Overige spoorzaken > Grootspoor

Prorail vliegt met helikopter op 190m voor luchtopnames.

(1/9) > >>

Hans Reints:
ProRail zet de komende tijd opnieuw een helikopter in om luchtfoto’s en laserscans te maken van het spoor. Deze opnamen maakt de spoorbeheerder om eigen kaartmateriaal, zoals de basisbeheerkaart, te updaten. Daarnaast wordt met de verzamelde gegevens 3D-weergaven van stations gemaakt.
Wanneer er wordt gevlogen hangt af van het weer en de toestemming van de luchtverkeersleiding. ProRail wil de komende tijd tien voorkeurstrajecten in kaart wil brengen. Wanneer er boven een voorkeurstraject niet kan worden gevlogen, dan wordt uitgeweken naar een van de reservetrajecten. De basisbeheerkaart (BBK) wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. De data kan ook gebruikt worden voor 3D-modellen van bijvoorbeeld stations. ProRail verwacht begin 2020 alle gegevens met de spoorsector te kunnen delen, en misschien ook met de geintresseerde modelspoorbouwer?

MOVisser:
Als opdrachtnemer van Prorail maak ik inderdaad al vele jaren gebruik van de ingevlogen kaarten en 3D punten wolken van insitu metingen
Soms zijn delen onbruikbaar omdat er net een treinstel opgesteld staat. Dat terzijde.

Verder gaat alles goed. We doen hele leuke projecten.

Ronald Visser
(met treinstel bedoel ik echt een treinstel en niet een trein-stel).


 

nighttrain1:
Hans,

Wat is het adres van deze prachtige website?

Alvast bedankt!

Arjan6511:
Ik ben tzt wel benieuwd naar de resultaten, geeft toch een andere kijk op de stations. Gewoon leuk om te kijken vanuit vogelperspectief.

Lars Smelter:
Geen vogelperspectief, maar wel haarscherpe luchtfoto's op deze website

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie