Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Onderdeel kapot op printplaat, wat is het?

(1/5) > >>

Cambalou:
Vandaag eindelijk de tijd gevonden om mijn Dapol-track cleaner te digitaliseren en te testen. Maar helaas... Ik kreeg hem net geprogrammeerd en niet uitgelezen, althans, soms gekke waardes. Dus heb ik de printplaat losgemaakt en trof dit aan:



Lijkt me duidelijk wat er kaduuk is, maar wat is dit voor onderdeeltje? Ik vermoed dat er ook '100' op stond, maar dat weet ik niet zeker. En is dit een beetje makkelijk te repareren voor iemand die wel draadjes kan solderen, maar normaal gesproken niet in de buurt komt van printplaten ;)

Ik ga sowieso bij de verkoper informeren, maarja, hij heeft een jaar of meer in een doos gelegen dus of er nog garantie op zit?

Eric B:
Met alleen de opdruk 100 is het vrijwel zeker een 100kOhm 10Ohm weerstand.

Zie ook wat verder naar onderen.

zuylen:
Deze weerstandjes zijn niet moeilijk verkrijgbaar. Aldus meestal is niet de SMD versie zoals op jouw foto maar een standaard type met twee koperen draadjes er aan te verkrijgen. Voor de werking maakt dat niets uit.

NL-modelspoor:
Lijkt meer aangepast aan de print. Dus of de nieuwe niet ook in rook op zal gaan?

Patrick Smout:

--- Citaat van: Eric B op 20 september 2019, 17:37:21 ---Met alleen de opdruk 100 is het vrijwel zeker een 100kOhm weerstand.

--- Einde van citaat ---
Ik acht de kans zeer klein dat het een 100k is omdat je die met de standaard railspanning niet stuk krijgt. Bij 3 digit smd weerstandscode zijn de 2 eerste de waarde en het derde cijfer het aantal extra nullen toe te voegen. Het gaat dus over 10 ohm weerstanden en die krijg je wel stuk met modelspoorspanningen.

Mvg, patrick smout

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie