Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Timer schakeling rondje h0

(1/9) > >>

Harm Boer:
Dag allen,

Ik wil graag een kerstdiorama bouwen waarop op een rondje een treintje rijdt. Analoog. Maar ik wil graag dat de trein niet continu rijdt maar telkens halt houdt bij het station. Hoe kan ik zon schakeling bouwen? Moet simpel! Bedankt alvast.
Harm

zuylen:
Je kunt een "knipperlichtschakeling" (astabiele Multi vibrator schakeling)bouwen die langzaam knippert. Iedere keer overbrugt deze het stroomloze stuk als ie "aan" gaat. Hierbij gebruik je ipv een lampje een relais. Het relais scheidt beide stroomkringen.

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: Harm Boer op 16 september 2019, 10:28:41 ---Moet simpel!
--- Einde van citaat ---
Bij zo'n opmerking krijg ik altijd een beetje de kriebels. Hoe simpel wil je het hebben?
De simpelste manier: een schakelaartje. Schakelaar aan, trein gaat rijden. Komt bij station, schakelaar uit.

Hoe moet het gaan werken? Je kan kiezen voor een drukknop waarna de trein 1 rondje maakt en dan stopt tot er weer op de knop wordt gedrukt. Andere optie: na een bepaalde wachttijd rijdt de trein vanzelf nog een rondje, enz....

Harm Boer:
Dag Klaas,
Moet simpel worden uitgelegd. Zodat ik er wat van kan leren.
Het zou mooi zijn als de trein het rondje rijdt, bij het station even stilstaat, en weer doorrijdt enzovoort.. automatisch dus.
Groet

Klaas Zondervan:
Dan ligt de oplossing van Zuylen voor de hand. Een langzame knipperschakeling die een relais aan zet, lang genoeg om een stroomloos stuk in te schakelen zodat de trein uit het station kan vertrekken. Dan gaat het relais weer uit zodat de trein op het stroomloze stuk weer stopt.
Ligt het solderen van een elektronische schakeling met transistors binnen jouw kundigheid?
Heb op het moment even wat anders te doen, maar kan later op de dag wel een schema laten zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie