Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:59:23
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 19:55:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren  (gelezen 1943 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Gepost op: 03 september 2019, 15:44:37 »
Net in het nieuwe nummer van Modelspoormagazine (194, blz 52)een artikel over het verweren van een locomotief. Dit onderwerp fascineert mij altijd erg, omdat ik slecht met kleuren ben en ook niet de technische kennis heb om te begrijpen waar nou precies alle vervuiling optreedt. Het zo mooi zijn als iemand eens een handleiding maakt met cirkeltjes en pijltjes waar precies een bepaalde verwering moet en waarom. Zodat je die onderdelen op je eigen lok ook kan vinden. Niet "....en die brengen we met een penseel op alle details aan" of "we nemen nog even de kleuren X en Y erbij om wat extra vuil en ophoping te simuleren", zoals in het artikel wordt geschreven. Interessant artikel hoor, daar niet van, maar er wordt weer van je geacht over de technische kennis te beschikken.

Maar dat terzijde (in de hoop dat een auteur het oppikt). Het gaat nu even over de gebruikte verf. In het artikel wordt Lifecolor gebruikt, een acrylverf. Ik heb een grote collectie Vallejoverf, ook acryl. Nu worden deze merken in het artikel ook vergeleken en wordt geschreven dat Lifecolor het voordeel heeft "schier oneindig verdunbaar te zijn, maar toch nog een behoorlijke 'film' achter te laten die niet blijkt te scheuren".

Mijn vraag dus: heeft er iemand ervaring met beide verven? Ik ben benieuwd naar de ervaring en of het het waard is Lifecolor te gaan bestellen. Ik heb al zoveel verf, dus ik vraag me af of het zin heeft hier de Rail Weathering set nog aan toe te voegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2019, 16:54:04 »
Sven, ik ben dus (onder meer) ook een "gebruiker" van de LifeColor Acryl verf reeksen.

Vroeger had ik acryl van Aleenes maar die blijkt in België bijna niet meer verkrijgbaar, bovendien is de pigmentkorrel iets grover dan deze van Vallejo, Mig, AK of LifeColor. LifeColor is toen mijn vervanger geworden door het aanbod van verschillende sets aan een redelijke prijs.

Schildert LifeColor nu "beter" dan de andere fabrikanten? Ik durf het niet echt te zeggen. Ik gebruik ook een aantal sets van Vallejo en ben daar ook best tevreden over.
Het enige voordeel dat LifeColor naar mijn gevoel heeft is de grote opening van het potje. Het is een schroefdeksel en ik neem de verf veelal op vanop het dekseltje, iets dat met de andere druppelaars niet kan. Je krijgt dan het idee dat je minder verf verspilt en dat argument wordt dankbaar ter harte genomen door de verkopers van LifeColor. Nadeel is dat je potje openstaat en je verf eigenlijk opdroogt in het potje.
Qua assortiment maakt het niet uit welke fabrikant je neemt, hun gamma's bieden bijna allemaal eenzelfde assortiment aan verfjes, washes, ... aan.

Als we het dan toch over voordelen van LifeColor ten opzichte van de andere willen hebben, dan is het inderdaad wel de mogelijkheid om het geschilderde oppervlak langer "nat" te houden zonder echt aan kleurdiepte te verliezen. Dat is bij het verweren natuurlijk een groot voordeel om "nat-in-nat" te werken. En laat dat nu net mijn voorkeur zijn wanneer ik verweer en zelfs gewoon schilder.
Ook is mijn penseelwerk veel strakker met LifeColor dan ik het met Vallejo krijg. Ervaring met het spuiten van de verschillende soorten heb ik nog niet.

Sta me dan ook toe om te melden dat ik recentelijk nog een andere speler op de markt ontdekt heb die op dat gebied zelfs nog beter scoort, namelijk True Earth met zijn SDW (Slow Drying Washes). Verfjes en washes die schilderen als een olieverf, dekkend in 1 laag of verdund gebruik als wash, pinwash, streaks,...  en bovendien waterverdunbaar zijn. Deze zouden als drager voor het pigment een bepaald resin gebruiken dat die lange droogtijd kan garanderen. Voordeel is dat je op het model kleuren kan gaan blenden waardoor je veel meer effecten krijgt dan een voorgemengde kleur in je mengschaaltje. Bovendien zijn ze zonder problemen aan te brengen op verse geplaatste en uitgewassen olieverfjes (bv van de MIG Oilbrushes).
Een test in de club door twee kleuren te mengen op een cellofaantje om een bepaalde tint te krijgen voor het verweren van inox wagons bleek heel vlot te werken. Bovendien was 1 MAAND na die test het restant van de verf op het cellofaan nog steeds bruikbaar om te schilderen.

Zoals je ziet heeft elke verffabrikant zijn voor- en nadelen. Voorlopig is het voor mij LifeColor met een aanvulling van True Earth.
Voor de grote vlakken en het grof geschut loop ik wel even om een paar tubes acryl verf naar de Action of Lucas Creatif, dat is iets minder duur voor dat soort van werk.
Voor de onderkant van mijn wagons gebruik ik trouwens een mengeling van het bruin en zwart van Action tubes. Is er over, geen probleem, opvegen en afwassen, kost toch bijna niets.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2019, 21:47:21 »
Das weer nog eens een duidelijke en goede uitleg.
Bedankt Frans !

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2019, 23:52:33 »
Frans, erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal die True Earth eens zoeken. Het spreekt mij zeer aan dat je er over olieverf mee kan werken. Ik had zo gedacht om een zwarte lok een dunne laag witte of creme olieverf te geven om het zwart fletser te maken.

Ik vind het juist weer een voordeel dat Vallejo in die spuitpotjes komt. Gewoon een drupje verf om mee te werken is vaak genoeg. Dat is makkelijk doseren en, inderdaad, de verf in het flesje droogt dan niet uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.