Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0  (gelezen 23355 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #75 Gepost op: 23 augustus 2021, 23:46:44 »
Lezend door de laatste posts, ik meteen denken sjips, heb ik nu de verkeerde uitvoering gebouwd :-X 

En zoals altijd weer een mooi begin Ivo (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #76 Gepost op: 24 augustus 2021, 10:18:05 »
Ik raak in vervoering van zo'n mooi gelukte machine! Net als of de echte weer rondrijdt! (y) Had al eerder mijn bewondering van je kunsten uitgesproken. Maar ik doe het je nog niet na. Ben momenteel bezig met een DJH NS 5500. Het spuitwerk, daar ben ik nog lang niet aan toe. Maar het moet uiteraard een HSM etje worden. En dan in het donkergroen met rode en zwarte biezen. En dat wordt nog een flink klusje. Nu heb ik al het probleem met de tandwielen die niet in de worm grijpen. :( Moet ik nog even kijken wat ik fout gedaan heb. Maar goed das een ander verhaal. Dus off topic.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #77 Gepost op: 24 augustus 2021, 23:33:08 »
Al bouwend kom ik ondanks de uitgebreide handleiding en de mooie tekeningen toch steeds weer voor vragen. Zo had ik in eerste instantie gemist dat de assen in het buitenliggende frame worden gelagerd en niet in het hulpframe. Dat betekent dat de lagers van de assen buiten de wielen komen en niet erbinnen zoals ik de assen heb gemaakt. Gewoon even uit elkaar en weer opnieuw.

Een andere vraag betreft het gietdeel van de schoorsteen. Die is bij mij krom en er zit een barst/spleet tussen de voet en de pijp. En bij die spleet staat de schoorsteen niet recht. Hoe los ik dat op? Warm stoken en recht buigen of is dat onverstandig omdat je dan meer kapot maakt dan je het goed krijgt?

Ook mis ik duidelijkheid hoe hoog de arm van de wentelas moet worden gezet. Ik puzzel dat wel goed met de ganghendel stang, maar toch.

Een andere vraag betreft de cylinderdeksels onder de rookkastdeur. Die hebben geen bouten en volgens mij zitten er geen losse etsdelen in de etsfrets om die erop te zetten. Als die er inderdaad niet zijn wordt het boren van 0,3mm gaatjes en het plaatsen van bouteinden.

Hier zie je de deksels zitten:



De zijkanten van de bufferbalk moeten nog recht worden gevijld. Op deze foto valt de schoorsteen wel mee ;)

Over het toepassen van het juiste hulpframe twijfel ik nog. Op de foto zie je het eerste afgekeurde frame en erachter het frame van de herziene ets.

Nu heeft het afgekeurde frame een paar aantrekkelijke kanten die het nieuwe frame nu weer niet heeft. Achter zie je een gedetailleerde zijkant van de vuurkist, die ik wel aardig vind en vooraan zie je ook de dichte zijkanten van de wielkappen met uitstekende delen. Die uitstekende delen zitten op het origineel ook, maar in de herziene versie niet meer. Ik vermoed dat die eigenlijk niet passen, want die komen tegen de ketel vermoed ik. Is weer zo'n leuk ding van schaalnauwkeurigheid en modelwielen. De wielen zijn te breed, waardoor de wielkappen te breed moeten zijn en dan de achterkant van die wielkappen te ver naar binnen zitten waardoor de opbouw niet meer past. Ga ik nog eens goed over nadenken.



Het wordt al weer een aardige locomotief, maar er is nog fors wat werk aan.

mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #78 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:44:48 »
Ik had ook een kromme schoorsteen. Ik heb hem voor 3/4 ingezaagd, recht gebogen en weer dicht gesoldeerd .

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #79 Gepost op: 29 augustus 2021, 04:07:37 »
Even teruggelezen, ik heb M2 schroefdraad in het voetje getapt en in de accuboor gespannen. Dan met een vijl alles een beetje in fatsoen draaien.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #80 Gepost op: 12 september 2021, 15:02:04 »
De methode van Ronald heeft me weer een rechte schoorsteen opgeleverd. Ik was er niet van overtuigd dat ik voor een M2 schroefje zuiver in het midden an de voet kon boren en tappen. Dat had ik als 2e optie nog wel geprobeerd.

Verder vordert de lok wel:



De stoomkraan voor de luchtpomp heb ik al gemaakt en ook de bediening van de cylinderkranen is bijna af. Alleen weet ik nog niet hoe en waar ik de luchtpomp ga vastmaken. Op de voetplaat of toch aan de ketel. Dat laatste is makkelijker voor (de)montage, maar ik kan niet zo goed zien hoe het in werkelijkheid heeft gezeten. Ook nog onduidelijk is hoe het ganghendel wiel aan de vuurkist vastzit. Daar lijk ik zowel gietdelen als etsdelen voor te hebben voor montage links of rechts.
De onderste frontlantaarns heb ik op een opstandje gezet, dus die staan niet op de bufferbalk.

Dan nog een (on)aardigheidje: het gietdeel in de kit voor de veiligheid bevatte niet de veer tussen de 2 veiligheden. Die heb ik dan maar zelf gemaakt. Eerst een gaatje boren bovenin en dan een stukje gewonden messingdraad uitrafelen tot een veer en bevestigingsdelen. Hier ligt het veertje op de grind:



En zo zit deze op zijn plek:



Volgens mij klopt het aantal windingen eigenlijk niet. Zouden er 6 moeten zijn en ook de diameter zou net een slagje groter mogen.

mvg,
Ivo

*

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #81 Gepost op: 12 september 2021, 15:41:49 »
Zal iemand dat nog opmerken denk je ?
Ook na dat alles is gespoten en gedaan ?

Als je tevreden bent zelf,dan zou ik het lekker laten zo  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #82 Gepost op: 12 september 2021, 20:30:44 »
Zal iemand dat nog opmerken denk je ?
Ook na dat alles is gespoten en gedaan ?
Nee, niemand zou dat hebben gezien. Nu wel ;)

Maar met veel details is het meestal alleen de bouwer die dat weet. En die gaat zich daar soms aan ergeren :)
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #83 Gepost op: 13 september 2021, 01:06:31 »
Een bekend fenomeen, het "als bouwer weet ik het en kan het niet meer loslaten". Ik val er ook vaak genoeg voor :-X

Het tappen van het schroefdraad in mijn schoorsteen was beslist niet precies. Met een redelijk toerental en een vijl in de hand luistert het allemaal niet zo nauw. Mijn luchtpomp zit vast aan een plaat die op de voetplaat is gesoldeerd volgens voorbeeld. Ik vond de gegoten ganghandel te grof en heb het geëtste wiel gebruikt met wat draad. Kijk ook even op de tekeningen in HUA, daar kun je  tekeningen met de ganghandel en aanbrenging van de luchtpomp vinden.

Ondertussen ziet het er weer goed uit (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #84 Gepost op: 13 september 2021, 14:34:33 »
Rick, ben wel benieuwd naar welke tekening op HUA je verwijst. Ik heb 4 tekeningen gevonden en één daarvan laatde inbouw van de WH rem zien. Maar dit is de eerste inbouw, die in de NS periode alweer vervangen was. Op de tekening zie je de duplex pomp voor het remsysteem aan de rechterkant van de ketel, maar in de NS tijd staat er een enkele pomp aan de linkerkant. Andere pomp en het lijkt ook ander leiding werk. Maar misschien zie ik het verkeerd.
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #85 Gepost op: 17 september 2021, 03:12:39 »
De tekening met duplexpomp heb ik gebruikt, niet zozeer als exact voorbeeld, maar meer als voorbeeld van de aanpak, met een beetje praktijkervaring.

- De bevestiging van de pomp is een constructie van plaat en hoekijzer die op zich makkelijk te verplaatsen is. Met een nieuwe pomp op een nieuwe plek zijn een aantal nieuwe gaten op de steun en in de frames van de loc snel genoeg geboord. Dus simpel, snel en goedkoop
- Om een bevestiging op de ketel zelf te klinken is een boel werk. Als in, vlampijpen eruit, gaten boren, (nieuwe) vlampijpen er in en alles stoomdicht maken. En dan heb je niet meer de optie om ketels makkelijk uit te wisselen. Dus moeilijk, duurt lang en is duur.

De foto op Vervlogen Stoom geeft bevestiging aan de theorie, als je op de foto van 2910 op pag. 266 kijkt kun je linksonder de pomp nog net de constructie van de pompsteun zien, gelijk aan de HUA tekening.




TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #86 Gepost op: 21 september 2021, 15:53:28 »
Zolang ik geen foto van de 2908 vind van die kant zonder bel heb ik nu een excuus om deze te plaatsen   :)

Hoi Ivo,

Foto nr. 156 in "Stoom bij de NS in de jaren dertig" is misschien de foto waarnaar je op zoek bent.
Of de foto die je juist niet wilt zien natuurlijk  ;)

Grtz, Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #87 Gepost op: 01 oktober 2021, 16:54:16 »
Valt mee. Als ik nu gewoon doe alsof dit en 2908 is eind jaren '20 kan ik gewoon de stoombel plaatsen. Het door jou aangehaalde boek gebruik is als een belangrijke referentie, maar ik kan me geen foto van de 2908 aan de rechterzijde herinneren.

foto nr 156 zeg je. Ik ben benieuwd.
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #88 Gepost op: 01 oktober 2021, 17:30:31 »
Ivo,

Ik schreef "misschien" omdat het locnummer niet leesbaar is op de foto. De loc staat nogal op de achtergrond.
De foto is echter op dezelfde dag gemaakt als nr. 154, door dezelfde fotograaf, op dezelfde locatie. En alle details lijken te kloppen: seinbeeld, loshangende luchtslang aan de voorbufferbalk, koppelstangen rechts een kwart slag verder dan die links op foto 154, hoge stapel kolen op de tender, etc.

En de plaats waar de tenderbel heeft gezeten is nog duidelijk zichtbaar, dus je hoeft niet eens zo ver terug te gaan als eind jaren twintig. Een paar maanden is al genoeg.  8)

Grtz, Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #89 Gepost op: 01 oktober 2021, 22:05:16 »
Ton, ik denk dat dit de 2910 is. Die staat ook op foto 154 naast de 2908. Net als op de foto op pagina 266 onderaan in vervlogen stoom. Deze 3 foto's zijn allemaal genomen op 9 juni 1935. Je ziet op 2 foto's de 7113 voor de 2910 staan. Op de foto die jij eerder noemde lijkt de 2908 net weggereden. Maar fijn is inderdaad de donkere vlek waar de bel op de 2910 gezeten heeft.  Dat betekent dat deze er kort ervoor nog opzat :).
mvg,
Ivo

*