Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BNLS Module: Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag, De keerlus(sen)  (gelezen 3195 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
BNLS Module: Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag, De keerlus(sen)
« Gepost op: 06 november 2019, 10:53:32 »
Al eerder aangekondigd in het bouwdraadje van
de Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag.

Nu dan een eigen draadje over de ideeën, het ontwerp, de bouw en wat al niet meer tegen aan gelopen problemen tijdens de bouw, testen en rijden.

Een hele mond vol.

De keerlus bestaat reeds en voldoet aardig naar wens, maar is nog niet klaar.
Heeft zich bewezen tijdens de Modelbeurs in het Nationaal Transport museum in Nieuw-Vennep op 2 & 3 november 2019.

Wordt vervolgt, .....
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 12:44:09 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag, De keerlus(sen)
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2019, 19:17:29 »
De aanleiding van een idee tot aan de tekentafel.

Reden om een keerlus te gaan maken ontstond doordat de BNLS forumbaan niet de keerlussen kan lenen van de BMB tijdens de Nationale Modelspoor dagen in Rijswijk 2020.
Omdat de BMB ze zelf nodig heeft, en omdat het tijd werd dat wij op eigen benen moeten kunnen staan door niet steeds weer keerlussen ergens te moeten lenen.
Nu is het feit dan Edsko ook een keerlus aan het bouwen is en dat geldt ook voor Gerard.
De beurs in Nieuw-Vennep was al over 6 weken….
Na enige navraag, zou waarschijnlijk 1 keerlus inzetbaar zijn, die van Edsko, die van Gerard nog niet.
Met die gedachte ging ik aan de slag, wat wil ik?
Het poten gestel van de modulebaan .nl vond ik vorig jaar al reuze handig, dat heb ik deels van hun gekopieerd, immers beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.
Ik wilde een binnen opstelspoor die rond loopt, gemakkelijk in en uit nemen.
Een draaibaar Y deel.
3 of 4 delige deel samen 270 graden.
Koppelplaat ipv losse bb.
Tussen elke boog naar tegen boog minimaal 20 cm rechte rail, zo niet wringt je trein zich door de S bocht met grote kans op ontsporingen, dat gebeurde er ook bij de keerlus van modulebaan .nl vorige keer diverse keren toen er met een niet realistische trein door heen gereden werd.
De Plan W rijtuigen van Age gingen er regelmatig uit.
Ook wilde ik van de boutverbinding af, de boutverbinding tussen de “bakken” werkt zodat de rail herhaaldelijk van elkaar verschoof. Ik heb ik m`n thuis baan ook deelbare scharnieren gebruikt om baan delen van elkaar te kunnen scheiden, dat systeem verschuift niet, hoe warm of hoe koud het ook is, de rail zit altijd goed tegen over elkaar, zelfs bij diagonale oversteken van zaagnaden, maar die zitten er bij de keerlus niet in.

Er werden wat schetsen gemaakt met Anyrail:


Hier met de mogelijkheid om treinen via Train Transport Tube de baan op te laten rijden.


Hier idem als boven alleen de 270 graden lus gedraait.


Leuk en speels ontwerp, echter niet handig ivm de kruising en mogelijk te scherpe bogen.


Links een ontwerp met 4 meegebogen wissels en rechts de al eerder vertoonde  lus maar nu even groot als het linker ontwerp.


Passen en meten Y deel aan de linker zijde,


Zelfde 270 graden deel maar nu met Y deel rechts.
Dit ontwerp werd uit eindelijk uitgewerkt tot wat het nu is geworden.

Nogmaals gevraagd, hoe ver een ieder was met hun keerlussen…..

Nog 4 weken te gaan voor Nieuw-Vennep…. (waarvan ik zelf ook nog 2x een week storingsdienst zou hebben en ook nog een weekeindje weg ging met m`n vrouw).

Wordt vervolgt, …..
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag, De keerlus(sen)
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2019, 13:17:52 »
Rail en wissels, onder vloer aandrijving en puntstuk schakelaars werden besteld bij Hattons in GB.
Bij ontvangst goederen bleken er van elk wissel er maar 1 besteld te zijn dus nog een set moest er bij komen.

Eerste deel wat gemaakt werd was de koppelplaat, een stuk multiplex van 25mm dikte, 550mm lang en 175mm hoog.
De 25mm oversteek naar boven is gebruikt om de scharnieren zowel boven als beneden de rijvloer uit te laten steken en zo een steviger geheel te laten krijgen.
De treinen rijden dus feitelijk op het horizontale balkje van de “H” en de scharnieren zitten aan de buitenzijde van de poten van de “H”.


Het inzagen van de sleuven waar de scharnieren is gaan was nog niet zo eenvoudig, een zaagblad van een houtzaag is bij de tanden vaak 2mm breed, van een ijzerzaag 1mm. De platen van de scharnieren zijn 1,2mm dik. Ik heb de sluiven gezaagd met een ijzerzaag en wat geprobeerd op te ruimen.
Ook moesten de scharnieren nog half met het draaibare gedeelte in de koppelplaat komen.
Uit eindelijk zijn de scharnier plaatdelen ingesmeerd met montagekit en ook in de sluiven is de kit gesmeerd en vervolgens zijn de scharnieren er met enige druk in gekomen.
Daarna laten uitharden met een koppelmal.


De plaatsen waar de treinen door heen moeten kunnen rijden uitgefreesd.
Een nabehandeling met een vijl was wel gewenst.
De koppelplaat is bruikbaar om voor- en achterop de module rijden.


De stroom voorziening t.b.v. de rail werd nog een uitdaging, omdat de plaat een vaste plaats voor de rail heeft is de magebiels niet schuifbaar.




Daarom heb ik er nu (voor tijdelijk) 4 raillassen op gesoldeerd en de scharnier plaatsingsmal voorzien van rail die de lengte heeft va de koppelplaat om zo het ‘dan stroomloze stuk’ te overbruggen en het scheel ook weer 2 hobbels in de rail.

De gaten waar de koppelplaat mee vast zit, en dus plaatsbaar aan een bb aan de linker als de rechterzijde van een modulebak bracht met zich mee dat er in de koppelplaat ook rampamoeren werden in geschroefd.
Daar ontstond een nieuwe uitdaging, want als je in de bb ook al een kroonmoer heb zitten lukt het nooit om de schroefdraden zo te hebben zitten dat  het geheel in 1x past.
Ik heb daar wel even over nagedacht en daar borstbouten voor gemaakt met een verdunde borst.
Zodat de verdunde borst door een rampamoer heen steekt, daar vrij kan bewegen en met de schroefdraad kan bevestigen in de kroonmoer van de bb/koppelplaat.


Schets van de aangepaste borstbouten.

De kwartboog met de meegebogen wissels, werd best wel groot.
In eerste instantie werd mij het gebruik van meegebogen wissels afgeraden, de radius zou te klein zijn, nou bij deze niet hoor, de radius is zelfs groter dan de gemiddelde radius bij een standaard Peco wissel. Ik heb voor de SL-E86 en SL-E87 gekozen.
Deze wissels achter elkaar gelegd en eerst ingetekend in any-rail.
Na het geheel te hebben uitgeprint op schaal 1:1, de nodige delen uit geknipt en op de vloer neergelegd. Ik schrok wel een beetje van de grote. Zou daar een plaatje hout nodig gehad hebben van 900x900mm. Maar ja de wissels waren immers besteld en een weg terug was er eigenlijk niet, toch maar door gezet.


Naast die kwart boog moesten er nog 2 komen en die ook gelijk maar erbij getekend op een kladje en kwam op een plaatje hout uit van 1400mm x 900mm.
Toen die waren uitgetekend en gezaagd, ook nog een plaatje gehaald voor het “Y” deel 1500mm x 900mm.
Dat geheel aan elkaar gelegd in de tuin en naderhand voorzien van stroken Russisch triplex, dat is exact 3mm dik, te koop in platen van 1530mm x 1530mm.
Daar stroken van laten zagen van 65mm breed en volle lengte.
Per zijkant van de rijvloer heb ik 2 stroken aan de rijvloer verlijmd en per stuk vast geschroefd.
Bij de einde van elke deel nog een plaatje erop om het scharnier te bevestigen. Lekker sterk.


Daarna toen dit klaar was had ik een tent in de tuin staan na een feestje, die nog een weekje langer laten staan en daar de keerlus in opgebouwd, 3 delen van de keerlus waren inmiddels klaar, het laatste kwart kon nu opmaat er worden ingemaakt.


Waarvan het deel met de wissels ook al klaar was.



Daarna ging de rail er op en werden de rail staven aangesloten op een ringkabel van loudspeaker snoer, het is het einde van de baan dus 1,5mm2 volstaat prima hiervoor. De delen werden voorzien van ST-16 stekkers voor een degelijke elektrische verbinding.


Op het Y deel werden de rails gelegd, zelfs nog op de vrijdagavond voor de beurs, werd nog een spoor aangelegd waarvan ik dacht dat het voor de ring was maar bleek dat de keerlus nog niet klaar was en de ring wel.  ;D
Ook waren en nog een 2 tal overgangen niet helemaal goed recht tegen over elkaar te liggen, maar ook dat was snel gefikst.

Voor de keerlus schakeling heb ik (tijdelijk) gekozen voor de Tams KSM-3.

De binnenste ring heeft een doorsnede van 175cm.
De keerlus heeft een doorsnede van 181cm.
De totale doorsnede van de keerlus is 190cm, de lengte is 300cm.
De poten en dwarsverbindingen tussen de poten zijn gemaakt van cv buizen met een doorsnede van 22mm.

Wordt vervolgt, …..
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: Ringvaart Spoorbrug nabij Buitenkaag, De keerlus(sen)
« Reactie #3 Gepost op: 09 december 2019, 20:28:18 »
Wissels uitlijnen, gemakkelijk of best nog wel even een klusje?

Doel:




Als eerst leg je de wissels van de binnen boog op het deel.
Als je ze mooi vind liggen schroef je ze vast.
Ik heb Fleischmann schroefjes art.nr. 6410 gebruikt, met een boortje van 1,8mm wel even gaatjes in de dwarsliggers boren, want bevestigingsgaatjes zitten er niet in.


Plaats vervolgens de wissels ongeveer op de plaats waar je ze wil hebben.


Doormiddel van een lange stalen liniaal heb ik de juiste plaats van het wissel bepaald en zo ook de rijweg bepaald hoe de treinen het meest soepel door de wissels gaan.


Iets meer vogelvlucht om wat meer zicht op de loop van de liniaal te kunnen krijgen.


Doe dat ook zo met de ander wissel en vul de open stuken op met flexrail.
Doe dat ook op de overige plekken en zo creëer je een mooie vloeiende boog met meegebogen wissels erin.
Veel passen en meten, geeft het mooiste resultaat.

Successs.

Wordt vervolgt, …..


Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken