Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waterstoftrein als alternatief voor diesel door henk
Vandaag om 10:08:52
Open rijden wissels door Peter Kleton
Vandaag om 10:04:52
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door peterha
Vandaag om 10:00:51
Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem. door Coliebollie
Vandaag om 10:00:30
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door spoorijzer
Vandaag om 09:39:28
21mtc brugstekker door Martijn de Kuiper
Vandaag om 09:18:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 09:00:57
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:43:55
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door erik2
Vandaag om 08:13:06
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 08:11:06
Baanbouw Bosje77 door NS264
Vandaag om 08:04:09
Bahnstrecke 5867 door NS264
Vandaag om 07:59:11
Segment draaischijf zelf bouwen? door Lucien
Vandaag om 07:57:25
Poolse meuk in 0e. door Lucien
Vandaag om 07:55:30
Diorama in een Billykast door wouter-
Vandaag om 07:35:14
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door NS264
Vandaag om 07:34:25
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:12:51
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door ReneN
Vandaag om 00:51:44
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 00:36:59
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 00:22:28
Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:50:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:48:20
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
26 februari 2020, 23:44:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 februari 2020, 23:19:08
Bremer Lagerhaus-Gesellschaft Flachwaggon der Bauart 100 door Rockerbox2
26 februari 2020, 23:17:40
Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen door prutser
26 februari 2020, 22:54:48
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 februari 2020, 22:43:04
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door Timo
26 februari 2020, 22:27:28
ESU Lokpilot 4 decoder, verlichting tegengesteld aan rijrichting door Timo
26 februari 2020, 22:18:24
NS 6700 dierenserie etchmodels door Beached
26 februari 2020, 22:08:13
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 23536 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2019, 19:15:32 »
Grooteseriefabrikanten hebben deze locomotieven nooit gemaakt. Kleinseriefabrikanten de 5500 wel (zie hier). Werps Modelbouw voert op het moment de Bergkruiper die volgens De Nederlandse Stoomlocomotieven van Waldorp, Statius Muller en  Veenendaal, achtste druk op blz. 153 wel personentreinen getrokken heeft tussen Groningen en Roodeschool. Dan mag hij toch ook wel eens een uitstapje maken naar Zoutkamp?

De NS 700 is nooit ergens gefabriceerd bij mijn weten.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2019, 19:19:09 »
Nog even wat de Begrkruiper betreft: Je moet dan wel de verbouwde variant hebben

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2019, 09:04:21 »
Het is geen ss 2900?
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • Dwangrail.nl
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2019, 10:52:44 »
De foto toont een NS 5500, en is ook in kitvorm te krijgen bij DJH (model loco)
https://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3144.
Als je zin hebt om een messing/witmetalen kit in elkaar wilt zetten, is wel verslavend

Of even zoeken op marktplaats voor een gebouwde versie, (niet van mij)
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1445170704-modelloco-geen-philotrain-messing-ns-5555.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2019, 12:42:52 »
Ik ben in de boeken gedoken, omdat ik meer wilde weten over deze Marnelijn.

Volgens het boek "Vervlogen Stoom" van Hans van Poll en Bert Steenkamp:
Werd het depot Zoutkamp op 1-4-1922 geopend en op 15-10-1926 gesloten.
Op 1-7- 1922 waren daar loc 7111 en loc 7123 in depot. De meeste treinen reden niet verder dan Winsum.

Op de foto met de trein in Zoutkamp is duidelijk een 7100 te herkennen. Ik denk dat deze foto is gemaakt in de beginjaren van dit lijntje.

De enige andere foto met een trein, die ik gezien heb, is gemaakt in Eenrum.
Zo te zien met een 5500 met een hoge kolenbak en een allegaartje aan materieel.
Volgens het genoemde boek was in 1922 geen enkele 5500 in het Noorden in depot.
Wel in 1939, waarvan 12 stuks in Groningen. Ik verwacht dat deze foto rond 1940 is gemaakt.
De lijn naar Zoutkamp zal toen vanuit Groningen zijn bediend.

Zilte, heb je nog andere foto's van de Marnelijn waar materieel op staat?

Voor modellen van de gebouwen van Zoutkamp raad ik je aan op de site van 3D scaleworks te kijken.

Piet



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 13:17:16 door Piet Groot »

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2019, 14:47:43 »
@ Piet Groot: De enige foto, die ik nog heb is deze:



Verder heb ik op het (g)orakel deze foto nog gevonden.

Dat het materieel niet verder ging dan Winsum had ongetwijfeld te maken met het feit, dat de lijn Winsum - Zoutkamp door de GLS (Groninger Lokaalspoorweg Maatschappij) werd geëxploiteerd. Vanaf het begin heeft er zowel goederen als personenvervoer plaatsgevonden. Het personenvervoer is gestopt in 1938 door concurrentie van de bus en de crisis en aan het begin van de oorlog nog weer geactiveerd wegens gebrek aan bussen. In 1942 is de lijn door de Duitse bezetters gedemonteerd en afgevoerd om ingezet te worden aan oostfront (zie ook Wikipedia)

Ik hoop via historische verenigingen nog het een en ander te krijgen van rijdend materieel en mogelijk uit het archief van de gemeente Het Hogeland.

De site van 3D scaleworks is mij bekend en daar heb ik ook al contact mee gehad voor het leveren van een model van het stationsgebouw Zoutkamp. Aan de lijn Winsum - Zoutkamp zijn 5 identieke stationsgebouwen gebouwd, waarvan die in Ulrum nog het meest authenthiek is. Op de site van 3D scaleworks staat het gebouw van Wehe den Hoorn (gesloopt in 1963), maar zij kunnen desgewenst de gevel voorzien van de plaatsnaam Zoutkamp.

Ik ben erg blij met het meedenken en gulzig naar nog meer informatie, beeldmateriaal, ingangen, enz. Je aaname, dat de lijn vanaf 1940 vanuit Groningen bedient is, zal ongetwijfeld zeer goed kunnen, aangezien de GLS toen is opgegaan in de NS en opgehouden is te bestaan.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:02:58 »

Dit ziet er ook uit als een loc uit de 7100 serie
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:20:44 »
Ik ben in de boeken gedoken, omdat ik meer wilde weten over deze Marnelijn.

Volgens het boek "Vervlogen Stoom" van Hans van Poll en Bert Steenkamp:
Werd het depot Zoutkamp op 1-4-1922 geopend en op 15-10-1926 gesloten.
Op 1-7- 1922 waren daar loc 7111 en loc 7123 in depot. De meeste treinen reden niet verder dan Winsum.
Geweldig boek. Echt een aanrader voor iedereen die zich in het het interbellum wil verdiepenn

Op de foto met de trein in Zoutkamp is duidelijk een 7100 te herkennen. Ik denk dat deze foto is gemaakt in de beginjaren van dit lijntje.

Welke foto bedoel je?

De foto hierboven doet mij ook denken aan een 7100. Hoewel ik de 1B1 tenderlokjes wel lastig vind te onderscheiden.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 747
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:10:25 »
Ik wil graag het misverstand wegnemen dat de GLS zelf in het begin de exploitatie heeft verzorgd. De GLS was een zogeheten papieren maatschappij, die de uitvoering van de dienst gewoon door de nabije grote spoorwegmaatschappij liet verzorgen. In dit geval de Staatsspoorwegen/Nederlandsche Spoorwegen.

Kijk voor parallellen even naar hoe het bijvoorbeeld in Twente toeging met de lokaalspoorwegen van de GOLS en in Groningen, Drenthe en Overijssel met de NOLS. Daar kwamen resp. de HSM en de Staatsspoor aan te pas om treinen te laten rijden en personeel te leveren. En in Noord-Holland liet Hollands Noorderkwartier op zijn lijn Hoorn-Medemblik treinen rijden door de HSM. Geen complete opsomming trouwens! Voor de liefhebber heeft/had de NVBS een boek over alle spoorlijnen, met hun afkomst.

Wolter



Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:41:38 »
Wolter, u heeft gelijk. Ik was iets te enthousiast in mijn overname. Ik moet maar een lidmaatschap aangaan bij het NVBS. Doet niet onverlet, dat alle informatie en beeldmateriaal welkom blijft.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 19:43:43 door Zilte. Reden: Typfout verwijderd »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2019, 20:06:46 »
Heb je al bij Het Utrechts Archief gekeken?
Daar zijn onder andere wat tekeningen te vinden in dossier 959 en dan archiefstuk 3.25 Winsum-Zoutkamp.

Zie: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&mizk_alle=Zoutkamp&miview=inv2

Succes en groeten,
Laurens

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:47:52 »
Zilte, voorlopig hou ik het op loc 7111 of 7123 met een sleep oud lokaalspoormaterieel zoals in de kop van Noord-Holland op het lokaalspoor heeft gereden. Ik meen zelfs een HSM bagagerijtuig van Beijnes te herkennen. Verder onderzoek lijkt mij zinvol.
Ik zal hier in de gemeente Het Hogeland een paar vragen uitzetten.

Heb je trouwens de perronkanten gezien, gemaakt uit bielzen?

Piet

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1957
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:59:00 »
Zijn jullie er al uit? Anders moet Eelco de loc maar determineren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:01:08 »
Naast de foto van de trein in Eenrum, heb ik van deze lijn ook eens foto's gezien van een treinbotsing met een bus op de overweg in Ranum. Dit gebeurde in oktober 1940, er vielen 13 doden.
Ik herinner me een foto van de gekantelde locomotief met de resten van een autobus tegen de stoomdom aan; de losse tender en hierachter een houten bagagerijtuig met een kansel.
Wanneer we deze foto's gaan analyseren, weten we ook de treinsamenstelling van dat moment.
De locomotief zou heel goed een 3200 van het depot Groningen kunnen zijn.

Piet
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:24:51 door Piet Groot »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6740
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:11:53 »
Hier de link naar de foto van het ongeluk.
Misschien dat iemand er wagons kan identificeren.

Gr.

Edsko