Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88 alleen signaal als de loc rijdt door Ben
Vandaag om 09:47:14
Open of dichte tafel? door MartijnvdL
Vandaag om 09:44:12
Spoorbrug in Zaltbommel door Sander.
Vandaag om 09:43:28
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door -Anton-
Vandaag om 09:37:50
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Huib
Vandaag om 09:24:30
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:47
Welke winkel in Nederland heeft ee behoorlijk Weinert assortiment? door Rob E.
Vandaag om 09:19:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 09:14:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door mdjr78
Vandaag om 09:09:13
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 09:07:02
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Ben
Vandaag om 09:02:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door NS1100
Vandaag om 08:50:59
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:50:39
Rivarossi E424 oud model reparatie door zuylen
Vandaag om 08:36:28
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:24:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 06:44:30
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 03:36:10
Baan in Los Angeles door hvyfuji
Vandaag om 02:14:42
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door Sven
Vandaag om 01:25:15
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:08:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Station W
25 mei 2020, 23:43:19
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
25 mei 2020, 23:19:34
Bouw NS 532 spoor 1 door peterha
25 mei 2020, 23:06:49
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
25 mei 2020, 23:05:54
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
25 mei 2020, 23:05:43
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door RICROO
25 mei 2020, 22:57:57
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
25 mei 2020, 22:57:25
Raadplaatje door Kronefan
25 mei 2020, 22:53:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
25 mei 2020, 22:39:10
25 jaar geleden door Martin Hornis
25 mei 2020, 22:35:05
  

Auteur Topic: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009  (gelezen 3071 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2019, 10:16:00 »
Het heeft even geduurd. maar gisteren er eindelijk een reguliere Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  Ik denk dat er een of meer CV's moeten worden aangepast voor de aansturing van de motor. Iemand enig idee welke?

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2077
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2019, 16:44:53 »
CV 5 is voor max snelheid. Maar meestal staat die af fabriek wel goed.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2019, 17:06:03 »
Die had ik al op 255 staan, maar dat maakt dus niet uit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18887
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2019, 17:20:38 »
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En kijk hier eens voor een stappenplan dat Karst Drenth ooit maakte voor het aanpassen van de LoPi3 aan een motor.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 17:26:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joshua

  • pantograaF pantograFen
  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Joshua op Flickr
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2019, 17:24:38 »
……………... Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  ………………….

Staat cv6 (middensnelheid) misschien op (bijna) dezelfde waarde als cv5? (maximum snelheid)
Is er ook een beneluxspoor.net voor dummies?
Groet Jos

https://www.flickr.com/photos/emdfan/

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2019, 19:01:15 »
Nee, ik gebruik CV67 t/m 94. Die lopen met stappen van ongeveer 9 van 1 t/m 255.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 721
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2019, 21:34:28 »
Dat lijkt mij niet echt nuttig, dat is n.l. vrijwel lineair. Dan kun je net zo goed het alleen met cv2 en cv5 doen. Dus zet het gebruik van de curve eens uit in cv29 (trek 16 van de huidige waarde af). Overigens ik heb net een lokpilot micro V4 in een roco sikje gebouwd en die gedraagt zich vreemd als ik een curve gebruik - komt misschien omdat ik de max snelheid (CV5 en CV94) sterk heb gereduceerd door de waarde 40 te gebruiken. Aangezien ik een mooie exponentiele curve met snelheden, toch niet kwijt kan in Koploper, ben ik maar terug gevallen op CV2, 5 en 6.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2019, 08:08:39 »
Dat klopt, ik heb i.d.d. bewust een lineaire curve gebruikt. Dan weet ik namelijk dat bij elke stap omgerekend naar 1:1 de loc x kilometer harder dan wel zachter gaat rijden, en dat op stap 28 de omgerekende natuurgetrouwe maximale snelheid wordt bereikt. Wel zo makkelijk voor iTrain ;).

Het spijt me, het heeft echt niets te maken met de (vorm van de) curve. Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3563
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2019, 08:43:00 »
VAM65,

Handleidingen zijn reuze handig als je een probleem hebt. Het voorkomt veel nodeloos op en neer gepraat. ;)


Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Om je te helpen, uit de handleiding van de Esu LokProgrammer:

Parameter K, opgeslagen in CV 54, beïnvloedt de sterkte van de lastregeling. Hoe hoger de waarde, hoe sterker zal de lastregeling reageren op eventuele veranderingen en proberen het toerental van de motor aan te passen. Parameter K moet worden aangepast als de locomotief ongelijkmatig rijdt (schokken). Verlaag de waarde van CV 54 met 5 en doe een rijtest met de locomotief om te zien of er sprake is van verbeteringen. Herhaal deze stappen totdat de loc behoorlijk rijdt bij rijstap 1.


Parameter I, opgeslagen in CV 55, geeft belangrijke informatie aan de decoder over de traagheid van de motor. Motoren met grote vliegwielen hebben natuurlijk meer inertie dan kleinere of klokankermotoren. Pas parameter I aan indien de loc schokt enigszins vlak voordat ze stopt of springt bij lagere snelheid (onderste derde van het snelheid bereik) of gewoon niet soepel loopt. Verhoog de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met zeer kleine of geen vliegwielen. Verminder de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met grote vliegwielen. Test opnieuw en herhaal deze procedure totdat u het gewenste resultaat bereikt.

In CV 53 wordt de door de motor opgewekte EMF (Electromotive Force) referentiespanning ingesteld bij het maximaal toerental. Deze parameter kan afhankelijk van de spoorspanning en het rendement van de motor worden aangepast. Als de locomotief haar maximale snelheid bereikt wanneer de regelaar op ongeveer driekwart gedraaid is en het bovenste derde van de regelaar geen invloed op de snelheid heeft, dan moet de waarde van CV 53 verlaagd worden. Verlaag de waarde met 5-8 en test de locomotief weer. Herhaal dit proces totdat de locomotief haar topsnelheid bereikt slechts wanneer de regelaar volledig gedraaid is. Anderzijds, als de loc bij volgas te langzaam rijdt, dan moet u de waarde van CV 53 stap voor stap verhogen totdat de topsnelheid wordt bereikt.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18887
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2019, 09:09:13 »
Ja.  ;D

Nog wat. Het probleem is dat de loc vanaf rijstap 18 niet sneller meer gaat rijden. Dat kan ook met de instelling van cv53 te maken hebben. Eigenlijk zou ik daar eerder aan denken.

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En dat stappenplan van Karst kan ik aanbevelen.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 09:13:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2019, 10:10:07 »
Wel zo makkelijk voor iTrain ;).
Eens dat ik ook niet denk dat de curve niet met het probleem te maken heeft. Maar niet helemaal eens dat dit het makkelijkste is voor iTrain. Wij mensen verwachten namelijk bij lage snelheden fijnere regeling dan bij hoge. Vandaar dat standaard de medium snelheid op ongeveer 1/3 staat. Dit geeft iTrain dan ook de kans fijnere regeling toe te passen bij lage snelheden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2019, 10:52:25 »
@Ben en Henk: Het verlagen en verhogen van CV 53 had ik al geprobeerd voordat ik de lastregeling uitzette. Het leidde echter niet tot het gewenste resultaat. Ik zal dus ook aan 54 en 55 moeten gaan sleutelen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #27 Gepost op: 22 september 2019, 12:21:43 »
Still working..... ik ga de motor eerst maar eens van binnen bekijken. Het zou mij niet verbazen als die vuil is en er nieuwe koolborstels in moeten. To be continued.