Vraag en antwoord > (Her)beginners

Engelse wissel aansluiten

(1/4) > >>

Jaap de Rijke:
Ben pas overgestapt van dinamo naar een DR 5000 van digikeijs en itrain als besturing. Linkse, rechtse, en driewegwissels aansluiten gaat zonder problemen. Bij de scherpe kant worden beide rails geisoleerd, en de de stompe kant verbonden met een blok.
Bij de engelse wissel gaat dat niet op natuurlijk ik gebruik fleischmann profirail. Hoe kan ik dit zo eenvoudig mogelijk oplossen?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Jaap

Zaandam-Zuid:
Een Engels wissel is gelijk aan twee met de punt tegen elkaar gelegen wissels, waarbij de aandrijvingen van de "virtuele"wissels precies andersom zitten dan die van de Engelsman.

Groeten,
Peter

Jaap de Rijke:
Betekent dat dat ik de stompe kanten van de wissel(s) moet isoleren en de wissel zelf moet voeden via een relais?

Klaas Zondervan:
Wat bedoel je met de stompe kanten?
En laat eens zien hoe de Engelsman in je sporenplan ligt.

Jaap de Rijke:
De stompe kant van een wissel noemt men wel eens de kant waar meerdere sporen op uit komen
De scherpe kant is dan de kant met één spoorzijde.
De scherpe kant koppelde ik bij het dinamosysteem aan het aanliggende blok. Bij de stompe kant werden de beide rails geisoleerd. Bij drieweg dus drie.
Nu probeer ik een engels wissel, met één aandrijving te leggen, niet met een dinamosysteem maar met een digikeijs DR 5000. Aangestuurd door itrain.
De engelsman ligt gewoon in twee elkaar kruisende sporen, is dus geen onderdeel van een wisselstraat.
Ik hoop dat dit enigzins de zaak verduidelijkt.
Ben erg benieuwd naar reacties.
Alvast bedankt,

Jaap

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie