Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar? door Peter Kleton
Vandaag om 21:35:43
Roco Donderbus bagagewagen door Noordernet
Vandaag om 21:33:28
Rheinburgh, TP V/VI door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:33:21
baanplan zolderbaan H0 4400x3100 door Baakie
Vandaag om 21:31:39
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:04
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door ruudns
Vandaag om 21:26:50
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels door wob
Vandaag om 21:21:39
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 21:12:15
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Andereré
Vandaag om 20:58:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:55:16
25 jaar geleden door HRP
Vandaag om 20:55:00
Diorama Nederland tp III H0 door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 20:48:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 20:42:02
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door willyTEE
Vandaag om 20:40:31
Binnenkort mogen we weer naar Houten! door Pauldg
Vandaag om 20:32:40
Smering Roco draaistellen door Gideon
Vandaag om 20:23:16
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 20:08:35
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door VvKan
Vandaag om 19:51:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:51:08
Gezocht artikel uit Spoorwegjournaal 152 - 2006 door Henk82
Vandaag om 19:33:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 19:31:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 19:07:55
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:02:52
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:18
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 18:47:38
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 18:35:32
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 17:10:58
EifelBurgenBahn door tijgernootje
Vandaag om 16:27:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 16:04:49
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 68004 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #525 Gepost op: 17 januari 2021, 00:06:31 »
Je ziet, het is gelukt want het was toch heel buigzaam. Buigzamer dan een "nieuwe" buis.
ik moet nog een 2e buis buigen ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #527 Gepost op: 17 januari 2021, 14:35:17 »
Op de achtergrond zijn  we nog druk met onze 3D printer (Anycubic Photon-S) bezig. De getekende onderdelen staan straks wel bij Shapeways, maar we willen ze ook in resin printen voor controle en zelf nagieten in messing. Maar dan moet helt wel gaan zoals je zou willen.

Om onverklaarbare reden weigert de printer de verticale spaken in het handwiel te printen. Supports (ook verticaal) gaan wel goed. Waar ligt dat aan?. En als je het niet weet, dan doe je 10 stappen terug en dan weer stap voor stap verder tot je het probleem tegenkomt of opgelost ziet.
Resultaat is dat het probleem opgelost en herleidbaar is. Na zoeken op internet gevonden...een bug in de software. Maar we hebben ook een weg gevonden om er omheen te lopen. ;D

Probleem waren de handwielen waar de verticale spaken dus niet werden geprint.
9s_Foto3_e by Nulpunt0, on Flickr

We hebben 2 dingen aangepast:
1. een wiel 45 graden draaien zodat de spaken niet meer op "12-3-6-9 uur" stonden maar wat later.    Succes.  ;D
Foto1_AlleenWieltje_45Gr by Nulpunt0, on Flickr

2. het hele onderdeel kantelen en de handwielen origineel 12-3-6-9 uur gelaten. Succes  ;D
Foto1_Hoek_25Gr by Nulpunt0, on Flickr

Komende dagen gaan we weer verder met het printen in (dure) resin die geschikt is voor messing afgieten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #528 Gepost op: 17 januari 2021, 16:57:55 »
Loc 2 heeft nu ook een stoomleiding (zonder butsen  ;D) en het is ook gelukt om de dubbele electradraad door de buis te trekken.

IMG_9368 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9369 by Nulpunt0, on Flickr

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #529 Gepost op: 17 januari 2021, 17:09:15 »
oud trucje
draadje met perslucht er door blazen (als het met een gewone elektrische draad niet lukt)

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #530 Gepost op: 17 januari 2021, 17:41:23 »
Bij het vastzetten van de stoompijp ook nog de aansluiting op de schoorsteen gemaakt. Op de foto is het te zien, maar met het blote oog moet je wel heel goed kijken. Daar ligt dus mijn "bouwgrens".

IMG_9374b by Nulpunt0, on Flickr

51389

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
  • Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #531 Gepost op: 17 januari 2021, 19:29:37 »
Jouw bouwgrens ligt in ieder geval voorbij die van mij. Knap werk!
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #532 Gepost op: 17 januari 2021, 21:33:12 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....al doende leert men. ;D

De pijpen kan je ook in delen maken. Alleen dan niet zoals 1:1 op de zichtbare punten koppelen (dat blijven imitatiekoppelingen), maar in het buisje in de steunen. Ik heb ze nu 2 mm, maar 3 mm is dan te overwegen.

Electradraden zijn dan ook perfect als buigmal.
IMG_9376 by Nulpunt0, on Flickr

Bij de proefplaatsing kan je makkelijk aantekenen  waar de pijp moet worden afgesneden.
IMG_9377 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9378 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9379 by Nulpunt0, on Flickr

De voorste stukken zijn lastiger. Die moeten aansluiten op de afsluiter op de rookkast en die heb ik helaas nog niet in bezit. Gaat komen.

51515
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:17:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #533 Gepost op: 17 januari 2021, 22:48:16 »
Hebben beide buizen nu dezelfde diameter?
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #534 Gepost op: 17 januari 2021, 23:02:57 »
in het echt niet, hier wel.
heel eenvoudig... ik heb geen buis van 2,5 .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #535 Gepost op: 17 januari 2021, 23:45:03 »
De verbindingspijp tussen de watertanks van de twee draaistellen hangt aan de voorkant in een V-vormig hoeklijntje.
Aan de achterzijde een modelbouwcompromis. Daar lijkt een ophangbeugel aan de aslade te hangen, maar omdat die demontabel moet zijn, heb ik vooralsnog gekozen voor een oogje aan de al bestaande ophangbeugel.

IMG_9382 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9383 by Nulpunt0, on Flickr

Aan beide zijden komt vanzelfsprekend een flexibele slang naar de aansluitpunten op het draaistel.
IMG_9384 by Nulpunt0, on Flickr

51577
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 23:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #536 Gepost op: 18 januari 2021, 00:09:11 »
Het was weer een leuke modelbouwdag waarbij kenmerkende elementen zijn toegevoegd. Meer dan dat ik verwacht had. :D.  Maar nog belangrijker was het kunnen omzeilen van de problemen met de 3D printer.

IMG_9385 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 00:11:03 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #537 Gepost op: 18 januari 2021, 01:39:58 »
lijkt het nou zo dat hij voor iets hoger staat dan achter?
moeten natuurlijk nog veertjes en busjes tussen draaistel en voetplaat  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #538 Gepost op: 18 januari 2021, 10:00:54 »
Jan,

Lijkt op bovenstaande foto maar zo. Loc staat waterpas.
Op ander foto's kan het zijn dat er in een draaistel wielen zitten en in de  andere niet en dan staat de loc natuurlijk scheef.

Uiteindelijk komen er nog 2 veertjes tussen draaistel en brug. Die zijn  al op maat geslepen, dus ook dan waterpas. Zouden die echt nodig zijn om wiebelen tegen te gaan?.. Nee. De brug ligt al zo stabiel als maar kan. Kennelijk voor een zeer robuuste oplegging gezorgd. ;D. Die is helemaal niet volgens 1:1, maar werkt wel.

IMG_9386 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 10:06:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #539 Gepost op: 18 januari 2021, 11:45:52 »
Van de taats zie je strak niks, noppes meer. Dan maar hier even een detailopname van de stoombuizen die DOOR de taats lopen.
IMG_9390 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere zijde zit direct achter de taats de beweegbare stoomkoppeling. In model, tja... (dat gaat de bouwgrens overschrijden).
Je ziet de trekdraad nog zitten, al kan die achteraf ook nog ingebracht worden.
IMG_9389 by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (630) by Nulpunt0, on Flickr

Ander detail is de extra ophangbeugel voor de stoompijp met verse stoom.
IMG_9387 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9388 by Nulpunt0, on Flickr

Ach, gewoon voor de lol,
IMG_9392 by Nulpunt0, on Flickr

51783



« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:25:00 door FritsT »