Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211115 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #960 Gepost op: 14 juni 2021, 17:36:58 »
JAA, doe maar een kit in h0. Maar dan wel de kleinste details weg laten dan lukt het mij net en anders heeft Ivo niks te doen.  ;D (y)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #961 Gepost op: 14 juni 2021, 18:52:19 »
Ivo en Carel (en anderen):
in H0 ABSOLUUT niet. Het detailleringsniveau is in die schaal niet haalbaar. Het is recent nog getest, maar niet goed genoeg bevonden.

Aan de inrichting van het machinistenhuis wordt gewerkt, maar de gieter heeft het "druk druk druk". Testexemplaren liggen daar dus wel.

En zolang de Corona niet voorbij is (26 juni is eerder een lachertje dan realiteitszin) wil ik in afwachting van een ander project (niet de HSM 700, die is dan al klaar) iets te doen hebben. Juist vandaag bezig geweest met het vooronderzoek naar wielen en aandrijving. Vanavond verder met de te printen/gieten onderdelen. Die moeten opgeschaald en verdund worden.
Onderdelen uit de handel (schaal-0) moeten herbezien worden naar leverancier of eigen ontwerp. Met name de luchtpomp.
Ketelbuis 57,1 mm kan van Salomons komen. Diameter 58 mm en 2 mm dik in kwaliteit Ms63 is leverbaar
Maar let wel, eerst het vooronderzoek afronden voor ik definitief roep: er komt een Gerrit in 1.
Is dit een uitdaging?  ....ik denk van wel  ;D

Van Slaters kunnen in aanmerking komen:
Wielen: met enige aanpassing. F88381 ( Extra uitdaging: zelfontwerpen. Wordt serieus over nagedacht)
Aandrijving: GB304U. Die past. Steunen in het frame nog wel ontwerpen.

F8838I by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1119 by Nulpunt0, on Flickr

Prijzen van wielen en aandrijving vindt je op de site van Slaters.
Schermopname (252) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 19:24:30 door FritsT »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #962 Gepost op: 14 juni 2021, 19:43:09 »
Ik snap je wel maar deze is zoooo mooi.
Ben met veel moeite aan het leren om niet alles te willen hebben  :-\
Gelukkig kunnen we zo af en toe naar die van jou te kijken (hoop ik) :P (y)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #963 Gepost op: 14 juni 2021, 19:43:23 »
Als alternatief komt het Slaters F9836Y8 wiel voor spoor1 (10mm) denk ik nog iets beter overeen met het grote voorbeeld Frits
Een andere optie zou zijn de gietstukken te kopen bij Lez Allen www.walsallmodelindustries.co.uk  en deze zelf afwerken
Maar Lez kan ze ook afgewerkt leveren en eventueel ook geisoleeerd
Even zoeken onder Gauge1 Driving wheel casting 3' type G1854
Dit is een 9 spaaks wiel waarbij je diameter kunt opgeven tussen de 29 en 31mm  maar bv ook de crank throw en profiel (standaard / fine)

Groeten Rolf
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 22:31:36 door rolfm »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #964 Gepost op: 14 juni 2021, 20:04:38 »
@Rolf.

De wieldiameter van dat wiel is echt te klein.
Ik zat er al naar te kijken en dacht ... hoe zit dat nou? Het lijkt of ze de maat OVER de  flens hebben genomen en niet die van de wielband.
Maar als er iemand mee doet en niet wil wachten en kwarteren een probleem vindt ........ het is een optie. (en de wielen zitten voor het grootste deel achter de watertank)
Anderen kunnen inderdaad wat maken, maar het is de uitdaging om het zelf te doen.....hobby !  ;D

Ik ga de wielen dus zelf maken (Uitdaging). Stalen wielbanden CNC draaien en de binnenkant printen/gieten evt met vierkant gat voor Slaters assen.
wielen ontwerp (7) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 20:18:05 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #965 Gepost op: 14 juni 2021, 20:48:27 »
Valt volgens mij wel mee Frits met te kleine diameter
Diameter incl flens 33mm en flens hoogte +/- 2mm (zover ik kan zien / meten  adhv de foto) en dan kom ik op 29mm wieldiameter
Origineel 900 mmm ( heb ik ergens gelezen, correct me if I'm wrong) : 32 = 28,13 mm
Dus eerder een tikkeltje te groot

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #966 Gepost op: 14 juni 2021, 22:17:35 »
Rolf...

je hebt helemaal gelijk met die maat. Stomme rekenfout van me.

en vanavond niks getekend in 3D en komende  2-3 weken ook niet, dus concentreer ik me voorlopig weer op de 0 versie, de HSM 700 en de tuin.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 22:20:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #967 Gepost op: 15 juni 2021, 21:27:51 »
Model-2:

De eerder genoemde onzorgvuldigheid om op het oog een parallelle lijn te trekken ......., dat heb ik nu beter gedaan.
IMG_1126 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1135 by Nulpunt0, on Flickr

En dat zit ook recht. De draden zijn goed door te voeren. Tzt papiertje er onder ter bescherming van de lak en schuiven maar.
De handrailhouders plaats ik bij dit model na het spuiten.
IMG_1127 by Nulpunt0, on Flickr

De linkerkant van de rookkast heb ik nu ook klaar,
Ander kraantje dan op model 1...  ;D Komt van een luchtslang/buffer.
IMG_1132 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatje geboord in de luchtpomp,
IMG_1133 by Nulpunt0, on Flickr

De "demontabele" aansluiting voor de stoomleiding naar de luchtpomp.
IMG_1129 by Nulpunt0, on Flickr

Model 2 schiet dus ook al aardig op.

92359
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2021, 07:58:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #968 Gepost op: 16 juni 2021, 22:14:52 »
Vooralsnog is de bouw afgerond. Ik kan niks meer bedenken dat er op (of er weer af) moet.  :D Ik ben er gewoonweg tevreden mee.
Volgende stap (spuiten) wordt pas genomen als de modellen door de leden van de bouwgroep "life" bekeken zijn. Eerst mijn 2e prikkie (maandag a.s) en wachttijd daarna.

Zal je zien dat de gieter morgen een pakje met testonderdelen voor het machinistenhuis laat bezorgen (zou kunnen, maar ik verwacht het niet echt).
Dus nu verder met de voorbereidingen voor de Gerrit in Spoor-1 en de HSM 700 (in 0) wacht op zijn ketel. Leuk draai- en constructiewerk.

En nu mag de tekening van het pijpenplan opduiken.  ;D

IMG_1137 by Nulpunt0, on Flickr

92595
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2021, 22:26:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #969 Gepost op: 16 juni 2021, 23:49:10 »
IMG_1141 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #970 Gepost op: 21 juni 2021, 23:21:29 »
Nou, daar gaat ie dan... een Gerrit in 1.
Eerste werkoverleg vanavond, 1,5 uur lang.

1:43,5 naar 1:32 kent een vergrotingsfactor van 1,359(en een beetje)... afgerond 1,36. Ben je dan kaar?...nee.

een voorbeeld: Neem de pen/gat-verbindingen in het gelaserde frame.: Pen is (plaatdikte) 0,7 en het gat 0,9. Het moet net iets groter zijn en 0,8 zou met evt bramen net te klein kunnen zijn. Groter mag weer niet want dan vloeit de soldeer door. De tussenruimte 0,2 en dat is ruim gebleken bij de 0 versie.
Ga je nu alles met 1,36 vermenigvuldigen, dan zegt de soldeer... dank u, ik vloei door want de tussenruimte wordt ook groter
Dus alle frameverbindingen moeten worden aangepast.  >:(

Dan de vraag: welke plaatdikte en welk materiaal? Nieuwzilver is stevig en beviel, maar de maximale dikte bij PPD is 0,9 en je zou 0,95 nodig moeten hebben. Dus ook daar alles weer nalopen en aanpassen.

