Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met Lenz decoder door Romavami
Vandaag om 11:20:23
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 11:12:45
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door arnaudns
Vandaag om 11:04:57
BNLS trammodule: Haagse Trams int noorden door arnaudns
Vandaag om 11:04:12
Fleischmann 1306 probeersels door NS1220
Vandaag om 11:00:56
DIGSIGHT decoder 5313 door Ben
Vandaag om 10:58:18
DDM-1 afscheid door Rick
Vandaag om 10:52:51
Frans loodsje door Zilte
Vandaag om 10:47:29
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Remunj
Vandaag om 10:27:43
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 10:18:10
Piko 2019 door mardig23
Vandaag om 10:09:25
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 09:37:22
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 09:11:11
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Duikeend
Vandaag om 08:55:17
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 08:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:22
Ermehuizen anno 1974 door mikeya
Vandaag om 08:43:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 08:11:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 07:02:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:56:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 02:44:04
Veerboten door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:20:32
Verlichting e.d. eerst handmatig, later automatisch aansturen mogelijk en hoe? door Reinout van Rees
Vandaag om 01:09:32
LS Models 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:27:44
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Reinout van Rees
Vandaag om 00:04:42
Projekt 083-338 door Noordernet
21 november 2019, 23:49:09
Goede plantenspuit door Modellbahnwagen
21 november 2019, 23:30:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
21 november 2019, 23:03:39
Heen, En en Weer door DE-II
21 november 2019, 22:56:47
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hansb58
21 november 2019, 22:46:27
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 4040 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail