Vraag en antwoord > Ombouwen

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600

(1/75) > >>

BartvD:
Een (bijna) afgerond project. Voor diegene die ook het Spoor 0 forum volgen is onderstaande wel bekend maar ik ga er van uit dat niet iedereen dit volgt en misschien kan het anderen verleiden om toch in 0 te gaan avonturen.

Ik ben eigenlijk in schaal 0 gerold door Bachmann 0n30 modellen. Hiervandaan was de stap naar Amerikaans normaalspoor maar klein. Deze baan (33 Street is te zien in een draadje op het Amerikaanse treinen forum) is op wat gebouwen na eigenlijk helemaal klaar en vandaar een nieuwe uitdaging gezocht in een nieuwe module baan. Hierin wilde ik een stuk Nederlandse fabrieksspoor uitbeelden in +/- mid 60-er jaren van de vorige eeuw.

Het grote nadeel is eigenlijk het gebrek aan redelijk betaalbare modellen van NS locs zoals de NS 500/600. Lenz heeft mooie en toegankelijke modellen doch allen naar Duits voorbeeld.

Dapol heeft echter een goed betaalbare class 08 in zijn assortiment. De Engelse class 08 en 11 zijn de basis geweest van de NS 500/600. Ik zag ze recentelijk voor onder de GBP 200 (zonder decoder).



Het lijkt er op maar toch ook weer in de verste verte niet echt.

Volgende stap was op safari naar de SGB. Hun 521 staat vaak gewoon op het emplacement en als je het vriendelijk vraagt krijg je meestal alle kans om wat foto's te trekken.

En dan: Zoek de verschillen.
Ik heb alleen die dingen aangepast die echt opvallen. Aan de ronding van het cabine dak en de iets afwijkende grootte van de wielen is niets gedaan.









De Dapol is redelijk goed uit elkaar te halen. Wel is de body en cabine met een soort lijm aan het chassis gehecht maar met wat  kracht, beleid en een hobby mes is dat zonder schade uit elkaar te halen.

Gaten vullen, lampen etc aanbrengen en niet te vergeten de accubakken.
De lampen en accu bakken heb ik geprint met een 3d printer. Achteraf gezien had ik de accubakken beter uit styreen kunnen maken. Ondanks veelvuldig schuren en opvullen en dan weer schuren van de accubakken blijft, bij bepaalde lichtinval, het kruisjes motief van de 3d printer te zien.









De cabine is verlicht en groot genoeg om er een bemanning in te zetten



En dan het spuitwerk. In de mid 60' hadden deze Loks een bies.



Daarna het hele spul weer in elkaar freubelen. De lampen is een uitdaging. Vooral als je de rij lichten wilt kunnen laten zien en het rangeer licht. De Engelsen kennen dat ook dus uitzoeken hoe dat op de originele loc aangesloten was, zodoende kun je gebruik maken van de standaard aansluitingen op de printplaat in de lok.


De lampjes zoals origineel in de class 8 zitten in een T. Noot: ondanks de standaard spanning van 2.8 volt op deze uitgangen F01 en F02 moet je toch ongeveer 1.5 kOhm voorschakelen om de leds gedimd te krijgen


De proef opstelling



Dan alle handgrepen plaatsen, loss appendages terug plaatsen, met het kwastje overal bijwerken wat niet mee gespoten kon worden, etc.

Check of alles het doet en nog even een statie foto voordat hij geweathered wordt.



Nu het weatheren. Ik doe dat omdat behalve bij museum materiaal, wat er altijd tiptop uit ziet, werd in het naoorlogs spoor bedrijf niet meer echt gepoetst waardoor het materiaal de dagelijkse gebruikssporen mede het karakter van het materiaal ging bepalen. In dit geval licht weatheren.



Waar is het zwaailicht: Hhhmmm, een mede hobbygenoot had nog 3mm blauwe leds liggen en heeft ze, al weer een paar weken geleden, per post naar mij toegestuurd. Die zijn nog steeds niet aangekomen. Ik woon in een dorpje met een naam dat verdacht veel lijkt op een naam van een land in het verre oosten. Het komt met zekere regelmaat voor dat post (vooral handgeschreven enveloppen) eerst naar het verre oosten gaat en na verloop van tijd weer teruggestuurd wordt. Meestal gaat hier 2 a 3 maanden overheen. De blauwe leds zijn dus nog even op vakantie naar de sub tropen  :)

JaJo:
Mooi bouwverslag Bart! (y)

Ik ben er ook druk mee geweest:

Rondje_HO:
@Bart: heel knap gedaan!  :o  Lijkt me inderdaad een mooi alternatief voor de NL-rijder.


@Jaap: jij ook uiteraard  ;D

Tulpendaal:
 (y) ik had deze trein van Dapol al een paar keer voorbij zien komen afgelopen tijd en had steeds een die ken ik toch ;D Leuke ombouw inspireert (y)

bollen neus:
Bart, mooi eindresultaat, had dit reeds gevolgd op O forum.  (y)
Eric

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie