Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Fleischman 434x onderdelen, maar waar

(1/5) > >>

Te 2/2:
Onlangs nam ik een aantal Fleischmann loks 4340-4341-4342 (uit 1972) over van anderen.

Een lok is compleet, rijdt analoog, 2-rail.
Een lok is compleet, omgebouwd naar 3-rail digitaal en rijdt.
De derde lok is incompleet (van een kennelijk mislukte ombouw naar digitaal),
en de vragen zijn dan: wat ontbreekt, zijn die dingen nodig, en waar vind je ze.
Daar is een sticky topic over, maar niet alle links daarvan doen het nog.

Ik heb eerst Fleischman 4341-1972.pdf (onderdelen) gedownload en
daarna Fleischmann hl-4341.pdf (gebruikershandleiding).

Daarna heb ik gekeken welke onderdelen ontbreken, en
wat de procedure moet zijn geweest om de lok om te bouwen naar digitaal.

624340 Abdeckbech mit Fassung, bedoeld voor lampjesfitting (niet bij etsemmen),
wel bij www.modeltreinexpress.nl

lampjes 6530 zijn te krijgen bij www.modeltreinexpress.nl

6520 Kupplung  bladveertje ontbreekt op 2 plekken (niet bij etsemmen, wel bij 't Winkeltje in Dordrecht)

644401 Kontaktpilzgarnitur (het afdek-ringetje ervan ontbreekt), onbruikbaar op eigen baan

544006 Haftringen =ASB-bandjes

Er is wel een geïsoleerd motorschild, maar niet het oorspronkelijke schild (dat lijkt me geen probleem),
Koolborstels (6519 zijn nog te koop).

Maar het belangrijkste probleem: de koolborstelhouders ontbreken

Weet iemand hoe je aan koolborstelhouders komt?

Wat ook ontbreekt is de gelijkrichter (diodenbrug) om de verlichting te wisselen met de rijrichting
(ik moet er nog wel eentje hebben liggen voor ledstripgebruik)
en de eventuele condensators die op het oorspronkelijk motorschild zaten (hebben die analoog nog zin?)

Als ik het goed begrijp, dan is de procedure bij verbouw naar digitaal dat je het motorschild moet isoleren, en daartoe de gelijkrichter en condensators definitief en de koolborstelhouders tijdelijk moet verwijderen maar terug moet plaatsen na afloop.

Nu wil ik het model terugbouwen naar DC analoog.

Dus heb ik minimaal koolborstels, koolborstelhouder, en een gelijkrichter nodig.
En daarbij is dan de vraag: gaat het dan werken, of moet er meer gebeuren?

BMT:
Berichtje gestuurd,
Bert.

Te 2/2:
afdekplaatje koolborstels FLM-00504801. Gisteren was ik in Roosendaal, binnen geweest zijn zonder ernaar te informeren (ik miste de koolborstels en asb'jes  toen nog niet zo bewust). Pas toen ik er voor ging zitten om eens flink aan de gang te gaan, vielen de ontbrekende spullen mij bewust op.

Zat ondertussen te bedenken dat als ik de pannenkoekmotor vervang door een CD-rom motor met een 12 tands 'Ritzel' dat ik enkele onderdelen niet nodig heb, gesteld dat het daarmee lukt analoog te rijden: geen motorschild, geen koolborstel-afdekschild, geen condensators.

Zo'n cd-motor heb ik liggen, alleen dat 12-tands tandwieltje voor op de as van het motortje niet, want ik heb ze aangeschaft voor een paar lastige Lima's, en Lima's pannenkoeken hebben een ander tand 'Ritzel'.



Klaas Zondervan:

--- Citaat van: Te 2/2 op 15 augustus 2019, 14:15:45 ---…..en een gelijkrichter nodig.
--- Einde van citaat ---
Je bedoelt zo'n groen blokje? Die zijn nog steeds te koop, er bestaan diverse uitvoeringen, artikelnummer 6440xx.
Maar die blokje zijn schandalig duur, er zitten twee diodes in en die koop je voor een paar centen.

ivanzon:
2 Koolborstel dekseltjes heb ik nog wel liggen, net zoals een complete kontaktpilz inclusief veertje en klem. Groene blokje zou ik misschien nog ergens hebben iggen

Voor het Motorschild is er een lijst met alternatieven, kan je op meerdere dcc ombouw sites vinden

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie