Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door Remunj
Vandaag om 12:46:52
Hornby door nico99
Vandaag om 12:43:28
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Remunj
Vandaag om 12:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:28:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:25:22
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 12:24:09
Once Upon A Time In A Computer Desk door Rondje_HO
Vandaag om 12:16:24
Timer schakeling rondje h0 door Rondje_HO
Vandaag om 12:14:33
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door martijn v m
Vandaag om 12:13:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:03:08
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 11:50:17
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door Tulpendaal
Vandaag om 11:44:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:37:15
Hoekdiorama door André 1976
Vandaag om 11:30:39
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 11:11:01
Waalhaven kreupel gemaakt door Remco vM
Vandaag om 10:35:04
Roco NS 1200 - hoe stiller te krijgen? door Ben
Vandaag om 10:27:34
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door VAM65
Vandaag om 10:16:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Peter Soonius
Vandaag om 09:42:34
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Peter Soonius
Vandaag om 09:32:57
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Monobrachius
Vandaag om 09:24:19
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Remunj
Vandaag om 08:31:02
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door peterha
Vandaag om 08:26:49
H0 Zelfbouw huizen, 1:87 of toch stiekem 1:100? door Locofiel
Vandaag om 08:14:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:27:22
Roco 2019 door rail4marcel
Vandaag om 02:24:16
Stotterend geluid uit speaker door Sven
Vandaag om 00:00:05
ESU 2019 door sneek
15 september 2019, 23:18:51
Terschellinger Spoor door KNed
15 september 2019, 23:05:29
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen  (gelezen 1989 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
Driemaster in ‘t veen
« Gepost op: 16 augustus 2019, 11:09:47 »
Een Drijmaster in 't veen, dat bist ja bienoa zo Grunnigs als 't Peerd van Omeloeks en D'Olle Grieze! Aine speurweg deur ‘t veen is nait compleet zunder ain.
Vrij vertaald; Ik moet een NS 2900 hebben voor mijn veenkolonienbaantje.

De 2900-en waren rasechte Staatsspoor machines. De eerste machines verschenen in 1865 op het spoor, uiteraard geleverd door Staatsspoor hofleverancier Beyer, Peacock & Co. In meerdere deelseries kwamen er totaal 46 op de baan. Als eerste machines van de SS met 3 gekoppelde assen kregen ze al snel de naam Driemaster, synoniem aan de grote zeilschepen die in die tijd de havens aandeden. In de eerste jaren deden ze vooral dienst voor goederentreinen, maar naarmate treinen langer warden en krachtigere machines hun intrude deden kwamen ze terecht op de minder belangrijke diensten. In de NS periode vinden de nu al aardig bejaarde locomotieven zich vooral in de rangeerdienst en op locaalspoorwegen. De provincie Groningen wordt in deze periode een bolwerk voor de machines, met maarliefst 6 in depot Groningen en 7 in Stadskanaal. Het einde kwam vlug voor de serie, die tot 1933 nog compleet was. Volgens de Nederlandse traditie is het laatste exemplar van de serie keurig netjes in 1938 opgeruimd.

Aan de locomotieven is over de jaren aardig wat gesleuteld. Naast de herkenbare zandkisten voorop hebben de locomotieven andere ketels, een luchtrem, stoombel, nieuwe koppelstangen, en voor sommige, een tenderkap gekregen.

Een aardig tijdje terug kreeg ik een MK kitje van een 2900 aangeboden via het forum (nogmaals bedankt Wolter!). Het heeft even moeten duren, maar de werkbank was even vrij en ik had zin in een nieuw project, dus is de kit maar eens aangebroken.

Vooraf moest een nummertje gekozen worden. Uiteraard moet het een Groningse machine wezen. Daarnaast was de serie een aardig ratjetoe in de jaren ’30, met meerdere variaties, die niet allemaal uitgebeeld kunnen worden uit de kit. Een open dom is ook een must, want dat ziet er toch wat beter uit vind ik. De keze is gevallen op de 2921, die hier op de foto staat in “Stad” (Groningen)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d

De inhoud van de kit:




En niet te vergeten, de al deels gevormde ketel.



Omdat ik pagina 1 van de tekeningen even kwijt was, beni ik met het buitenliggende frame begonnen. Het is puur cosmetisch, en bestaat uit de basis:


Met daarop de plaat met klinknagels gelamineerd. Nog een paar opstaptredes erop en het ziet er al best aardig uit.


Toen kwam de ontbrekende pagina boven water, en kon ik bij het begin verdergaan ;D Het binnenframe vouwt zo in elkaar. De lagers voor de achterste as worden in het frame gesoldeerd. Het remwerk vindt ook een plekje. De kit is nu al zo’n 20 jaar oud, en dat vergt wel een beetje nabewerking. De etsbramen bijwerken is een vereiste. Op zich niet erg, en vooral de remschoenen zien er een stuk beter uit nadat de etsbramen en de vouwnaad zijn weggewerkt.


Remstangen komen er ook op. Ik kwam pas na het solderen erachter dat je ze niet direckt op de remhangers moet solderen, want dan klemmen ze op de wielen en maakt het kortsluiting. Stuke messing tussen de remhangers en de stangen treugsolderen en het probleem is opgelost.

Groeten,

Rick
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 00:33:30 door Beached »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:19:38 »
Leuk project  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:02:07 »
Goed om te zien dat dit wel zeer bekende kitje bij jou in goede handen is, Rick. Ik had daar ook wel vertrouwen in.

‘Schier doan’, zal ik maar zeggen. (In Standaard Nederlands: netjes gedaan).


Wolter
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 08:22:51 door Noordernet »

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:35:06 »
't kon minder...

;)
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:45:02 »
Mooi waark!   (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 00:38:31 »
Bedankt heren (y)

Na het chassis is het een beetje een ratjetoe van losse onderdelen maken, eerst is de voorwand van de tender aan de beurt. Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd. Dat scheelt toch aardig wat tijd bij een onderdeel zoals dit:

Man, man, man wat 'n klinknoagels ja.

De gereedschapskist zit ook vol klinknagels.


De bovenkant van de watertank bestaat uit een gelamineerde constructie. Deksels voor de tenderwellen zijn er ook opgesoldeerd.


De vulopening bestaat uit een stukje 5mm buis dat in de accuboor met een vijl en een railzaagje op maat is gemaakt. De meegeleverde deksel voorziet voor een geschanierde deksel. Fotos, de bewaarde tender van SS 13, en de tekening van HUA laten allemaal een losse deksel zien. De MK deksel is dus even verbouwd, scharnier eraf en de handgreep verplaatst. Het resultaat:


Groeten,

Rick

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 07:34:04 »
Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd.

Daar ben ik in ieder geval wel benieuwd naar: wat heb je gemaakt en hoe werkt het?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:44:41 »
Dat vroeg ik mij ook al af.
En verder nog: is het H0?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
    • Modeltrein projecten
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:24:30 »
1:87 staat op elke etsplaat.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:56:22 »
Ah ja  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
Re: Driemaster in ‘t veen - NS2900 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2019, 02:41:29 »
Hier een foto van de klinknagelpers, ik moet nog eens een keer de Solidworks tekeningen afmaken, dan start ik er wel een draadje over.


Verder met de tender. In de Engelse traditie horen de randen van de tender rondgebogen worden. Dat wordt voorzichtig in de bankschroef om een stukje buis gebogen, met een blok metaal om de ronding mooi gelijk te houden. Het is een beetje secuur werken, verplaatsen en corrigeren om de ronding goed te krijgen. Ik heb bewust de ronding een beetje te rond gemaakt.


De achterwand is eerst aan de bovenkant van de tender gesoldeerd, daarna voorzichtig de zijwanden erop. Ik gebruik de fotos van de SS 8 om details na te gaan. De tender is een tweeasser, en een paar jaar jonger, maar is van dezelfde fabrikant en heeft veel details die gelijk zijn aan de tenders van de 2900-en. Wat opvalt is dat de platen van de tender niet samenkomen op de hoeken, dus heb ik hetzelfde gedaan. De gebogen randen zijn toen teruggebogen totdat de hoeken mooi aansloten. Het resultaat:


De voorwand was een beetje te breed, en moest eerst pasgemaakt worden. Ook de plaat op de voorkant van de tender heeft een plaatsje gevonden.


Als toetje is de tenderkap in elkaar solderen. Het dak is uitgegloeid voordat het was rondgebogen, en past netjes op de zijwandjes. Het dak steekt uit over de voorwandjes, wat volgens mij niet zo hoort. Ik heb er voor nu nog even niks aan gedaan, eerst even passen op de cabine van de loc.


Groeten,

Rick



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2019, 11:15:42 »
Vakwerk  (y)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Ben niet gek ben een vliegtuig
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:25:49 »
Wat een priegelwerk maar zeker erg mooi (y)

Gr Robin
HO Reichsbahn,Bayern en alles wat mooi is😉

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2019, 22:31:41 »
Gaafgaafgaaf