instappen, slapen, de volgende morgen onder de douche en ontbijt op de kamer en in uitgerust in Innsbruck eruit.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #66 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:04:05 »
Het kan nog best wel eens spannend worden. De huidige treinen zitten vaak al vol. ÖBB heeft weinig tot geen rijtuigen meer op reserve.
ÖBB zoekt partners voor het huren van slaap en ligrijtuigen

Best lastig, want:
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
- De MUn's (ex NS) lijken nog te bestaan, maar staan al een aantal jaar redelijk stil. Een lastige serie, want maar 4 stuks. Staan nog altijd ergens in Simmering, voor het laatst gespot in maart dit jaar
- De INOX slaaprijtuigen zijn ook eruit geknikkerd, rijden ook bij o.a. BTE en MSM (die hebben ook een groot deel van de EETC rijtuigen overgenomen)

BTE heeft zijn rijtuigen zelf nodig voor haar autoslaaptrein en nog op te zetten nieuwe verbindingen
MSM gebruikt ze ook voor vakantietreinen
EuroExpress kan ze ook niet permanent missen
DB heeft niets meer
NMBS schijnt haar 15 rijtuigen I6 in de afgelopen 2 maanden ook verkocht te hebben.
SBB heeft haar laatste Bcm voor de Rola's omgebouwd of laten slopen.

DSB heeft wellicht nog wat? En verder wordt het hier in het westen lastig.
Daarnaast zal men ook de wens hebben de dienst met 'hedendaagse' rijtuigen uit te baten, een deel van wat je op noemt voldoet echt niet meer aan de huidige moderne eisen en is aardig gedateerd :p

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5518
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:46:15 »
Bij CAF bouwen ze hele aardige spiksplinternieuwe slaaprijtuigen.
Deze worden momenteel ingezet tussen Schotland en Londen, in de Caledonian Sleeper.

groeten
Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:52:37 »
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
Van het oude ÖBB-spul zijn de AB30 en AB33s verkocht, de AB32s en MUn staan aan de kant. Verder is de vraag waar die Russische WLABmee62 zijn gebleven, die tot een paar jaar geleden naar West-Europa reden maar nu zijn vervangen door de Siemens-wagens. Het Slowaakse WSBA heeft in ieder geval een aantal van die dingen, gemoderniseerd met gangdouche, maar hoeveel ze er hebben en waar de eventuele rest dan is gebleven?

Ligrijtuigen zijn er wel, DB heeft een hoop Bvcm(b)z verkocht maar er staat ook nog wel wat stil.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #69 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:56:38 »
Tja, die overstap in Dusseldorf ....
Een keer gedaan .....
Heen gaat nog wel: Gewoon een ICE eerder en rustig eten op het station en dan de trein in.
Terug is een ander verhaal, is nl het verschil tussen om 06:30 opstaan en dan nog een uur wachten op de ICE naar NL of om 08:30 en direct de stopper naar de woonplaats.
Dat een doorgaande nachttrein aantrekkelijker is, moge duidelijk zijn, maar waar komt die 06.30 vandaan? EN/NJ 420 komt om 08.42 in Düsseldorf aan.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #70 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:59:05 »
Bij CAF bouwen ze hele aardige spiksplinternieuwe slaaprijtuigen.
Deze worden momenteel ingezet tussen Schotland en Londen, in de Caledonian Sleeper.
Niet iedereen is daar altijd even tevreden over, HJ.
Systeemfouten die je nu niet meer zou verwachten.
Verder is het maar de vraag of je het type accomodatie van die karren wel wilt.
MVG,
—-Peter.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #71 Gepost op: 22 oktober 2019, 22:44:29 »
Dat een doorgaande nachttrein aantrekkelijker is, moge duidelijk zijn, maar waar komt die 06.30 vandaan? EN/NJ 420 komt om 08.42 in Düsseldorf aan.
Is al weer een paar jaar geleden, dus ik kan me vergissen, maar het was in ieder geval aanzienlijk vroeger opstaan dan in de tijd van doorrijden naar Utrecht.
Te vroeg om het leuk te houden, temeer daar je ivm/douchen toch wel min een uur voor aankomst er uit moet.
Die extra stop nekt je, vooral terug en met wintersport bagage.
Zoals eerder gesteld, als hij met drgl '21 weer terug komt, is het zeker weer een serieus alternatief voor 2 dagen auto met overnachting....

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2019, 00:25:50 »
Het blijft tobben met die subsidies. Ik heb het artikel waarnaar Thom linkt driemaal doorgelezen om het te begrijpen (zal vast aan mij liggen):
Maar als ik het goed begrijp, heeft Flixbus helemaal niet de intentie nachttreinen naar Nederland te gaan exploiteren, maar willen ze in geval van subsidie daarvoor in ieder geval ook subsidie hebben? Tja, het is maar wat je definitie van 'Level playing field' is.....
Overigens mooi voorbeeld van afstand van de (Europese-)politiek en regelgeving tot het publiek, leg dit maar eens uit aan de gemiddelde Nederlander.

Gr Gerard

PS overigens staat in hetzelfde nummer een aardige samenvatting over voor- en nadelen (ook in relatie tot prijs/kwaliteit) van concessies e.d.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:39:24 »
Het kan best zijn dat Flixtrain de markt in Nederland nu niet interessant vind omdat de kosten te hoog zijn en daardoor geen plannen in Nederland heeft.

Echter als de concurrent dan spontaan subsidie krijgt terwijl het een open markt is, dan klopt er iets niet...

Arjen B.

  • Online Online
  • Berichten: 116
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:15:55 »
Ik vraag me af waar de BDcm-rijtuigen zijn gebleven die tot op het laatst hebben meegereden in de City Night Line. Ik heb altijd aangenomen dat deze rijtuigen uit de vaart zijn genomen, maar op internet kan ik daar niets over vinden en ook de Eisenbahn Kurier, die ik maandelijk koop, heeft er naar mijn weten nooit iets over vermeld. De Bpm-rijtuigen zijn wel terzijde gesteld, want die hebben ook het einde van de City Night Line (in elk geval in Nederland) niet gehaald.

ÖBB Nightjet heeft geen Bvcmz-rijtuigen overgenomen (wel enkele Bvcmbz-rijtuigen). De Bvcmz'en zijn verhuisd naar BTE/Flixtrain en Wagon Service Travel. Misschien dat met die laatste nog wat te regelen valt, want die rijtuigen worden vaak op huurbasis ingezet, bijvoorbeeld door EETC destijds, maar ook afgelopen winter nog in de Alpen Expressen.


Groeten,
Arjen