Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Het gaat weer goed met Roco  (gelezen 22026 keer)

Sicco Jan

• Offline Offline
Re:Hoe gaat het met Roco?
« Reactie #60 Gepost op: 30 December 2010, 14:06:32 »
je hebt in de economie maar 1 break even punt maar vele manieren om er te komen... Break even wil niet meer zeggen dan dat je uit de kosten komt.
Het is wel zo dat je door vaste en variabele, directe en indirecte kosten 'altijd' een ander break even punt hebt naar gelang je 1 model maakt of honderdduizend en dat de samenstelling van de kostprijs dan ook anders is opgebouwd (ontwikkelkosten, materiaal, arbeid, ...).

Terug naar het onderwerp: ik weet niks van Roco maar begrijp dat de prijs van de modellen wordt opgeschroefd. Geen wonder, geld wordt minder waard maar een uur arbeid blijft een uur arbeid. Ik wil ieder jaar ook een beetje meer verdienen zonder dat er wezenlijk iets verandert aan wat ik doe.

Groet, Sicco Jan

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #61 Gepost op: 30 December 2010, 14:17:09 »
Dag,

Ik hoorde gisteren bij m'n leverancier, dat de hele reserve-onderdelen-afdeling een beetje op de schop aan het gaan is, en dat ik waarschijnlijk kan fluiten naar een nieuwe aandrijving voor m'n draaischijf. De vertegenwoordiger had 'm verteld, dat de geldschieters aan het roer zo'n instelling hebben van: onderdeel kapot? Koop het hele ding maar nieuw!

Leuke instelling. Ik heb het vermoeden dat de veilingsites weer goed gaan draaien, als het om 2e hands gaat. Alles is duur. Voor 3 armseinen nieuw, kun je ook veel andere dingen doen ('t zijn wel geen Roco seinen, maar het idee is hetzelfde).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 30 December 2010, 14:28:16 »
En uiteraard was alles vroegâh beter, leuker en goedkoper   ;D

Volgens mij valt het met die prijsstijgingen over de lange termijn nog wel mee. Als ik even snel in Excel wat doorreken valt het mij best mee. Begin jaren '80 kocht ik na lang sparen een zelflosser voor fl. 33,-. Rijtuigen wilde ik ook wel hebben maar die waren onbereikbaar duur voor mij, uit mijn hoofd zo rond de 50 gulden. Als ik die bedragen van 1982 naar 2010 indexeer met jaarlijks 2%, of de CBS inflatiecijfers kom ik nu uit op € 26 voor de zelflosser en € 39,50 voor een rijtuig. Dat zijn toch zeer vergelijkbare prijzen met de huidige modellen.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 14:57:11 door Marc tramt. Reden: zpelvoutun »
No dress rehearsel, this is our life.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #63 Gepost op: 30 December 2010, 14:49:48 »
Rijtuigen enzo wel, maar kijk eens naar de locs :-X
En trouwens sommige rijtuigen of goederenwagons zijn ook erg duur..

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 30 December 2010, 14:53:34 »
Beetje zelfde verhaal volgens mij maar prijzen daavan staan niet zo helder op mijn netvlies. Voor degene die het wel weet, reken het maar na: 100 gulden in 1982 komt ongeveer overeen met € 80 in 2010.
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #65 Gepost op: 30 December 2010, 14:55:06 »

maar als ik die startset zie van roco met de beweegbare deuren en weet ik al niet meer en dan voor €790 (site roco) dan lok je ook geen mensen naar deze hobby
en maar klagen het gaat zo slecht met ons ,ja gek he met zulke prijzen !!

erik
ja, daar zeg je t zelf, dan wil je dus wagens met deuren die opengaan. Had je vroeger niet. Wel veel extra werk om te maken, dus duurder. En je kan nog zat rijtuigen krijgen met vaste deuren, dus dat is t punt niet. Moet je es kijken wat een lamborghini kost! je kan toch niet meer autorijden tegenwoordig! schande! boehoe!  >:(

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #66 Gepost op: 30 December 2010, 16:22:48 »
Ja met die deuren is een heel ander verhaal, dat is een verhaal apart. Veel duurder omdat er veel
meer werk en elektronica in zit. Dat vind een niet zo hele goede vergelijking. Maarja het is wel duur
ja. De pantografen van de loc kunnen trouwens dan ook op en neer en er zit sound bij. Dus alles
bij elkaar opgeteld is het redelijk. Uit mn hoofd zit er ook een multimaus pro bij, dat durf ik niet zeker
over te zijn, die is ook duurder. Dus dat is wel logisch. Maarja het trekt geen mensen nee, maar je
hebt ook goede alternatieven, ook niet de goedkoopste, maar stukke beter!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #67 Gepost op: 30 December 2010, 17:33:02 »
hoezo beter? die hebben geen deuren die open gaan en geen werkende panto's etc... Een topmodel mercedes verkoopt minder dan een corsa, maar op allebei wordt verdiend... gewoon een kwestie van te verkopen aantallen goed inschatten en prijs erop afstemmen.

Eigenlijk zijn er de laatste tijd meer treinen om "mensen mee te trekken" dan ooit, vroeger had je goedkope "rommel" en de dure merken, de goedkope rommel deed het vaak een stuk minder goed (jouef-1300 uit startsetjes etc) waardoor het geen mensen trok want na zo'n ding hoef je voorlopig geen treinen meer, nu heb je hobby-modellen die niet minder gedetailleerd zijn dan het dure spul van vroeger en met een goede mooi lopende en degelijke aandrijving, waardoor mensen toch leukere ervaringen opdoen met het eerste treintje. 

MR

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 30 December 2010, 17:49:11 »
Ik vraag me af wat de invloed is van spoorwegsimulaties.

Positief: computernerds spelen met een spoorwegsimulatie en ontdekken dan hoe leuk spelen met treinen is. Uiteindelijk eindigen ze als modelbouwer.
Negatief: (potentiële) modelbouwers stappen over spoorwegsimulatieprogramma's en geven het modelbouwen uiteindelijk op.

Beide scenario zullen wel eens gebeurd zijn. Alleen wat zal de balans zijn?
« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 17:53:06 door MR »

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 30 December 2010, 18:09:57 »
Het is dus niet alleen Märklin dat slecht gaat, zoveel is duidelijk. Ben wel benieuwd wat nou de oorzaak is dat het bij Roco zo slecht gaat. Als bij Märklin het financieël niet lekker gaat dan bij Roco dus ook niet.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 19:13:25 door Koploper4240 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 30 December 2010, 18:14:46 »
En dan maar zeggen dat het einde van het 3-railsysteem in zicht is als Märklin ophoudt te bestaan, dan is het net zo goed het einde van het 2-railsysteem als de grote fabrikant Roco failliet gaat ;D

Eeeeh nee, eigenlijk niet.
Als Märklin verdwijnt moet iemand de productie van drierailrails ter hand nemen wil het systeem voortbestaan.
Als Roco verdwijnt dan hebben we op deze wereld nog een stuk of 30, 40, 50 andere fabrikanten die tweerailrails produceren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #71 Gepost op: 30 December 2010, 18:28:32 »
uhm... Jan, het railsysteem heeft nooit ene moer uitgemaakt voor een digitale centrale... Maar welke merken maken er dan nog meer 3rail-rails?

henk

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 30 December 2010, 18:31:16 »
Welke fabrikanten hebben dan drierailrails in het programma?

Voor de duidelijkheid, voor mij hoeft er niets te verdwijnen, maar het verongelijkte toontje in je post in nergens op gebaseerd. Het Märklindraadje is al twee jaar oud. Over Roco komt nu voor het eerst sinds jaren weer iets naar buiten en we zijn alweer 5 pagina's verder. Toen Roco failliet ging is er op het vorige forum tientallen pagina's volgekletst over het gebeuren. Weet je wat een enkele drierailer toen riep?
"Goh, zouden jullie je ook zo druk maken als Märklin in de problemen kwam? Vast niet."  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #73 Gepost op: 30 December 2010, 18:38:34 »
We houden het hier bij de situatie over Roco en gaan conculega Märklin er niet bij betrekken.
Daar is een ander topic over.

Vr. groeten,
Bob

MR

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 30 December 2010, 18:58:19 »
Ik kreeg in het Märklindraadje het volgende antwoord:

Niet belangrijk maar Roco heeft een aantal startsets voor 3-rail in het gamma. Of HAG is ook 3-rail.

Een startset maakt nog geen railsysteem. En HAG ken ik eigenlijk niet.. Ja, wel de koffie, maar daar hebben we het hier niet over.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2010, 10:23:12 door MR. Reden: Vergeten woordje »