Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)

(1/15) > >>

peterha:
Ik heb in het verleden een drietal Tagh”0”train etsplaten (Willem Damhaar ✝︎) gekocht, waarvan ik de gesloten goederenwagen en de Dg-bagagewagen al gebouwd heb, echter de etsplaat van de GTMK kolenwagen had ik nog liggen.

Aangezien de etsplaten nu toch al wel een tijdje in de la liggen, vond ik het hoog tijd deze kit maar eens (rustig) in elkaar te zetten. Mijn bouwperikelen plaats ik gelijkertijd ook op ’t Spoornul-forum.

Dit moet ‘m worden en mijn kolenwagen krijgt nummer NS58938


(foto Willem Damhaar)

Op bovenstaande foto staat een bruine kolenwagen afgebeeld. Echter, op de web-site Seinarm.nl lees ik: “Net zoals de andere series hadden ook zij in de NS-periode een zwart onderstel met donkergrijze bovenbouw.”

Op onderstaande zwart-wit foto uit Het Utrechts Archief (Catalogusnummer: 167538) staat een GTMK kolenwagen afgebeeld. Hierop is niet goed te zien of deze bruin of donkergrijs is.



Auteur: Gerdessen, D.C. (Nederlandse Spoorwegen)

En op de web-site van Martijn Haman staat een beschrijving en afbeelding van de GTMK Kolenwagen in het Spoorwegmuseum. Deze heeft grijze wanden en zwarte verstevigingsprofielen.


(foto Martijn Haman)

‘Mijn’ wagennummer past in de daar genoemde deelserie 59501-59360.

Willem Damhaar zal ‘m niet voor niets bruin hebben gespoten, maar wat is nu de correcte kleurstelling voor deze wagen?

Ik weet dat de wagen nog lang niet toe is aan een kleurtje, maar ’t intrigeert me.....  ;D

Eric B:
Heb je de informatie op Seinarm al gevonden/gelezen Peter?

peterha:
Ja, dat is ook de informatie waarnaar ik verwijs.

Eric B:
Ik sliep nog half geloof ik  ??? ;D

Eric B:
Ik ben even door mijn "archief" met kolen gerelateerde foto's gegaan en het is en blijft moeilijk te bepalen op zw/wt afdrukken of de wagen nu geheel bruin of zwart met grijs is.
De foto van de GTMK van Martijn Haman heb ik eens door de bewerker getrokken en hoe ik hem ook 'mishandel', het verschil tussen de bak en de profielen blijkt duidelijk zichtbaar.
Op geen van de foto's die ik heb bekeken, alle uit de jaren '50 en '60 zover bekend, is dat duidelijke verschil nergens te zien.

Persoonlijk denk ik dat Artitec de kleuren bij haar wagens wel goed getroffen heeft, zowel in het zwaart/grijs als het bruin.

Welke kleur jouw model "moet" krijgen is denk ik vooral afhankelijk van de revisiedatum die op de stelbalk gaat komen...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie