Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Fleischman 434x onderdelen, maar waar  (gelezen 5212 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Gepost op: 15 augustus 2019, 14:15:45 »
Onlangs nam ik een aantal Fleischmann loks 4340-4341-4342 (uit 1972) over van anderen.

Een lok is compleet, rijdt analoog, 2-rail.
Een lok is compleet, omgebouwd naar 3-rail digitaal en rijdt.
De derde lok is incompleet (van een kennelijk mislukte ombouw naar digitaal),
en de vragen zijn dan: wat ontbreekt, zijn die dingen nodig, en waar vind je ze.
Daar is een sticky topic over, maar niet alle links daarvan doen het nog.

Ik heb eerst Fleischman 4341-1972.pdf (onderdelen) gedownload en
daarna Fleischmann hl-4341.pdf (gebruikershandleiding).

Daarna heb ik gekeken welke onderdelen ontbreken, en
wat de procedure moet zijn geweest om de lok om te bouwen naar digitaal.

624340 Abdeckbech mit Fassung, bedoeld voor lampjesfitting (niet bij etsemmen),
wel bij www.modeltreinexpress.nl

lampjes 6530 zijn te krijgen bij www.modeltreinexpress.nl

6520 Kupplung  bladveertje ontbreekt op 2 plekken (niet bij etsemmen, wel bij 't Winkeltje in Dordrecht)

644401 Kontaktpilzgarnitur (het afdek-ringetje ervan ontbreekt), onbruikbaar op eigen baan

544006 Haftringen =ASB-bandjes

Er is wel een geïsoleerd motorschild, maar niet het oorspronkelijke schild (dat lijkt me geen probleem),
Koolborstels (6519 zijn nog te koop).

Maar het belangrijkste probleem: de koolborstelhouders ontbreken

Weet iemand hoe je aan koolborstelhouders komt?

Wat ook ontbreekt is de gelijkrichter (diodenbrug) om de verlichting te wisselen met de rijrichting
(ik moet er nog wel eentje hebben liggen voor ledstripgebruik)
en de eventuele condensators die op het oorspronkelijk motorschild zaten (hebben die analoog nog zin?)

Als ik het goed begrijp, dan is de procedure bij verbouw naar digitaal dat je het motorschild moet isoleren, en daartoe de gelijkrichter en condensators definitief en de koolborstelhouders tijdelijk moet verwijderen maar terug moet plaatsen na afloop.

Nu wil ik het model terugbouwen naar DC analoog.

Dus heb ik minimaal koolborstels, koolborstelhouder, en een gelijkrichter nodig.
En daarbij is dan de vraag: gaat het dan werken, of moet er meer gebeuren?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 00:30:11 door Te 2/2. Reden: ovp geraadpleegd »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2019, 17:20:15 »
Berichtje gestuurd,
Bert.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2019, 19:28:59 »
afdekplaatje koolborstels FLM-00504801. Gisteren was ik in Roosendaal, binnen geweest zijn zonder ernaar te informeren (ik miste de koolborstels en asb'jes  toen nog niet zo bewust). Pas toen ik er voor ging zitten om eens flink aan de gang te gaan, vielen de ontbrekende spullen mij bewust op.

Zat ondertussen te bedenken dat als ik de pannenkoekmotor vervang door een CD-rom motor met een 12 tands 'Ritzel' dat ik enkele onderdelen niet nodig heb, gesteld dat het daarmee lukt analoog te rijden: geen motorschild, geen koolborstel-afdekschild, geen condensators.

Zo'n cd-motor heb ik liggen, alleen dat 12-tands tandwieltje voor op de as van het motortje niet, want ik heb ze aangeschaft voor een paar lastige Lima's, en Lima's pannenkoeken hebben een ander tand 'Ritzel'.



Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:25:06 »
…..en een gelijkrichter nodig.
Je bedoelt zo'n groen blokje? Die zijn nog steeds te koop, er bestaan diverse uitvoeringen, artikelnummer 6440xx.
Maar die blokje zijn schandalig duur, er zitten twee diodes in en die koop je voor een paar centen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:49:34 »
2 Koolborstel dekseltjes heb ik nog wel liggen, net zoals een complete kontaktpilz inclusief veertje en klem. Groene blokje zou ik misschien nog ergens hebben iggen

Voor het Motorschild is er een lijst met alternatieven, kan je op meerdere dcc ombouw sites vinden

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2019, 23:38:55 »
@Klaas
diodes zijn standaard 1N4001, neem ik aan.

@ivanzon
-hoe houdt iemand koolborstel dekseltjes over?
door andere motor te plaatsen?

-motorschild aanwezig is geïsoleerd tbv geplande ombouw naar digitaal door vorige eigenaar
(kennelijk heeft deze voor hem overbodige zooi zoek gemaakt).

ik wil 'm terugbouwen naar analoog 2-rail maar dan met geïsoleerd motorschild,
zonder kontaktpilz (alleen de klem ontbreekt, trouwens)

dus moet ik even kijken bij een van de andere loks hoe die koolborstels precies vast zitten
want van dit plaatje word ik niet wijzer



@allen
Elke lok blijkt een andere koppeling bevestiging te hebben.

Bij de een zit de koppeling vast aan het draaistel-schort (ik hoop dat de term de juiste vertaling is van Drehgestellrahm), en bij een ander aan het frame dat de Drehgestellrahmen omvat. 
Bij de incomplete lok heb ik inmiddels een koppeling toegevoegd.
Die koppeling zit vast aan het frame (niet aan het draaistel-schort).
Hij heeft er nu aan beide zijden 1 koppeling waarvan 1 met en een zonder bladveertje.
Dat bladveertje zorgt ervoor dat de koppeling na een bocht terug veert in rechte stand.
Bij de andere koppeling ontbreekt dat veertje. En dat lijkt me onhandig met een kopstation in de baan.

Een koppeling van de andere loks heeft niet zo'n veertje (die koppelingen zitten vast aan het draaistel-schort), dus die veert niet terug. Ik moet nog even kijken hoe dat exact vast zit, dan kan ik wat foto's toevoegen van de verschillende constructies. Wellicht leiden die tot tips over hoe je een normschacht inbouwt.

Het zijn oude loks dus een normschacht ontbreekt.
Er zijn latere edities met het zelfde catalogusnummer die voorzien zijn van een normschacht.
De gedownloade gebruikershandleiding is recenter en gaat ervan uit dat normschachten aanwezig zijn.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:03:54 »
Koolborstel deksels (en motor rotors) houd je over als je onbruikbare locs sloopt, bijvoorbeeld wegens kromme chassis.

Bij de loc met de koppelingen aam het frame kan je als je geluk hebt de veer terugvinden onder het metalen plaatje waar de lamp op gemonteerd zit. Die willen nog wel eens in dat gat verdwijnen.

De niet verende koppelingen zijn NEM schachten, en geschikt voor Profi koppelingen (6515).
Voor de koppelingen aan het frame heb je verschillende opties, afhankelijk van het type koppeling. Profi heb je als volledig vervangingsdeel, Roco met de zwaluwstaart adapter (daar kan ook Profi op).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2019, 21:08:54 »
@Klaas
diodes zijn standaard 1N4001, neem ik aan.
Wat voor diodes er in zo'n groen blokje zitten weet ik niet, maar elke diode uit de 1N400x reeks is bruikbaar.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2019, 00:34:37 »
Okee, laat ik een vraag duidelijker stellen:

Zitten de veertjes aan de koolborstels vast of niet (zoals bij HAG en Märklin)?
M.a.w. als ik Fleischmann koolborstels bestel, maar ik heb de koolborstelveertjes niet,
heb ik dan een probleem?

En zo ja, is er voor die koolborstelveertjes  een apart artikelnummer?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2019, 02:35:36 »


Bij ETS tot 31 augustus 2019.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2019, 10:34:27 »
Staat ook op de Fleischmann site. Koolborstels worden met veertjes geleverd.
https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6519-0-0-0-0-0-0-1/products.html

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2019, 16:03:32 »
Beide bedankt! Dit vormde de grootste uitdaging.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2019, 21:35:45 »
Als je die dekseltjes nog nodig hebt, ik kan ze naar Houten meenemen

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:22:51 »
Jan ,als je de groene diode nog nodig heb dan heb ik deze voor jou,compleet met print
Schakelaar .
Grt,Wim .

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischman 434x onderdelen, maar waar
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2019, 12:56:38 »
Koolborstel dekseltjes, asb's , lamphoudertje, lampjes, koolborstels met veertjes, is allemaal geregeld inmiddels.
Dank voor de vele pb's, mailtjes en aanbiedingen.

Dus die groene diode is nog het enige wat ontbreekt, zo te zien. Dat maakt het wel af.
Daar heb ik het minst hard naar gezocht omdat ik nog een zakje 'gewone'diodes heb liggen waar ik nog m'n hele leven mee toe kan, zo lijkt het.

Wat me tegen valt, is het terugplaatsen van de kap (zal wel een handigheidje zijn:

Ik ben gewend aan loks met een simpele aanpak (Roco, 1 schroef in het dak), Lima (buffers weg halen), Märklin (1 of 2 schroeven in de bodem) en Hag (vaak  2 schroeven in de bodem).

Deze loks hebben 5 schroeven (a t/m e). Eruit, en de kap afnemen gaat simpel. Maar de kap erop, en de schroeven erin draaien, is een stuk lastiger. Met name de 4 schroeven die in de lamphouders draaien (a,b en d,e), gaan makkelijk scheef.
Zijn daar tips voor?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail