Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 20:52:22
Maïsveld n spoor maken, tips? door Stedahult
Vandaag om 20:51:29
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 20:50:56
Märklin 60760 Loc-Decoder door PkAlfisti
Vandaag om 20:47:11
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Bahn-AG
Vandaag om 20:46:01
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:45:53
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 20:45:36
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 20:24:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 20:22:46
Cubana door Valentijn
Vandaag om 20:18:26
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
Vandaag om 20:15:42
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
Vandaag om 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
Vandaag om 20:11:34
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door iarnrod
Vandaag om 20:08:47
ombouwen van een marklin 3071 door thalys
Vandaag om 19:40:14
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 19:37:18
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
Vandaag om 19:25:12
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Karben
Vandaag om 19:05:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 18:54:58
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 18:52:16
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 18:10:30
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Olav
Vandaag om 18:01:58
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 17:53:56
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:39:45
Modelspoorbaan Fleischmann door spoorzeven
Vandaag om 16:03:44
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:55:27
Märklin/Trix TGV Thalys openen door Dave.......
Vandaag om 15:20:47
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:21
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 15620 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #60 Gepost op: 07 november 2019, 20:55:23 »
Op allebei de koppen moet (rechts) een vergrendelingshaak worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat dat hiervoor het nieuwzilver etsdeel gebruikt kan worden of de grendelhaak van Petau nr 48. Helaas, dat onderdeel is niet meer leverbaar! Dus het wordt toch het nieuwzilver etsdeel.

Hier de haak al aangebracht met er voor liggend de twee (kleine) onderdeeltjes waaruit de haak moet worden samengesteld.



Kijkend naar de foto’s van Willem zie ik trouwens dat hij hiervoor iets anders dan het nieuwzilver etsdeel heeft gebruikt. Waarschijnlijk dat van Petau dat toen nog leverbaar was?

Wat een kklus om dat aan te brengen, zo klein en het moet zodanig worden aangebracht dat het onderstel nog demonteerbaar blijft. Maar ook dat is gelukt; de stang zit los in de haak!

Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4936
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #61 Gepost op: 07 november 2019, 21:43:29 »
Via klikbaar plaatje kom je in mijn album van de groentenwagen op Flickr:

triangelbeveiliging [800x600] by Ivo tB, on Flickr


mvg,
Ivo
*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #62 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:06 »
Kijkend naar de kopwand komt in de linker onderhoek een opstap trede. Het smalle deeltje komt tegen de bakwand en het Y gedeelte wordt omgebogen, daarop komt de opstap.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #63 Gepost op: 09 november 2019, 22:18:45 »
En verder met de onderkant.

Aangezien de kit een onberemde versie is, heb ik destijds al het Kunze Knorr remsysteem bij Petau besteld, want zonder remsysteem ziet de onderkant er maar kaal uit  :D



Bij het aanleggen van het remsysteem, moeten als eerste de remblokken aangebracht worden.



Met een ‘proefpassing’ van de wielen de remblokken eventueel wat bijstellen, zodat de wielen netjes en vrij lopen. Vervolgens kunnen de verbindingsstrippen van de chassisbalken naar de houders voor de remtriangel (Petau noemt deze: “Achsbremsgabelhalter”) aangebracht worden.



Hier kwam ik ook weer een verschil tegen tussen de bouwinstructie en andere informatie.
In de bouwinstructie staat dat de U-profielen (langsliggers) met de open zijde naar buiten moeten wijzen.



Als ik kijk naar de tekening van het Algemeen Plan en het voorbeeld van Petau dan zie ik op beiden dat de open zijden naar binnen (dus naar elkaar) wijzen.

Tekening Algemeen Plan:


Afbeelding Petau:


Het vastzetten van de verbindingsstrippen wordt daarmee ook logischer, nu niet.
Maar om nu alles los te halen en de langsliggers andersom te plaatsen, ging me te ver :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #64 Gepost op: 10 november 2019, 16:47:53 »
Ondertussen ook de koppelingsbuffer (cirkel rechts) aangebracht.



Ik heb gekozen voor de buffer van Petau maar het exemplaar van Bauer is ook goed bruikbaar. Die van Petau vond ik net wat ‘fijner’ ogen en heb die dus gebruikt.

De koppelingsbuffer wordt in het onderstel in het midden tussen de middelste langsliggers gesoldeerd.

Normaliter wordt een stuk draad aan de koppelingsbuffer gesoldeerd met een lengte tot aan de koppeling. Ik wilde het eens anders doen en heb de trekstang aan de koppeling vastgemaakt (cirkel links) en in de koppelingsbuffer heb ik een gaatje van 1,0 mm door-en-door geboord. De koppelingsstang (1,0 mm) is in het midden doorgeknipt zodat de trekstang samen met de koppeling kan bewegen, maar dan wel inwendig in de koppelingsbuffer. Snapt u het nog?

Verder ga ik toch gebruik maken van de set van het Kunze Knorr remsysteem van Petau.
Als eerste de remcilinder op de 2 steunbalken gesoldeerd. Deze komen naast de hoofdlangsbalk, echter ik heb de 2 middelste dwarsbalken weer los moeten halen omdat anders dit geheel er niet goed in ging.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2019, 17:30:16 »
Eerst de twee scharen samenstellen.



Daarna de 2 verbindingsstangen alsmede de stangetjes met de terugtrekveer.



Diverse beschermingsbeugels op hun plek gezet en het luchttankje gemonteerd.



Los-inrichting aangebracht en ook de omstel-inrichting zit op z’n plek.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #66 Gepost op: 12 november 2019, 21:00:02 »
Dan wordt de doorgaande luchtleiding aangebracht. Deze ligt (links naast de koppeling) vanaf de bufferbalken over de dwarsliggende chassisbalken via de stofvanger naar de andere kant van de wagen.



Ik zie op tekeningen dat de hendel van zo’n luchtslang-aansluiting aan de verre kant van de koppeling zit, maar op de Tagh0train kolenwagen zit de hendel aan de kant van de koppeling.
Ik heb de hendel van de kraan maar aangebracht conform tekeningen en foto’s.



Op de buffers moeten op de remkranen nog de luchtslangen komen. Ik ga hiervoor (magnetische) koppelingen van Petau gebruiken. Kijken hoe dat werkt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2019, 14:51:15 »
Als laatste worden de chassis verstevigingsplaten aan de onderkant van het het onderstel aangebracht. Eerst de klinknagels doordrukken en daarna op betreffende hoeken vastsolderen. Gezien de (extra) constructie van het KK-remsysteem kon niet op elke hoek zo’n plaatje aangebracht worden. Ook heb ik bevestigingsbeugels voor de luchtleiding gemaakt en aangebracht.



Om te zorgen voor een soepele loop van de wagen maak ik gebruik van 4 mm kogellagers; de gaten in de aspotten moeten eventueel wat opgeruimd worden (gietkrimp), zodanig dat de kogellagers er goed in passen.



Als de aspotten geplaatst zijn en soepel op en neer kunnen bewegen, kunnen deze worden opgesloten met de opsluitplaatjes en worden ze vastgezet met een boutje 0,8 mm. De wielen blijven zodoende demontabel.


« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 17:53:16 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #68 Gepost op: 19 november 2019, 17:18:24 »
Verder toch nog maar een aanpassing gedaan.

Bij het Petau KK-remsysteem zitten een aantal onderdeeltjes waaraan de los-inrichting vastzit. Dit zijn 2 minuscule stripjes 0,6 x 0,18 mm messing welke aan beide zijkanten op de omgebogen rand van het onderstel gesoldeerd moeten worden en waaraan de 0,4 mm trekstang vastzit.

Bij het behandelen van de wagen is gebleken dat dit té fragiel is en een paar keer zijn die stripjes verbogen en/of afgebroken. Tevens zou dit geen straalbeurt overleven....

Ik heb hiervoor (voor beide kanten) een wat steviger constructie gemaakt door het kleine opstaande stripje te vervangen door een stukje messing draad 0,8 mm. In de rand van het onderstel wordt een gaatje 0,8 mm geboord aansluitend aan de wand en het stukje draad wordt in het gaatje en tegen de binnenwand gestoken en vastgesoldeerd. In het stukje dat boven de rand uitsteekt en wordt plat geknepen, wordt een 0,6 mm gaatje geboord en hierin komt een nieuwe trekstang van 0,5 mm draad. Nu voelt het geheel een stuk steviger aan.

Maar.....
In de etsplaat zit iets wat ik eerst niet kon thuisbrengen en in de bouwbeschrijving staat hierover ook niets vermeld.



Klaarblijkelijk is het niet goed doorgeëtst, want bestudering van diverse foto’s liet zien dat het ‘sjor’-ogen zijn die onderaan in de hoeken van de bak horen.



Aangezien deze dus niet te gebruiken zijn en ik vond dat dit (kleine) detail ook nog moest worden toegevoegd, heb ik deze ’sjor’-ogen besteld bij Petau en onder de wagenbak gezet.



De kolenwagen is nu klaar om gestraald en gespoten te worden.



Het is een leuke kit om te maken, maar ik heb wel gemerkt dat de bouwbeschrijving èn het te maken model op diverse punten en momenten in de bouw afwijkt van het model van Willem.

Ik heb de kit gemaakt op mijn eigen wijze en -indien er nog andere bouwers zijn- hoop ik dat ze wat hebben aan hetgeen ik ben tegengekomen en hopelijk kunnen ze daarmee eventuele fouten voorkomen. Mijn manier van deze kit in elkaar zetten is geenszins de perfecte of de makkelijkste. Maar ik hoop dat het nut heeft gehad en doe er je voordeel mee   ;D

Veel hulp heb ik gehad van diverse foto’s en vooral van de foto’s van het kant-en-klare model van Willem Damhaar welke ik gekregen heb van Cor (moonlicht). Ik heb deze foto’s meerdere malen moeten raadplegen omdat er een discrepantie zat tussen de beschrijving en het te bouwen model en het door Willem Damhaar gebouwde eigen model. Allen nogmaals bedankt voor de foto’s en de info.
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4909
  • Team Mitropa
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #69 Gepost op: 20 november 2019, 00:23:10 »
Heel mooi resultaat Peter,Ik heb met plezier meegelezen. (y)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #70 Gepost op: 20 november 2019, 09:37:21 »
mooie bouw impressie.
met plezier gevolgd, dank je
Cor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4936
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #71 Gepost op: 20 november 2019, 09:38:27 »
Eens met de voorgaande: mooi project en prachtig resultaat  (y)

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 4937
    • nulpunt
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #72 Gepost op: 20 november 2019, 11:07:25 »
en nu de 241P ?

Daar is een perfecte handleiding bij en....veel bouwfoto's.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #73 Gepost op: 20 november 2019, 15:17:47 »
Allen bedankt.
Ben nu inderdaad weer bezig met de 241P en van de beschrijving en de foto’s maak ik al dankbaar gebruik ;)
Met vriendelijke groet,
Peter

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #74 Gepost op: 20 november 2019, 15:29:19 »
Ziet er zeer mooi uit, ben het met Paul eens verdient een kleur en de juiste opschriften...
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.