Vraag en antwoord > (Her)beginners

Keuze HO of N spoor

(1/6) > >>

JaapVZ:
Al sinds een kleine jongen droomde ik van een eigen modeltrein. Nu wil ik er dan echt aan gaan beginnen. Maar wat een keuzes moet je maken. De eerste keuze is: ga ik voor H0 of voor N schaal. Ik vind H0 mooier om te zien maar twijfel of een baan op beperkte ruimte mooi kan worden en of H0 past. 
Ik wil beginnen met een eenvoudige proefbaan en deze geleidelijk uitbreiden. Mijn bedoeling is uiteindelijk meerdere treinen te laten rijden.
Ik heb een paar voor en nadelen op een rij gezet om de keus makkelijker te maken. Maar ik ben er nog niet uit. Ik zou graag meningen van anderen horen om me te helpen bij mijn keuze.

Ik heb de mogelijkheid een tafel te maken van 350x120 cm. De tafel komt tegen de muur te staan; op wielen zodat ik makkelijk bij de achterkant kan komen.
                              H0   N
Lengte rails                    -   ++
Aantal treinen op beperkte ruimte   -   ++
Werken met dikke vingers      +   -
Aantallen accessoires, scenery   +   -
Stof vrij houden            +   -
Onderhoud                    +   -
Storingsgevoeligheid         +   -
detaillering                    +   -
past boog op beschikbare ruimte   ?   +

Ik ben benieuwd naar de gedachten van ervaren modelspoor bouwers.

Jaap

72sonett:
Waarom je keuze beperken tot H0 of N? Waarom niet ook TT of Z?  Als ik opnieuw zou beginnen koos ik voor TT.

Bouwer:
Inderdaad waarom geen TT? Kijk naar mijn TT baan van slechts 200 x 100 cm https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
Met een tafel van 350 x 125 cm is er in TT iets moois te bouwen.

ErikW:
Je moet wel even kijken of het materieel waar je mee wilt gaan rijden beschikbaar is in die schaal.  Vooral TT is wat beperkter qua beschikbaarheid.

Een volgende keuze is ook analoog dan wel digitaal (je schrijft dat je meerdere treinen wilt laten rijden).  In N heb je iets meer met beperkingen te maken wat dat betreft.

Spoor010:
Hallo Jaap,

Je zou eerst een keuze kunnen maken in het soort treinen die je wilt laten rijden en dan kijken in welke schaal dat te realiseren is ten opzichte van de beschikbare ruimte.

Je kan op de zelfde beschikbaren ruimte zowel een lange trein met veel wagons in schaal Z laten rijden als een kleine rangeer loc met 3 kleine wagons is spoor 0. Het is net wat je zelf leuk vind.

Maar vergis je niet in de ruimte die de wissels /sporen van en naar een station alleen al innemen !

Groet,

Frank.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie