Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: Waalhaven kreupel gemaakt  (gelezen 2852 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12299
    • sleutelspoor
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2019, 13:12:12 »
Dit is wat Prorail er zelf over naar buiten brengt.

Het rangeren met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven is vrijdagmiddag per direct stilgelegd. ProRail heeft dit gedaan nadat duidelijk werd dat de bluswatervoorzieningen niet voldoen aan de veiligheidseisen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur meldde dit vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat de blusvoorzieningen niet goed functioneren kunnen de brandweer en de incidentenbestrijding van ProRail het werk niet veilig uitvoeren.

Hinder voor vervoerders
ProRail meldt op zijn website zich te realiseren dat het spoorgoederenvervoer veel hinder ondervindt van de beslissing om het rangeren met gevaarlijke stoffen stil te leggen. De spoorbeheerder geeft aan hard aan een nieuwe oplossing te werken, “om klanten zo snel mogelijk weer te kunnen laten rangeren met gevaarlijke stoffen”. Doorgaand treinverkeer kan wel rijden.
Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood zegt dat het belangrijk is dat verladers en goederenvervoerders de komende weken en maanden zo goed mogelijk worden bediend in “een crisismanagementbenadering met ProRail en de haven van Rotterdam”. “Dit mag nooit een tweede Rastatt zijn. ProRail moet hier snel lessen uit trekken en toepassen om herhaling te voorkomen.”
“De infra moet op orde zijn. Dat is nog veel belangrijker dan een lagere gebruiksvergoeding. Het spoorproduct van de Rotterdamse haven staat in heel Europa voor schut. Het vertrouwen bij verladers erodeert weg”, stelt hij.

Bluscapaciteit
ProRail werkt al een tijd aan een oplossing die onder meer de bluscapaciteit op emplacement Waalhaven moet verbeteren. Deze oplossing moet begin 2020 klaar zijn. Voor de tussenliggende periode heeft ProRail tijdelijke maatregelen genomen. “Bij een test op 13 september bleken die maatregelen echter niet afdoende”, aldus ProRail.
Van Veldhoven meldt in haar brief dat naast de Waalhaven Zuid ook op Europoort een spoor vanwege de huidige onderhoudssituatie buiten dienst is geweest “waardoor rangeerwerk moest worden verplaatst en een aantal terminals enkele dagen niet bereikbaar is geweest”. Het spoor op Europoort is in september volledig vernieuwd en opnieuw in gebruik genomen.

Infrastructuur op orde
De situatie op de emplacementen laat volgens de bewindsvrouw zien “hoe belangrijk het is dat infrastructuur en veiligheidsvoorzieningen op orde zijn”. Eerder dit jaar heeft het ministerie van IenW 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project ‘Infra op Orde Havenspoorlijn’.
Dit budget zou in eerste instantie pas vanaf 2020 beschikbaar worden gesteld. Op verzoek van onder andere RailGood wordt dit geld nu eerder besteed. Volgens de belangenorganisatie is er veel meer budget nodig om de emplacementen aan te pakken. Er zou minstens 100 miljoen euro nodig zijn. Een van de redenen is volgens  RailGood de verhoging van de gebruikersvergoedingen voor treinpaden en het opstellen in de Rotterdamse haven.
ProRail heeft onlangs een taskforce ingericht die inventariseert welke plekken met voorrang kunnen worden aangepakt. Er is een versneld proces ingericht om noodzakelijke vervangingen te kunnen doen. “De meest urgente vervangingswerkzaamheden worden nog dit jaar uitgevoerd en afgerond. Daarnaast werkt ProRail nu aan een voorstel voor de aanpak van de resterende locaties”, schrijft Van Veldhoven in haar brief.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 13:14:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2019, 13:33:55 »
Prorail is nou niet echt betrouwbaar meer als nieuwsbron helaas

Citaat
Van Veldhoven meldt in haar brief dat naast de Waalhaven Zuid ook op Europoort een spoor vanwege de huidige onderhoudssituatie buiten dienst is geweest “waardoor rangeerwerk moest worden verplaatst en een aantal terminals enkele dagen niet bereikbaar is geweest”. Het spoor op Europoort is in september volledig vernieuwd en opnieuw in gebruik genomen.
Dit is een totaal onvergelijkbare situatie, gaat over een spoortje en een veel kleiner vervoersaanbod.
De Waalhaven zuid draait denk ik voor 90% op het RSC en ik denk dat van de meeste treinen die daar vanaf komen dat er wel gevaarlijks stoffen in zitten. Dus deze kunnen niet meer op de Whz geplaatst worden of mee gerangeerd of een locwissel en deze situatie gaat minimaal maanden duren.
Plus dat de Kijfhoek een tijdelijke capaciteits vermindering van 30% krijgt, waar moeten de vervoerders dan heen met hun treinen?

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2019, 14:10:33 »
Tja, locwissel is schijnbaar ook een rangeerbeweging tegenwoordig....
Was wel leeg zateradg...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2019, 14:32:09 »
Het rangeerterrein emplacement Waalhaven-Zuid blijft mogelijk tot het einde van dit jaar gesloten. Dat zegt ProRail.

Vorige week werd het rangeerterrein na een oefening gesloten. Er zit te weinig waterdruk op de blusvoorziening.

Volgens een woordvoerder komt het er daardoor op neer dat de brandweer bij eventuele calamiteiten te dicht bij bijvoorbeeld een brand moet staan om te blussen. En dat is gevaarlijk. Daarom mag het terrein niet meer worden gebruikt.

Er wordt nog gezocht naar een snelle oplossing, maar het kan dus ook tot het einde van het jaar duren. Er wordt overlegd met de milieudienst DCMR en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Normaal rangeren er dagelijks rond de twintig treinen op het terrein. Rangeren gebeurt nu tijdelijk ergens anders.

Bron: www.rijnmond.nl

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2019, 15:30:54 »
Omroep Rijnmond heeft kennelijk weer ergens een klok gehoord maar niet precies gezien waar ie hing....  ;D
Treinen met gevaargoed mogen max. vier uur blijven staan.
Rangeren is verder verboden, ook af en aankoppelen van locomotieven horen hierbij (volgens Prorail).
Geen idee hoeveel treinen er in totaal gebruik maken van de Waalhaven maar 20 is wel heel erg weinig.
Het wordt tijd voor een enorme watertoren...  ;D

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2019, 17:21:35 »
Omroep Rijnmond heeft kennelijk weer ergens een klok gehoord maar niet precies gezien waar ie hing....  ;D
Geen idee hoeveel treinen er in totaal gebruik maken van de Waalhaven maar 20 is wel heel erg weinig.
Het wordt tijd voor een enorme watertoren...  ;D

Ik hoorde op de radio de woordvoerder van Prorail ook zeggen dat het om ca 20 treinen per dag ging!
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 11:52:53 door Bert van Gelder »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 19:45:42 »
Als het tegenwoordig bijna alleen een parkeerplaats is voor het RSC, zoals Remco zegt, zou dat best wel eens kunnen DENK ik. Veel treinen zullen een stukje doorrijden richting de nieuwere havens.

Groeten, Alexander.