Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4  (gelezen 3965 keer)

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Gepost op: 15 september 2019, 14:01:14 »
Hallo allemaal.

Vorig jaar op de beurs in Houten een mooie stoomloc aangekocht, de 50 008
Deze was al uitgerust met een Esu Lopi v4 en de loc zelf is voorbereid op een stoompijp, de Seuthe #10.
Ik wil deze aansluiten op de aux 3 of 4, ik neem aan dat daar een versterkertje tussen moet?
Moeten er nog aanpassingen worden gedaan omdat het chassis deel uit maakt van het contact met de stoompijp?

Misschien zit ik er wel compleet naast maar een duwtje in de goede richting zou erg fijn zijn, zeker gezien dit mijn eerste rookgenerator is.

Mvg Colin

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2019, 14:16:01 »
In de gebruiksaanwijzing te vinden van een V4....

6.9.7. Geeignete Raucheinsätze
Leider ist es nicht einfach geeignete Raucheinsätze für jeden
Zweck zu finden. Ob die erzeugte Rauchmenge ausreicht, hängt
von folgenden Faktoren ab:
a) Schienenspannung
Je nach verwendeter Digitalzentrale ist die Schienenspannung
unterschiedlich hoch. Es ist daher möglich, dass eine Lok beim
Einsatz auf einer Zentrale raucht, auf der anderen leider nicht.
Schon 1V Spannungsunterschied machen einen Unterschied.
b) Typ und Toleranz des Seuthe-Raucheinsatzes und des Rauchdestillats
Die Seuthe-Raucheinsätze haben erhebliche Fertigungs-toleranzen. Daher kann es sein, dass ein Exemplar hervorragend
raucht, ein anderes baugleiches hingegen nicht. Art und Füllstand des Rauchdestillats sind ebenfalls einflußgebend.
c) Einstellungen des Decoderausgangs
Damit es korrekt raucht, sollten Sie den AUX-Ausgang auf
“Dimmer”, volle “Helligkeit” stellen. Näheres in Kapitel 12.
d) Anschluss des Raucheinsatzes
Die meisten Raucheinsätze sind gegen Gehäusemasse geschaltet. Dadurch erhält der Raucheinsatz nur bei jeder zweiten
Halbwelle am Gleis Strom. Es hängt nun von Ihrer Digitalzentrale und dem verwendeten Protokoll ab, wie viel Strom der
Raucheinsatz erhält. Die normalerweise für Digitalbetrieb empfohlenen Seuthe 11 erhalten dann zu wenig Saft und rauchen
nicht (richtig).
Es existieren zwei Lösungsmöglichkeiten für dieses Problem:
Lösung 1: Einsatz eines Seuthe Nr. 10. Dieser ist für Analogbetrieb
gedacht und wird relativ viel Strom aus dem Decoder ziehen. Je
nach Toleranz kann es dann vorkommen, dass der Überstromschutz des Decoderausgangs anspricht. In diesem Fall entweder
ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten oder die “Helligkeit” des
Ausgangs leicht reduzieren.
Lösung 2: Einsatz eines Seuthe Nr. 11. Diesen nicht gegen Gehäusemasse schalten, sondern gegen den blauen Rückleiter des
Decoders (“U+”). Diese Vorgehensweise schließt den Einfluss des
asymmetrischen Schienensignals aus und wäre die sauberste Lösung, wenn auch sehr schwer durchführbar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2019, 16:25:36 »
In diesem Fall entweder ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten…...
Het tussenschakelen van een relais lijkt me de veiligste oplossing. De decoder hoeft dan alleen maar de stroom voor de relaisspoel te leveren en met het contact schakel je de rookgenerator direct aan de railspanning.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2019, 16:41:22 »
Misschien hier iets aan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2019, 18:10:02 »
Ja dat draadje had ik net gelezen, thanks!
Wellicht heb ik te snel mijn bestelling voor een seuthe 10 geplaatst maar heb de verkoper gevraagd of dit nog veranderd kan worden naar een #11.
Is de nummer 11 dan ongevoelig voor de stalen behuizing van de loc of moet het dan alsnog geïsoleerd worden?

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2019, 21:58:23 »
Na contact te hebben gehad met de verkoper is het een seuthe 11 geworden.
Is een versterker alsnog nodig op aux 1 of 2 of zou het ook rechtstreeks kunnen worden aangesloten?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2019, 22:06:05 »
De Aux uitgangen kunnen 250mA leveren en de Seuthe 11 trekt maximaal 70mA. Moet dus makkelijk kunnen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 11:39:28 »
Dacht dat de behuizing met één van de draden verbonden zat. Vandaar de isolatie en de ombouw die ik heb gedaan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2019, 12:57:19 »
Voor digitaal gebruik ik altijd een Seuthe 11, direct op de decoder.
Wel zorg ik dat die dan dus ook aangesloten kan worden op de blauwe draad een een functie uitgang.
Het metalen gewicht deel waar de rookgenerator in komt dus los koppelen van de wielen.

Isoleer de rookgenerator zelf dan verder niet, maar gebruik nog altijd de standaard verbinding waar bij in geschoven wordt voor contact met de rookgenerator. Maar dus wel zorgen dat die niet ook nog verbonden is met 1 kant van de wielen.

Groet,
Roelco

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2019, 06:58:02 »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de seuthe 11 in een proefopstelling aangesloten op de decoder en alle cv's ingesteld. Hij rookt echt als een ketter!
Hoop vanavond aan de inbouw te beginnen en ga denk ik de schacht iets opboren en de krimpkous toepassing gebruiken.

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2019, 13:13:19 »
Zo het klusje is geklaard hoor. De schacht naar 6.5mm opgeboord, 2 lagen krimpkous om het pijpje heen en werkt perfect! Ben nog wat met de instellingen aan het proberen geweest en hij rookt nu mooi! Iedereen bedankt voor de reacties!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2019, 13:29:40 »
Mooi dat het gelukt is!

Maar... kun je een foto plaatsen van wat je gedaan hebt? Want nummer 11 is een insteek-model, net als de 10. En als je die erin steekt past 'ie volgens mij net onder de schoorsteen zonder dat je wat op hoeft te boren. Dus waarom moest je wat opboren?

Qua krimpkous ben ik ook benieuwd, vooral qua plaatsing. Heb je de krimpkous alleen als isolatie om de pijp aangebracht of steekt hij ook verder naar boven uit? (Ik heb zelf een insteekmodel in een roco 57'er en die heeft te weinig trek op de schoorsteen en rookt soms vooral binnen in de lok zelf, zucht. Verlengen van het rookkanaal middels krimpkous zou het oplossen, maar ik vermoedde dat de krimpkous te heet zou worden en dus teveel zou krimpen.).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2019, 16:56:16 »
Mooie instellingen voor de seuthe:



Zo kan hij nooit kapot branden. Na dat de functie knop gedrukt is rookt hij max ca 1,5 minuten. Daarna moet je opnieuw drukken.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 16:58:07 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 20:40:21 »
Reinout:

Helaas heb ik van onder de kap geen foto's gemaakt.
Mocht hij nog open gaan maak ik er wat foto's van.

Het opboren is nodig omdat in analoog bedrijf de spanning via het frame/schacht naar de stoompijp geleid wordt.
Omdat het frame 1 en al staal is en ook in verbinding staat met de wielen moest ik hem isoleren.
De stoompijp is 5mm en  met 2 lagen krimpkous gaat het precies. Alleen de bovenste 5 a 6 mm heb ik voorzien van stukje krimpkous zodat hij alsnog de warmte wel een beetje kwijt kan.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2019, 23:36:10 »
Ah! Het kwartje is gevallen: ik maakte een verkeerde aanname. Ik ging uit van de Roco die ik heb i.p.v. een fleischmann model. Met je verdere uitleg is het me volledig duidelijk wat je bedoelt qua opboren en krimpkous :)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)