Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Vensterbankbaan (H0-Märklin)  (gelezen 5269 keer)

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Gepost op: 19 september 2019, 09:04:47 »
Hallo allemaal!

Ik ben Nils, ik ben onlangs na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewoond voor werk, weer in Nederland teruggekomen. Ik wil weer een beetje beginnen aan de hobby en een klein baantje maken in een vensterbank van mijn nieuwe appartement. De ruimte die ik heb is 240x50cm, niet heel groot, dus ik wil iets van een diorama, rangeerpuzzel, oid maken.  :)



Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat te drukken. De baan wordt ook modulair, zodat ik hem kan opbergen wanneer nodig. Een baanplan heb ik nog niet echt, wel wat ideeën. Ik heb een topic in het baanplannen forum daarover, als een van jullie nog ideeën ervoor heeft, hoor ik het heel graag! ;D

Om toch alvast wat te kunnen doen, ben ik al begonnen met het maken van de modules. 2 bakken van 120x50 en de fiddle yard. De fiddle yard moet ik nog een beetje ontwerpen, maar de grote modules zijn al nagenoeg klaar.

In aanbouw:


Bijna klaar, alleen nog de voetjes eronder:


De sleuven in de kopse kanten zijn handgrepen om de modules een beetje handbaar te houden.

Vandaag ga ik weer verder met de modules, hopelijk krijg ik ze helemaal af.

Groeten,

Nils
« Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 18:43:20 door Nils »

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2019, 09:19:19 »
Mooi  (y)
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2019, 17:30:46 »
Nils,

Ik had dit bericht ook geplaatst in jou andere draadje.

Het plan dat jij wilt bouwen lijkt mij erg leuk.
Helaas zie ik niet alle plaatjes, dus ik denk dat jij bestanden gebruikt die hier niet toe gestaan zijn.
Wellicht kun je dat nog aanpassen, dan kunnen we het beter volgen :)
Overigens zie ik ook dat je twee draadjes met dezelfde naam hebt.
Vraag aan de moderatoren of ze de twee draadjes kunnen samenvoegen, hebben ze voor mij ook gedaan.
Buiten dat, succes met bouwen, en ik blijf graag volgen. (hopelijk wel met plaatjes  ;) )

Fijne dag,
André.

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2019, 18:41:09 »
@ Ben, ik begrijp  dat niet iedereen het kan zien
@zilte, Dan had je hier waarschijnlijk niks gezien 8)

@ Nils, ik ga de bouw volgen. Ga binnenkort (hoop ik) ook beginnen
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2019, 18:44:46 »
T gros van de foto's zijn inderdaad via google photo's, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen werkt. Heb het nu aangepast naar foto's die hier geüpload zijn, zou nu goed moeten zijn.

De modules zijn nu af, foto's volgen zo!

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2019, 16:51:51 »
De 2 hoofdmodules zijn nu af, nu alleen nog de fiddleyard maken en dan is de basis van de baan compleet.



Zo past het in de vensterbank:



Met een scharnier aan de voor- en achterkant om een starre verbinding tussen de 2 te krijgen


nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2019, 22:26:29 »
Is het een deelbaar scharnier?
Of te wel, kan de pen er gemakkelijk uit?
Dan heb je er nog meer plezier van naar mate je ouder wordt.
Over een jaar of 15 gaat alles niet meer zo gemakkelijk als nu.

Succes met de bouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2019, 10:26:14 »
Is inderdaad een deelbaar scharnier, pen trek je er zo uit  :)
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 17:45:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2020, 18:22:25 »
Zo, dat is alweer even geleden. Het werken aan de baan heeft een tijdje stil gestaan, maar nu in de coronatijd heb ik zat tijd om eens flinke slagen te maken.

De bais van de baan was al klaar. Daar bovenop heb ik een laag van 2cm hardschuim gelijmd, dit vooral om de mogelijkheid te hebben om met een dichte bodemplaat wat terrein te maken dat lager ligt dan het spoor. Bijv. een slootje of een geul, etc.

Het sporenplan heb ik daarna uitgeprint en neergelegd op de modules. Aan de hand daarvan ben ik begonnen met het neerleggen en vastlijmen van de railbedding (4mm kurk van Jeweha). En toen kon eindelijk de eerste stukken spoor gelegd worden.





Dat was een aardig klusje, zeker het goed leggen van de flexrail. Ik had hier nog nooit mee gewerkt en ik had er best wat problemen mee om het goed te krijgen. Gelukkig is dit uiteindelijk wel goed gekomen, met dank ook aan mijn buurman. Ik heb t geluk een buurman (en nu goede vriend) te hebben die dezelfde interesses heeft en een stuk meer ervaren is. Hij heeft erg veel geholpen, met name bij het aanleggen van de elektra en het solderen. Hij rijdt zelf gelijkstroom en daarom leek het mij leuk om de baan ook geschikt te maken voor zijn materiaal. Het koste iets wat extra denkwerk en wat aanpassingen, maar nu werkt de baan ook voor zijn spullen. De linker en rechter rails zijn apart van stroom te voorzien, maar bij normaal gebruik (wisselstroom) krijgen ze voeding van de zelfde bron. De (niet slanke) wissels waren een klein struikelblok, maar ook die zijn uiteindelijk goed gekomen, zij het met wat aanpassingen.



De verbinding tussen de modules wordt gemaakt d.m.v. een 5 polige DIN stekker, waar we nu nog 2 polen van over hebben voor e.v.t. uitbreiding en verlichting e.d.

Het doorzagen van de rails was even spannend, zeker na al het werk wat erin gestoken was. Maar met wat zorg is dat goed gekomen en alles rijdt nu erg netjes over de hele baan.



De volgende stap wordt het landschap aanleggen, maar daar moet nog een beetje over nagedacht worden. Gelukkig hebben we nu tijd zat daarvoor :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2020, 18:56:11 »
Hoi,

Ziet er leuk uit.
Hoe groot of klein je volgende woonruimte zou zijn maakt voor jou niet uit, je vind altijd wel een plek.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2020, 20:14:17 »
Vandaag was het vooral een planning-dag. Ik heb een globaal idee in mijn hoofd over de inrichting van de baan, maar soms zijn m'n plannen niet echt haalbaar in de beschikbare ruimte.

Mijn idee om een oude bouwdoos van Faller's "Alte Kohlenmine" te gebruiken gaat ook niet lukken. Ik had deze al aangepast (iets ingekort), maar het is nog steed een erg groot bouwsel in een kleine ruimte. Het zou de hele linkerkant van de baan domineren en weinig ruimte overhouden voor iets anders.

Jammer, want ik vond het resultaat best aardig



Iets anders dus. Om beschikbare ruimte links (de industrie zijde) te maximaliseren is het idee nu om het spoor naar de fiddleyard door de gebouwen van de industrie te laten lopen. Zo heb ik meer ruimte voor scenery en het spoor naar de fiddleyard blijft nog steeds verborgen. Een test met wat karton en het lijkt erop dat het wel gaat lukken.



De fiddleyard zelf is wat klein uitgevallen en die gaat binnenkort nog met 40 centimeter verlengd worden.

Na het bewonderen van de baan van Wim1969 en de mooie miniaturen die hij heeft gemaakt om de scenery en alles te bepalen, leek dat mij ook wel een goed idee. Zo kan ik beter zien hoe alles er straks uit gaat zien en zit ik straks niet met iets wat er niet goed uit ziet en waar ik niet blij mee ben.

Dus, zo gezegd zo gedaan. Het sporenplan uitgeprint in 1:4 en op karton gelijmd:



En tekenen maar! De stationskant van de baan was nog een open vlakte, dus daar maar eens mee begonnen. Ik wil het allemaal een beetje kleinschalig houden. Een landelijk stationnetje bij een dorp/kleine stad, dat vooral bestaansrecht heeft door de mijn die er is. Dus een niet al te groot stations gebouw, wat perrons (waarschijnlijk uit klinkers of wellicht grind) een klein goederenloodsje en niet veel meer.

Na een middagje puzzelen en met wat kleur erop voor de duidelijkheid kwam ik uiteindelijk op dit uit:



Hier wordt waarschijnlijk nog veel aan veranderd, maar het eerste plan is er in ieder geval.

Hierna is de andere kant van de baan aan de beurt met de tunnel naar de fiddleyard en de mijn/kolenoverslag. Grote kans ook dat ik met wat papier/karton en wat restjes hardschuim een 3d model ga maken om de proporties te bekijken, maar dat duurt nog wel even denk ik.

Tot de volgende!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2020, 23:02:11 »
Leuk compact baantje!

Ontwerp ziet er goed uit! (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2020, 07:18:22 »
Leuk idee zo in de vensterbank. Maar ben je niet bang dat je baan ontzettend gaat verkleuren?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2020, 09:02:30 »

Hallo Jeroen,

Ja dat is nog wel een puntje. Het is wel een modulebaan en het is ook niet de bedoeling dat deze daar permanent staat opgesteld. Dus het zal nooit heel lang in de volle zon staan. Daarbij ben ik nog aan het kijken voor wat uv werende folie voor op het raam. Dus ik hoop dat het daarmee nog allemaal wel meevalt.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2020, 09:41:44 door Bert van Gelder »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2020, 09:07:50 »
Ik zou er 2 demontabele achtergrondjes bij maken... en die er achter zetten. Evt je raam half in ondoorzichtige plakfolie en niemand ziet wat je aan het doen bent ;) Idd kan dat zonlicht tot grote verkleuring leiden op bv je materieel maar ook je landschap.

Nog een puntje; waarom maak je links die "fiddleyard" niet langer? Je lijkt de ruimte te hebben. Anders misschien verlengen met een opklapbaar stuk?