Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:54
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 10:45:24
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hirschsprung
Vandaag om 10:43:30
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:35:28
Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:34:09
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Casmir
Vandaag om 10:26:40
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MacArthur
Vandaag om 10:26:36
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door spoorzeven
Vandaag om 10:14:09
LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V door Jamie
Vandaag om 10:10:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 09:57:35
Zijn er niet-Duitse automodellen 1:87, tijdperk V of VI? door MOVisser
Vandaag om 09:57:31
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Wummeke
Vandaag om 09:48:23
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 09:41:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 09:26:27
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 09:14:09
Baan in Los Angeles door Rondje_HO
Vandaag om 09:10:30
Vroomshoop 1950 (HO) door Ferdy
Vandaag om 08:25:30
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 06:56:58
Online course Modelmaking Techniques -David Neat door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:42:12
Motor spoor 1 vervangen door FransR
Vandaag om 00:19:27
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Wim Vink
28 februari 2021, 23:06:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 februari 2021, 22:57:52
Raadplaatje door GerardvV
28 februari 2021, 22:56:41
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Frans Peeters
28 februari 2021, 22:55:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2021, 22:51:48
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door AndrevdG
28 februari 2021, 22:34:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 februari 2021, 22:21:42
3D/RM: AHOB in H0 door Albert de Heer
28 februari 2021, 21:56:25
Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld door Klaas Zondervan
28 februari 2021, 21:42:59
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 67006 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #525 Gepost op: 17 januari 2021, 00:06:31 »
Je ziet, het is gelukt want het was toch heel buigzaam. Buigzamer dan een "nieuwe" buis.
ik moet nog een 2e buis buigen ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #527 Gepost op: 17 januari 2021, 14:35:17 »
Op de achtergrond zijn  we nog druk met onze 3D printer (Anycubic Photon-S) bezig. De getekende onderdelen staan straks wel bij Shapeways, maar we willen ze ook in resin printen voor controle en zelf nagieten in messing. Maar dan moet helt wel gaan zoals je zou willen.

Om onverklaarbare reden weigert de printer de verticale spaken in het handwiel te printen. Supports (ook verticaal) gaan wel goed. Waar ligt dat aan?. En als je het niet weet, dan doe je 10 stappen terug en dan weer stap voor stap verder tot je het probleem tegenkomt of opgelost ziet.
Resultaat is dat het probleem opgelost en herleidbaar is. Na zoeken op internet gevonden...een bug in de software. Maar we hebben ook een weg gevonden om er omheen te lopen. ;D

Probleem waren de handwielen waar de verticale spaken dus niet werden geprint.
9s_Foto3_e by Nulpunt0, on Flickr

We hebben 2 dingen aangepast:
1. een wiel 45 graden draaien zodat de spaken niet meer op "12-3-6-9 uur" stonden maar wat later.    Succes.  ;D
Foto1_AlleenWieltje_45Gr by Nulpunt0, on Flickr

2. het hele onderdeel kantelen en de handwielen origineel 12-3-6-9 uur gelaten. Succes  ;D
Foto1_Hoek_25Gr by Nulpunt0, on Flickr

Komende dagen gaan we weer verder met het printen in (dure) resin die geschikt is voor messing afgieten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #528 Gepost op: 17 januari 2021, 16:57:55 »
Loc 2 heeft nu ook een stoomleiding (zonder butsen  ;D) en het is ook gelukt om de dubbele electradraad door de buis te trekken.

IMG_9368 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9369 by Nulpunt0, on Flickr

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #529 Gepost op: 17 januari 2021, 17:09:15 »
oud trucje
draadje met perslucht er door blazen (als het met een gewone elektrische draad niet lukt)

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #530 Gepost op: 17 januari 2021, 17:41:23 »
Bij het vastzetten van de stoompijp ook nog de aansluiting op de schoorsteen gemaakt. Op de foto is het te zien, maar met het blote oog moet je wel heel goed kijken. Daar ligt dus mijn "bouwgrens".

IMG_9374b by Nulpunt0, on Flickr

51389

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
  • Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #531 Gepost op: 17 januari 2021, 19:29:37 »
Jouw bouwgrens ligt in ieder geval voorbij die van mij. Knap werk!
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #532 Gepost op: 17 januari 2021, 21:33:12 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....al doende leert men. ;D

De pijpen kan je ook in delen maken. Alleen dan niet zoals 1:1 op de zichtbare punten koppelen (dat blijven imitatiekoppelingen), maar in het buisje in de steunen. Ik heb ze nu 2 mm, maar 3 mm is dan te overwegen.

Electradraden zijn dan ook perfect als buigmal.
IMG_9376 by Nulpunt0, on Flickr

Bij de proefplaatsing kan je makkelijk aantekenen  waar de pijp moet worden afgesneden.
IMG_9377 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9378 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9379 by Nulpunt0, on Flickr

De voorste stukken zijn lastiger. Die moeten aansluiten op de afsluiter op de rookkast en die heb ik helaas nog niet in bezit. Gaat komen.

51515
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:17:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #533 Gepost op: 17 januari 2021, 22:48:16 »
Hebben beide buizen nu dezelfde diameter?
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #534 Gepost op: 17 januari 2021, 23:02:57 »
in het echt niet, hier wel.
heel eenvoudig... ik heb geen buis van 2,5 .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #535 Gepost op: 17 januari 2021, 23:45:03 »
De verbindingspijp tussen de watertanks van de twee draaistellen hangt aan de voorkant in een V-vormig hoeklijntje.
Aan de achterzijde een modelbouwcompromis. Daar lijkt een ophangbeugel aan de aslade te hangen, maar omdat die demontabel moet zijn, heb ik vooralsnog gekozen voor een oogje aan de al bestaande ophangbeugel.

IMG_9382 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9383 by Nulpunt0, on Flickr

Aan beide zijden komt vanzelfsprekend een flexibele slang naar de aansluitpunten op het draaistel.
IMG_9384 by Nulpunt0, on Flickr

51577
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 23:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #536 Gepost op: 18 januari 2021, 00:09:11 »
Het was weer een leuke modelbouwdag waarbij kenmerkende elementen zijn toegevoegd. Meer dan dat ik verwacht had. :D.  Maar nog belangrijker was het kunnen omzeilen van de problemen met de 3D printer.

IMG_9385 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 00:11:03 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #537 Gepost op: 18 januari 2021, 01:39:58 »
lijkt het nou zo dat hij voor iets hoger staat dan achter?
moeten natuurlijk nog veertjes en busjes tussen draaistel en voetplaat  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #538 Gepost op: 18 januari 2021, 10:00:54 »
Jan,

Lijkt op bovenstaande foto maar zo. Loc staat waterpas.
Op ander foto's kan het zijn dat er in een draaistel wielen zitten en in de  andere niet en dan staat de loc natuurlijk scheef.

Uiteindelijk komen er nog 2 veertjes tussen draaistel en brug. Die zijn  al op maat geslepen, dus ook dan waterpas. Zouden die echt nodig zijn om wiebelen tegen te gaan?.. Nee. De brug ligt al zo stabiel als maar kan. Kennelijk voor een zeer robuuste oplegging gezorgd. ;D. Die is helemaal niet volgens 1:1, maar werkt wel.

IMG_9386 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 10:06:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5900
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #539 Gepost op: 18 januari 2021, 11:45:52 »
Van de taats zie je strak niks, noppes meer. Dan maar hier even een detailopname van de stoombuizen die DOOR de taats lopen.
IMG_9390 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere zijde zit direct achter de taats de beweegbare stoomkoppeling. In model, tja... (dat gaat de bouwgrens overschrijden).
Je ziet de trekdraad nog zitten, al kan die achteraf ook nog ingebracht worden.
IMG_9389 by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (630) by Nulpunt0, on Flickr

Ander detail is de extra ophangbeugel voor de stoompijp met verse stoom.
IMG_9387 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9388 by Nulpunt0, on Flickr

Ach, gewoon voor de lol,
IMG_9392 by Nulpunt0, on Flickr

51783



« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:25:00 door FritsT »