Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 21:43:47
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:39:54
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:29:54
19 Toen door etienne
Vandaag om 21:22:41
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 21:17:46
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
Vandaag om 21:09:01
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
Vandaag om 21:03:53
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door FRIE
Vandaag om 21:01:44
Mat 54 in Schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 20:49:30
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 20:48:44
Trix Br152 Porsche N spoor Vonkende motor. door T.Trein
Vandaag om 20:46:52
Weatheren Roco SNCF BB300 door ingenium
Vandaag om 20:44:59
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 20:42:54
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Tulpendaal
Vandaag om 20:32:23
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 20:23:11
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 20:21:24
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 20:20:48
Advies nieuw baanplan door eitreb
Vandaag om 20:16:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 20:12:56
Wie herkent deze meter? door Erwin12
Vandaag om 20:10:52
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:49:20
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 19:40:10
Raadplaatje door tijgernootje
Vandaag om 19:02:52
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door tijgernootje
Vandaag om 18:55:42
Aansluiten seinen met de Ecos via dr4018 + Viessmann 5551/5552 door wimstruijs
Vandaag om 18:31:12
OberUnter H0e micro-layout door Harm Boer
Vandaag om 18:21:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald1974
Vandaag om 18:13:14
De fabriek - Spoor 0 door Ronald1974
Vandaag om 18:10:26
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door prutser
Vandaag om 18:01:12
  

Auteur Topic: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering  (gelezen 1267 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Gepost op: 12 augustus 2019, 13:50:03 »
De Pwg14 in DB-uitvoering van BRAWA
Sinds 2017 heeft BRAWA de bekendste Duitse goederentrein bagagewagen Pwg14 in het H0-assortiment. Eindelijk een volledig op schaal zijnde model van deze oorspronkelijk Pruisische conducteurswagen, waarvan er in Duitsland sinds 1914 ruim 7000 hebben rondgereden.



Inmiddels zijn er 4 DB-varianten:

Cat.nr. 49402
Wagen Pwg 120 001Mz. Dit is de oorspronkelijke uitvoering zoals de jonge DB die na de WO2 in dienst had. De wagen heeft nog gasverlichting, wat te zien is aan het gasreservoir onder de wagen en de extra schoorsteen op het dak. De laaddeuren hebben nog vensters en de zijwanden kennen nog geen schuine versterkingsprofielen. De opschriften zijn nog in het geel zoals de DRB dat kende en de wagen heeft depotstation Mainz. De revisiedatum staat op 1952.


Cat.nr. 49403
De tweede DB-uitvoering betreft de Pwg 123 312. De opschriften zijn al wit. De afwijkende remtekens op de hoekprofielen duiden op een Westinghouse-goederentreinrem. De deuren zijn raamloos en op de stelbalk staat Nürnberg als depotstation. De zijwanden zijn versterkt met profielen welke diagonaal geplaatst zijn. De wagen heeft net als de volgende varianten elektrische binnenverlichting, waartoe op de kopwanden een aanwijzing staat om vooral niet te vergeten de 24 Volt verlichtingstekker naar de loc los te maken bij het ontkoppelen. Zelfs de fabrieksplaat van Wagonfabrik Deutz is weergegeven. De revisiedatum van deze wagen is 6 april 1958. Op het dak alleen nog een pijpje van de kolenkachel.


Cat.nr. 494904
Ook een versterkte DB-variant, nu met bedrijfsnummer Pwg14 123 114.Depot Wuppertal-Vohwinkel en revisieopschriften van 23 oktober 1956, dus na de afschaffing van de 3e klasse (al maakt dat voor de dienst in goederentreinen niet veel uit…). Leuke variant omdat de opschriften laag op de zijwanden staan. Ook de DB week wel eens af van de eigen normen.


Cat.nr. 49416
Kortgeleden kwam een nieuwe nummervariant uit. Wagen Pwg 121 370 in de uitvoering waarin aan het einde van tijdperk 3 de Pwg’s los en zonder eigen depotstation werden ingezet. Ook nu weer versterkte zijwanden en revisie opschriften van 13 juli 1967, aan het einde van tijdperk 3 dus.



Hier nog even de waarschuwing op de kopwanden van de wagens met elektrische (vanaf de loc gevoede) 24 Volts verlichting:


Een Duitse goederentrein zonder Pwg, dat kan bijna niet. Dankzij deze wagens is ook voor de goederentreinconducteur een gevarieerde zitplaats beschikbaar.

grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:32:13 »
Leuk en informatief, dit bericht.

Dank, Wim!

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5173
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:32:41 »
Inderdaad. Bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13379
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:13:22 »
Dat BRAWA van die wagen verschillende varianten had uitgebracht wist ik wel, maar niet dat er alleen al van de DB zoveel verschillende waren.
Van mij ook bedankt dus.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:26:24 »
De DB heeft ook bij een aantal wagens het verhoogde dak verwijderd, dus nog een variant. Rijdt bij mij van Lenz in spoor 0.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2019, 23:41:27 »
Klopt Karben, de variant zonder 'Dachkanzel' is er (nog) niet van Brawa, maar in de constructie van het model is er zeker rekening mee gehouden. Die variant zal dus ongetwijfeld nog eens gaan verschijnen met plat dak en uitzichtkoepeltjes aan weerszijden van de  bak.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:23:49 »
Weinert heeft zowel de versie met als zonder dakopbouw. Je moet 'm alleen wel zelf bouwen.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Rob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
Re: Varianten Brawa's Pwg14 in DB-uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:00 »
Leuk verslag inderdaad. Misschien leuk als andere forumgenoten nog andere versies hebben van de Brawa Pwg, om hier te posten?  :)