Voetplaatsteunen: diverse opties bekeken om 1:1 zo goed mogelijk te benaderen (correctie op het Spoor-0 model) en toch stevigheid te geven aan een model dat kilo's gaat wegen en "oppakbaar" moet zijn zonder te vervormen.

Wielen:  voor de grotere gekozen (sorry Rolf, ik vind ze beter smoelen qua indeling). Middelste as dus naar binnen toe verplaatst en het asgat op 1/4" (6,35 mm) gezet. Later kunnen er altijd nog zelfgemaakte (kleinere) wielen op.
Buitenmaat flens = 33 mm (foto Slaters). Tussen de wielen wil ik ruimte, gesteld op 2 mm. H-O-H: 33+2 = 35 mm.
Asgaten verplaatst, dus ook de koppelstangen aanpassen.
Busgaten op de cranck....anders dan bij 0, dus ook dat weer in beschouwing nemen. Wat levert Slaters bij de wielen of wat past?

Na deze bevindingen zijn we gestopt, genoeg voor een avond. Aan het etswerk zijn we dus geeneens toegekomen.
Dit dus allemaal eerst omzetten in de tekening voordat we verder gaan met Werkoverleg 2.

En daarom is verschalen moeilijker dan het lijkt.
Een etsplaat verkleinen of opblazen... appeltje eitje. In 10 seconden gedaan.

Maar we zijn begonnen.

93271
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 23:32:17 door FritsT »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #971 Gepost op: 21 juni 2021, 23:50:54 »
 (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #972 Gepost op: 22 juni 2021, 08:59:46 »
Ja, verschalen is niet zomaar een dingetje
Succes (y).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #973 Gepost op: 22 juni 2021, 11:21:50 »
Dit is een lijst van verbeter-/aanpaspunten op de Spoor-0 versie. Eventueel handig voor de andere Spoor-0 bouwers. Al die zaken heb ik overigens bij de 2 modellen 100% weten aan te passen en heb ik laten zien. Dus echte onoverkomelijke zaken zitten er (voor de scratch bouwer) niet in.  Maar wel zo mooi om die in het ontwerp te verwerken (wat grotendeels al is gebeurd)

En ja, we dachten vooraf alles heel goed bekeken te hebben. Daarom bouwen kleinseriefabrikanten ALTIJD handmonsters, want ook zij....

1.Voetplaat onderplaat  2 gaatjes voor luik vooraan dicht. Soldeer kan naar boven vloeien                        
2.Voetplaatsteunen: inkeping voor L-profiel                                    
3.Voetplaatsteunen achter 2x langer maken. ALLES  LANGER maken, 1 mm,                                    
4.Bufferbalk: 2 positiegaatjes weg.  1 volstaat en dan meer naar midden.                           
5.Rangeerdershandgrepen:  gaten in de etsplaat                                    
6.Zuigerstangenplaat op de bufferbalk. Gaten in frame en plaat.                              
7.Huif: oliepotjes rechthoekig gat DICHT, weg.   4 gaatjes ook wegaatjes                                     
8.Huif dunne kappen maken op dunnen plaat. MET handgreepgaatjes.   Extra exemplaren.                        
9.Geen nieuwzilver als etsplaat, maar messing.                                    
10.Huif: achterzijde geen deurtjes, maar dicht met 2 gaten 2 en 3 mm.                           
11.Frame pen/gat langer zodat die doorsteekt. 1,0 mm minimaal.                        
12.Wielgaten achter 1 mm uit elkaar  Slaters past net niet. Koppelstangen aanpassen.   
13.Koppelingsplaat iets breder. Rechthoek past niet tussen de imitatiebouten.
14.Frame draaistel, onderzijde 2 extra dwarsverbindingen voor bodemplaat
15.Bodemplaat draaistel met schroefgaten
16.Voetplaat draaistel steun hekje. Gat open maken 1x
17.Taats onderplaat mag vervallen.
18.Frame gaten pen/gat kleiner. 0,85
19.Frame, gat voor handrem alleen rechts.
20.Frame bovenbalk: ronding maken voor luchtpomp
21.3D veerblokjes
22.Onderkant  voetplaat. Tussen Y-plaat en onderkant kolenbunker overdwars een naad. Dat zijn 2 losse platen. Rondje is half rond en een strip aan het einde overdwars.
23.Rookkaststeun, plaat met 2 ovale gaten: gaten kleiner en plaat  korter.  19,5 (was 4 mm te lang)
24.Positiestrip rookkast op de voetplaat mag weg of inkorten aan achterkant. (was ook te lang)
25.Rookkastplaat: gat voor de schoorsteen er uit. Rollen gaat mogelijk niet goed. Posiitie is altijd te bepalen.
26.Vuurkistfront: geen details etsen, allen de gaten.
27. Vuurkistfront komt nu TEGEN de vuurkistbeplating: overal  etsplaatdikte af zodat die BINNEN de beplating valt. Heb ik in loc 1 FOUT gedaan. Loopt taps.
28.Vuurkist zijkant: schroeven/klinkangels, positiegaatjes (klinknagelpers)  2,0 mm. Net onder hartlijn. ?
29.Halfronde strip op de etsplaat toevoegen 3,6 x 6,4, aan uiteinde  2 ponsgaatjes
30.Voorzijde machinistenhuis, rond afdichtingsstrip met klinknagels  rond de ketel. Smal ivm deur.
31.Voorste Y-plaat. De dwarssteunen niet hol, maar rechte lijnen en hoger. Tekening HansL. !!!
32.Etsplaat: zijkant aslade met deurtjes nieuw opnemen. Nu is er niks.
33.Etswerk achterzijde machinistenhuis. Bovenhoek scherp ipv rond. Stripjes weg.
34.Gat voor stang aslade in voetplaat verplaatsen naar binnen.
35.Tussen ketel en deur zit een tochtstrip. Is nu geen ruimte voor.. Deur iets kleiner.
36.Etsdeel zijkant/achterkant machinistenhuis/kolenbunker  los van elkaar.
37.Deksels kolenbakken niet vouwen. 2 losse stukken. Dak kolenbunker idem.
38.Eén smalle deur (zijkant) heeft geen rondje voor de greep
39.Zijkanten aslade, deurtjes apart?
40.Kolenschep-randje in MCH valt door luikje. Moet iets groter
41.Luchttank ophangbeugel korter
42.Ruitplaat draaistel heeft positiegaatjes die op brug erboven horen.. WEG en toevoegen.
43.Klinknagel-tochtstrip op de etsplaat
44.Rechter Gaatje voorzijde mch, horizontale stang. Iets naar links (tochtstrip )
45.Meer “grote” scharnieren voor reserve.  En meer formaten.
46.Etsdelen die gebogen worden..GEEN  inetsingen meer doen. Dak. Gaat knikken. Rookkastbelating
47.Draaistel achterzijde . Ovaal is te smal. Zie positie tov remcylinder
48.Remhevels in de laserplaat toevoegen 4xg root 2x klein.
49.Rondjes /voet van het hekje etsen. Binnendiameter 1,5  met 4 klinknagels
50.Gat in frame voor de handremhevel te laag. (servo er onder door). Mag ook weg.
51.Tralies etsen  Dan ook scharnieren, handwielen enz.
52.Aslade luikjes etsen. 4x + scharnier
53.Aslade loshalen van vuurkist en ontwerpen.
54.Ronde voetplaten met klinknagels voor het hekwerk.
55. Gaten in de koppelstangen 1.91 passend op Slaters busjes. (niet in spoor-1)
56. Servomechaniek:  2 stripjes met gaatjes 0,4 op rij.
57. Remhangers  0,5 mm langer. Gat  voor de dwarsstang iets lager. Past nu net/net niet.
58. Hevel handrem op de laserplaat. Gekke vorm.
59. Remdwarsstang  33,7 mm niet meer of minder.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 12:11:15 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #974 Gepost op: 22 juni 2021, 11:44:56 »
Mooi lijstje  (y)  Is vast ook input voor de 1 versie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*