Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)

(1/13) > >>

Simon Stenneberg:
In het westelijk puntje van Duitsland ligt de Selfkantbahn. Het Selfkant is een vlakke landstreek die aan drie kanten aan Nederland grenst. Vanwege deze reden liepen de grote spoorlijnen steeds aan deze landstreek voorbij. Om de eigen (landbouw)economie toch nog een eigen spooraansluiting te geven, werd de Geilenkirchener Kreisbahn (GKB) opgericht, die vanaf 1900 een smalspoorlijn van 1.000 mm breedte onderhield tussen Alsdorf bij Aken tot Tüddern in het Selfkant. Ze bereikte een uitbreiding tot 37,8 kilometer. De GKB had vanaf de jaren 50 van vorige eeuw te kampen met de concurrentie van het oppermachtige autoverkeer en werd uiteindelijk in 1973 stilgelegd.

Het laatste, 5,5 kilometer lange deel van de lijn, werd door de in 1969 opgerichte Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS) gepacht en sinds 1972 onder eigen regie als museumspoorlijn bedreven. Al een jaar eerder zette – nog onder regie van de Geilenkirhcer Kreisbahn – op 14 augustus 1971 de openingstrein van de Selfkantbahn zich vanuit Geilenkirchen in beweging. Op elke zon- en feestdag van Pasen tot eind september rijden sindsdien de stoomtreinen van de Selfkantbahn. Tegenwoordig is ze de enige overgebleven metersporige Kleinbahn in Nordrhein-Westfalen. Veel geld en nog meer vrije tijd steken in de opbouw van de museumspoorlijn.

De verslechterde rails werd stuk voor stuk vernieuwd, de verzameling historisch waardevolle smalspoorlocomotieven en – wagens uitgebreid en in Schierwaldenrath een onderhoudsbedrijf met werkplaatsen en locomotiefloodsen gebouwd. Hier is tegenwoordig het smalspoormuseum gevestigd waar veel interessante verzamelstukken van verschillende smalspoorlijnen, zoals de Sylter Inselbahn, de Mittelbadischer Eisenbahn-Gesellschaft, de Kreis Altenaer Eisenbahn, de Klöckner-Hütte in Hagen maar ook van de Rhätische Bahn uit Zwitserland hun thuis hebben.

De dienstregeling van de Selfkantbahn voorziet in minstens op elke zondag een stoomrit. Naast de regelmatige rijdagen vinden speciale evenementen plaats, zoals de Spargelfahrten (asperge-ritten) of de Nikolauszüge (kersttreinen) voor kinderen.

Vertaald uit Das große Archiv der Eisenbahnstrecken 12422 Gillrath – Schierwaldenrath

Meer informatie:
https://www.selfkantbahn.de/



Op 20 september 2015 bezochten we voor het eerst de Selfkantbahn. Het was een spontaan bezoek tijdens een weekendje Vaals. Via Geilenkirchen reden we via Gillrath voor een paar foto’s, maar zonder trein omdat we niet voorbereid waren op de dienstregeling. In Schierwaldenrath hebben we eerst wat gegeten in het restaurant in het voormalige stationsgebouw. Daarna zagen we de stoomtrein het museumstation binnenkomen, hoe de stoomlocomotief weer klaargemaakt werd voor vertrek, maar hebben we alleen wat foto’s en een filmpje van het vertrek gemaakt. Tenslotte hebben we het museum bezocht.



Het voormalige stationsgebouw als restaurant



Stoomlocomotief nummer 20 “Haspe” staat gereed voor vertrek.



Diesellocomotief V8 “Helmut” en motorrijtuig T13 bij de werkplaats



In 2015 was er een omlegging vanwege de aanleg van een nieuwe hoofdweg vlakbij het station



Schierwaldenrath is de uitvalsbasis van de Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS). Er is een gebouwencomplex bestaande uit een werkplaats, locloods en een grote wagenhal. De grote wagenhal fungeert als binnenstalling, museum en er vinden werkzaamheden plaats. Zoals in 2015 te zien is aan de restauratie van de V 11 van de Geilenkricher Kreisbahnen (GKB). Daar kom ik in een volgende post op terug...
 

Simon Stenneberg:
Elk laatste weekend van september organiseert de IHS een Herfstfeest waarbij allerlei kramen met streekprodukten staan, maar ook extra treinen rijden.
Gisteren, zaterdag 28 september 2019, heb ik dit met mijn vader bezocht.



Het voormalige stationsgebouw is onlangs gerenoveerd en herbergt nu een biologisch restaurant



Stoomloc 101 rangeert met een platte wagen met traktoren



Stoomloc 101 vertrekt met de eerste reizigerstrein



Dieselmotorrijtuig T13 verzorgde deze dag de tweede reizigerstrein



Eén van de kramen in de wagenhal, met daarachter werk-in-uitvoering



Buiten de hal was natuurlijk divers materieel te vinden wat normaal binnen staat, zoals dit rijtuigje wat afkomstig is van... de Rhätische Bahn.
De IHS beschikt over meer Zwitsers materieel, zoals 2 rijvaarige rijtuigen van de Appenzeller Bahnen, een rijtuig van de Rhätische Bahn in revisie, en ik heb twee goederenwagens gespot: één lage bakwagen van de RhB en een gesloten wagentje van de MOB.



Deze gesloten wagen is afkomstig van de Harzer Schmalspurbahnen en is na een revisie deze maand weer in dienst gesteld.



Na ons bezoek aan Schierwaldenrath zijn we naar Birgden gereden waar ik deze foto van de T 13 naast het gereconstrueerde haltegebouwtje kon maken.

Maar vóór dit alles bezochten we eerst Gillrath...

Karben:
Dank voor deze interessante bijdrage. Ik ga daar zeker eens heen!

Groet, Karben.

Simon Stenneberg:
Zeker een bezoekje waard. Het is maar kleinschalig, maar ze proberen er wat moois van te maken en hebben daar hun handen vol aan.

Het wisselvallige weer maakte het niet makkelijk om foto's te maken, maar het was de rit van twee-en-een-half uur heen en twee-en-een-half-uur terug zeker waard.

Mijn hoofddoel van deze dag was... diesellocomotief V11 van de Geilenkirhcer Kreisbahnen (GKB).
Deze heeft daar met een zusterloc van 1955 tot 1973 dienst gedaan, waarna ze naar Togo verwenen.
In 2001 vond een vrijwilliger ze daar terug en hebben ze deze weer terug gehaald.
Na een jarenlange restauratie is de loc dit jaar weer in dienst gesteld.



Toen we gisteren eerst bij Gillrath stopten, arriveerde vlak daarna een speciale fototrein. Eerst stoomloc 101 met rijtuigen vol deelnemers, daarna de V11 met een goederentrein.



Oude tijden herleefden



De V11 is voorzien van normaalspoorbuffers vanwege het rolbok en -wagenvervoer wat indertijd plaatsvond op de lijnen van de GKB.



De IHS beschikt wel over enkele rolbokken, maar alleen een rolwagen (ex-HSB) is rijvaardig. Een foto hoe ze gekoppeld worden.

Sven:
Ik moet daar ook een keer heen. Zeker nu kastenlokomotief 'Rur' van deze maatschappij na restauratie daar weer in actie komt. Deze wordt nu hier in Engeland in oude glorie hersteld. Noot ter zijde: de plaatjes van de lok in restauratie bij Alan Keef zal ik allemaal op mijn Flickr account plaatsen als ik het model klaar heb. Maar dat duurt nog even, ben nog niet begonnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie