Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 144668 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1320 Gepost op: 26 november 2021, 16:30:34 »
Van de hak op de tak...en dat blijft komende dagen nog wel zo.

Het stangenstelsel voor de bediening van het rooster (Paul, bedankt voor de correctie)
Nu de aslade er op zit kan ik het geheel afmaken.

Al eerder had ik een koppelstang uit de voorraad omgebouwd voor dit stangenstelsel. Samen met een draadeind M1,2 (Knupfer), moertje en buisje kom ik een heel eind.


In de aslade zit een extra plaatje 2 mm dik om er een tapje voor de as in te kunnen zetten.



« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 17:09:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1321 Gepost op: 26 november 2021, 20:18:10 »
Alle deuren heb ik inmiddels geplaatst. Alleen de (nep) scharnieren nog op de voordeur en achterdeur. (heb ik nu geen zin in)
De handrails en knopjes komen pas na het spuiten. Gaten zijn in ieder geval al op maat.


Bij nadere bestudering van de foto's en tekening van de voor- en achterkant kan je zeggen:
-zijdeuren hebben een deurklink
-voordeur en achterdeur hebben GEEN deurklink. Kan je alleen van binnen openen. Er zit aan de binnenkant zeer zeker een grendel, maar die zie je in model weer niet.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1322 Gepost op: 27 november 2021, 10:49:53 »
Het zijn de allerkleinste details die het verhaal aan/over de Gerrit spannend maken. In ieder geval veel gespreksstof  ;D

De tekening van de achterdeur laat bij nader onderzoek goed zien dat er geen deurkruk (vanaf fabriek) op de achterdeur zat. Maar wel een haakje en een oogje om de deur open te houden.


Die zitten er op het model nu ook op.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11073
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1323 Gepost op: 27 november 2021, 11:15:54 »
 :) Heerlijk!
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1324 Gepost op: 27 november 2021, 12:08:17 »
Als eer iets scheef kan gaan en wat je blijft zien...de handrails. Dus meten meten meten en een een zeer vast hand ....

met een stukje kneedgom en de hoogtemeter EN afgeslepen test-knopjes (zonder voet) alles 1000x controleren.


en dan vanuit een vaste positie lijntjes trekken onder de staf. Zie je ze? Nee, dan is het goed en zitten ze in een lijn.  :D


Staf er uit en daar zijn de lijntjes.


Daarna heel voorzicht met een 0,5 boortje de plekken aanboren en telkens een boortje maatje groter.


Handrailhouders er in.


en dan het "moment sûpreme"....loopt de staf er recht doorheen of niet..... Natuurlijk wel. :D


dan is de andere kant van de loc ineens geen stress-moment meer.

Lang leve het kneedgum.




Die zitten.  :D :D
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 13:03:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1325 Gepost op: 27 november 2021, 18:54:31 »
Hier zie je de luchtpomp zoals die uiteindelijk gemonteerd is. Een driedelig exemplaar van Spur-1-Werkstat.

Past die in 1 keer? Zeer zeker niet.
Het ronde gat in de voetplaat is te klein en moet iets naar voren...Handmatig frezen lukte prima.


De twee hoofdbestanddelen moeten aan elkaar worden gesoldeerd en daarbij goed opletten dat de steunen aan de achterkant parallel lopen.
Een rek maken waarop de pomp gemonteerd moet worden is vrij lastig gezien de beschikbare ruimte. Verlengen van de onderste steun leek me een betere optie.


Triall and Error met 10-secondenlijm de positie bepalen. Poging 5 ..ok
Daarna heb ik door de bovenste steun twee gaten 0,8 geboord en tapjes M1 gezet. Daarin imitatiebouten (Knupfer, type 801). De pomp zou in feit dus demontabel kunnen zijn. Even testen bij het spuiten.





130563
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 20:05:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1326 Gepost op: 27 november 2021, 19:55:34 »
Op de fabrieksfoto's zie je hem niet, maar op de loc tijdens de LTM periode wel...een ladder.
Zo kan je dus makkelijk bij het luik van de apparatenkast. Maar aan de andere kant van die apparatenkast zit ook een luik. Toch slechts 1 ladder op alle foto's, dus ik neem aan dat die 1:1 met haken over de handrails hangt.


In model kan een ladder natuurlijk niet los dus we hebben een ontwerp gemaakt met gaten in de stijlen waar de handrails doorsteekt.
Aan de onderzijde heb ik een klein draadje gesoldeerd dat in de voetplaat steekt. Zie je niks van.


130607
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 20:06:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1327 Gepost op: 28 november 2021, 13:15:32 »
Freubelwerk van heden morgen... trek/duwstang naar de stoomdom.

Aan beide uiteinden demontabel.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1328 Gepost op: 28 november 2021, 13:52:38 »
Nog meer freubelwerk, maar dan aan de veiligheid / fluit

De trekstang voor de fluit is bedoeld te lang gegoten zodat je hem in model kunt aanpassen. Betreft een Albion buisje 0,7/0,9 dat er overheen moet en waar je een gaatje voor de trekdraad in kunt boren want Shapeways lukt dat niet.


Zo moet het er uit gaan zien.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 14:06:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1329 Gepost op: 28 november 2021, 17:39:53 »
De gaatjes in de veiligheden heb ik uitgeboord en daarin zit bewerkt draad 0,7 met een gaatje 0,5 om de trekdraden door te steken.
Voor de bevestiging heb ik er M3 tapeind aan gesoldeerd (net zoals de apparatenkast er naast).


Het gat aan de onderzijde van de ketel moest wel even wat groter,
In de rode cirkel de veiligheid.


en dan wat freubelen met koperdraad...




130905

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1330 Gepost op: 28 november 2021, 20:03:27 »
Een betere foto van de stoombel is er niet, maar het lijkt er sterk op dat links de (dunnere) aanvoerenede stoomleiding en rechts de (dikkere) condens afvoer zit.


Door de voet van de bel (in het meegeprinte positiegaatje) een gaatje 0,8 en door dat gaatje een 0,6/0,8 buisje. Rechts over dat buisje een 0,8/1,0 buisje. in de buisjes steken tzt de leidingen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 10:57:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1331 Gepost op: 28 november 2021, 22:24:29 »
Ik heb de positionering van de stoomafsluiters nog eens goed doorgelezen op blz 46. Daarbij geconstateerd dat het klinknagelpatroon net iets anders is tussen 0 en 1. (2 klinknagels verschil) dus via "klinknageltellen" gaat het niet worden. De ook genoemde optische positionering is aangehouden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222198860#msg3222198860



en dit is het geworden (het laatste stress-moment van de gehele bouw  :D )
Gaten zijn geboord met de platenboor, 4,0 mm in de kolomboor.


131034
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 22:30:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1332 Gepost op: 28 november 2021, 23:36:15 »
Dit zijn de laatste onderdelen die nog verwerkt moeten worden en maken deel uit van  het "loodgieterswerk".
Op de Schaal-0 versie zit alles naar beste weten, maar toch is het ontbreken van het originele pijpenplan een gemis. Ik kan nu nog (voor de laatste maal ?) vragen of iemand iets weet waar die tekeningen gebleven zijn.

Vooralsnog begin ik (morgen) maar en als het anders zat dan dat het nu gaat zitten........ ???

 

131064
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 23:40:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1333 Gepost op: 29 november 2021, 12:40:34 »
Dit is het beste wat beschikbaar is.
Met stift posities aangeven op het model. Aceton helpt als het gecorrigeerd moet worden.




131228

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6507
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1334 Gepost op: 29 november 2021, 15:35:37 »
Als niemand weet hoe het echt zat zal het ook niemand opvallen als het verkeerd zit ;)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly