Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 00:48:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 00:23:45
Wat rijden we? Duits en Nederlands door NS1220
Vandaag om 00:05:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door nighttrain1
15 november 2019, 23:54:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
15 november 2019, 23:47:59
Solderen van lakdraad door Silvolde
15 november 2019, 23:35:01
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
15 november 2019, 23:32:10
Rondom Charlois door Frans8800
15 november 2019, 23:29:21
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
15 november 2019, 23:24:49
Arduino, DCC++ en Z21 App door Remco_Nzo
15 november 2019, 23:13:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 november 2019, 23:09:33
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door phdirk
15 november 2019, 23:05:08
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door posthumus
15 november 2019, 23:02:40
Inlezen op rijden met de tablet. door henk
15 november 2019, 22:48:20
Stoomloks 23023 en NS 6200 in schaal 0 door Peter Kleton
15 november 2019, 22:14:08
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Carel Ruysink
15 november 2019, 22:13:22
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
15 november 2019, 21:51:42
Projekt 083-338 door 44
15 november 2019, 21:49:30
Ermehuizen anno 1974 door Casmir
15 november 2019, 21:06:30
Frans loodsje door Noordernet
15 november 2019, 20:54:04
Z21 App model baan layout door trabiarie
15 november 2019, 20:30:52
Digikeijs DR4088RB met Z21 door Ronald Koerts
15 november 2019, 20:28:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
15 november 2019, 20:09:18
NS baan in Las Vegas door hvyfuji
15 november 2019, 20:01:14
Diorama Nederland tp III H0 door Reeks77
15 november 2019, 19:58:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 november 2019, 19:33:13
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
15 november 2019, 19:23:50
Raadplaatje door Eric B
15 november 2019, 19:18:31
Roestrijden RXP 1251 en WIJS 2454 17 november 2019 door V200-G2000
15 november 2019, 18:51:40
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door Falcon10
15 november 2019, 17:42:31
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 6028 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #60 Gepost op: 07 november 2019, 20:55:23 »
Op allebei de koppen moet (rechts) een vergrendelingshaak worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat dat hiervoor het nieuwzilver etsdeel gebruikt kan worden of de grendelhaak van Petau nr 48. Helaas, dat onderdeel is niet meer leverbaar! Dus het wordt toch het nieuwzilver etsdeel.

Hier de haak al aangebracht met er voor liggend de twee (kleine) onderdeeltjes waaruit de haak moet worden samengesteld.



Kijkend naar de foto’s van Willem zie ik trouwens dat hij hiervoor iets anders dan het nieuwzilver etsdeel heeft gebruikt. Waarschijnlijk dat van Petau dat toen nog leverbaar was?

Wat een kklus om dat aan te brengen, zo klein en het moet zodanig worden aangebracht dat het onderstel nog demonteerbaar blijft. Maar ook dat is gelukt; de stang zit los in de haak!

Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #61 Gepost op: 07 november 2019, 21:43:29 »
Via klikbaar plaatje kom je in mijn album van de groentenwagen op Flickr:

triangelbeveiliging [800x600] by Ivo tB, on Flickr


mvg,
Ivo
*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #62 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:06 »
Kijkend naar de kopwand komt in de linker onderhoek een opstap trede. Het smalle deeltje komt tegen de bakwand en het Y gedeelte wordt omgebogen, daarop komt de opstap.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #63 Gepost op: 09 november 2019, 22:18:45 »
En verder met de onderkant.

Aangezien de kit een onberemde versie is, heb ik destijds al het Kunze Knorr remsysteem bij Petau besteld, want zonder remsysteem ziet de onderkant er maar kaal uit  :D



Bij het aanleggen van het remsysteem, moeten als eerste de remblokken aangebracht worden.



Met een ‘proefpassing’ van de wielen de remblokken eventueel wat bijstellen, zodat de wielen netjes en vrij lopen. Vervolgens kunnen de verbindingsstrippen van de chassisbalken naar de houders voor de remtriangel (Petau noemt deze: “Achsbremsgabelhalter”) aangebracht worden.



Hier kwam ik ook weer een verschil tegen tussen de bouwinstructie en andere informatie.
In de bouwinstructie staat dat de U-profielen (langsliggers) met de open zijde naar buiten moeten wijzen.



Als ik kijk naar de tekening van het Algemeen Plan en het voorbeeld van Petau dan zie ik op beiden dat de open zijden naar binnen (dus naar elkaar) wijzen.

Tekening Algemeen Plan:


Afbeelding Petau:


Het vastzetten van de verbindingsstrippen wordt daarmee ook logischer, nu niet.
Maar om nu alles los te halen en de langsliggers andersom te plaatsen, ging me te ver :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #64 Gepost op: 10 november 2019, 16:47:53 »
Ondertussen ook de koppelingsbuffer (cirkel rechts) aangebracht.



Ik heb gekozen voor de buffer van Petau maar het exemplaar van Bauer is ook goed bruikbaar. Die van Petau vond ik net wat ‘fijner’ ogen en heb die dus gebruikt.

De koppelingsbuffer wordt in het onderstel in het midden tussen de middelste langsliggers gesoldeerd.

Normaliter wordt een stuk draad aan de koppelingsbuffer gesoldeerd met een lengte tot aan de koppeling. Ik wilde het eens anders doen en heb de trekstang aan de koppeling vastgemaakt (cirkel links) en in de koppelingsbuffer heb ik een gaatje van 1,0 mm door-en-door geboord. De koppelingsstang (1,0 mm) is in het midden doorgeknipt zodat de trekstang samen met de koppeling kan bewegen, maar dan wel inwendig in de koppelingsbuffer. Snapt u het nog?

Verder ga ik toch gebruik maken van de set van het Kunze Knorr remsysteem van Petau.
Als eerste de remcilinder op de 2 steunbalken gesoldeerd. Deze komen naast de hoofdlangsbalk, echter ik heb de 2 middelste dwarsbalken weer los moeten halen omdat anders dit geheel er niet goed in ging.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2019, 17:30:16 »
Eerst de twee scharen samenstellen.



Daarna de 2 verbindingsstangen alsmede de stangetjes met de terugtrekveer.



Diverse beschermingsbeugels op hun plek gezet en het luchttankje gemonteerd.



Los-inrichting aangebracht en ook de omstel-inrichting zit op z’n plek.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #66 Gepost op: 12 november 2019, 21:00:02 »
Dan wordt de doorgaande luchtleiding aangebracht. Deze ligt (links naast de koppeling) vanaf de bufferbalken over de dwarsliggende chassisbalken via de stofvanger naar de andere kant van de wagen.



Ik zie op tekeningen dat de hendel van zo’n luchtslang-aansluiting aan de verre kant van de koppeling zit, maar op de Tagh0train kolenwagen zit de hendel aan de kant van de koppeling.
Ik heb de hendel van de kraan maar aangebracht conform tekeningen en foto’s.



Op de buffers moeten op de remkranen nog de luchtslangen komen. Ik ga hiervoor (magnetische) koppelingen van Petau gebruiken. Kijken hoe dat werkt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2019, 14:51:15 »
Als laatste worden de chassis verstevigingsplaten aan de onderkant van het het onderstel aangebracht. Eerst de klinknagels doordrukken en daarna op betreffende hoeken vastsolderen. Gezien de (extra) constructie van het KK-remsysteem kon niet op elke hoek zo’n plaatje aangebracht worden. Ook heb ik bevestigingsbeugels voor de luchtleiding gemaakt en aangebracht.



Om te zorgen voor een soepele loop van de wagen maak ik gebruik van 4 mm kogellagers; de gaten in de aspotten moeten eventueel wat opgeruimd worden (gietkrimp), zodanig dat de kogellagers er goed in passen.



Als de aspotten geplaatst zijn en soepel op en neer kunnen bewegen, kunnen deze worden opgesloten met de opsluitplaatjes en worden ze vastgezet met een boutje 0,8 mm. De wielen blijven zodoende demontabel.


Met vriendelijke groet,
Peter