Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€352.00
Per saldo:
€102.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:35:43
Roco Donderbus bagagewagen
door
Noordernet
Vandaag
om 21:33:28
Rheinburgh, TP V/VI
door
Martijn de Kuiper
Vandaag
om 21:33:21
baanplan zolderbaan H0 4400x3100
door
Baakie
Vandaag
om 21:31:39
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:30:04
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
door
ruudns
Vandaag
om 21:26:50
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
door
wob
Vandaag
om 21:21:39
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 21:12:15
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
Vandaag
om 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Andereré
Vandaag
om 20:58:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:55:16
25 jaar geleden
door
HRP
Vandaag
om 20:55:00
Diorama Nederland tp III H0
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 20:48:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ingenium secundus
Vandaag
om 20:42:02
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie
door
willyTEE
Vandaag
om 20:40:31
Binnenkort mogen we weer naar Houten!
door
Pauldg
Vandaag
om 20:32:40
Smering Roco draaistellen
door
Gideon
Vandaag
om 20:23:16
SLT in H0 voor Kleindrecht
door
AdLoc
Vandaag
om 20:08:35
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
door
VvKan
Vandaag
om 19:51:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
Vandaag
om 19:51:08
Gezocht artikel uit Spoorwegjournaal 152 - 2006
door
Henk82
Vandaag
om 19:33:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 19:31:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 19:07:55
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:02:52
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:59:18
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje
door
Aford
Vandaag
om 18:47:38
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rondje_HO
Vandaag
om 18:35:32
Van Swarzach naar Swarzburg
door
NS264
Vandaag
om 17:10:58
EifelBurgenBahn
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:40
Railtalk Magazine Latest Issue
door
Erik Mijd
Vandaag
om 16:04:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
Vorige
-
Volgende
-
1
...
34
35
[
36
]
37
38
...
51
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 68004 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #525 Gepost op:
17 januari 2021, 00:06:31 »
Je ziet, het is gelukt want het was toch heel buigzaam. Buigzamer dan een "nieuwe" buis.
ik moet nog een 2e buis buigen
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5198
Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #526 Gepost op:
17 januari 2021, 01:20:13 »
https://www.modelbouwforum.nl/threads/messing-profielen-zacht-maken.120725/
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #527 Gepost op:
17 januari 2021, 14:35:17 »
Op de achtergrond zijn we nog druk met onze 3D printer (Anycubic Photon-S) bezig. De getekende onderdelen staan straks wel bij Shapeways, maar we willen ze ook in resin printen voor controle en zelf nagieten in messing. Maar dan moet helt wel gaan zoals je zou willen.
Om onverklaarbare reden weigert de printer de verticale spaken in het handwiel te printen. Supports (ook verticaal) gaan wel goed. Waar ligt dat aan?. En als je het niet weet, dan doe je 10 stappen terug en dan weer stap voor stap verder tot je het probleem tegenkomt of opgelost ziet.
Resultaat is dat het probleem opgelost en herleidbaar is. Na zoeken op internet gevonden...een bug in de software. Maar we hebben ook een weg gevonden om er omheen te lopen.
Probleem waren de handwielen waar de verticale spaken dus niet werden geprint.
9s_Foto3_e
by
Nulpunt0
, on Flickr
We hebben 2 dingen aangepast:
1. een wiel 45 graden draaien zodat de spaken niet meer op "12-3-6-9 uur" stonden maar wat later. Succes.
Foto1_AlleenWieltje_45Gr
by
Nulpunt0
, on Flickr
2. het hele onderdeel kantelen en de handwielen origineel 12-3-6-9 uur gelaten. Succes
Foto1_Hoek_25Gr
by
Nulpunt0
, on Flickr
Komende dagen gaan we weer verder met het printen in (dure) resin die geschikt is voor messing afgieten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #528 Gepost op:
17 januari 2021, 16:57:55 »
Loc 2 heeft nu ook een stoomleiding (zonder butsen
) en het is ook gelukt om de dubbele electradraad door de buis te trekken.
IMG_9368
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9369
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 289
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #529 Gepost op:
17 januari 2021, 17:09:15 »
oud trucje
draadje met perslucht er door blazen (als het met een gewone elektrische draad niet lukt)
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #530 Gepost op:
17 januari 2021, 17:41:23 »
Bij het vastzetten van de stoompijp ook nog de aansluiting op de schoorsteen gemaakt. Op de foto is het te zien, maar met het blote oog moet je wel heel goed kijken. Daar ligt dus mijn "bouwgrens".
IMG_9374b
by
Nulpunt0
, on Flickr
51389
Gelogd
BartvD
Offline
Berichten: 986
Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #531 Gepost op:
17 januari 2021, 19:29:37 »
Jouw bouwgrens ligt in ieder geval voorbij die van mij. Knap werk!
Gelogd
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #532 Gepost op:
17 januari 2021, 21:33:12 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....al doende leert men.
De pijpen kan je ook in delen maken. Alleen dan niet zoals 1:1 op de zichtbare punten koppelen (dat blijven imitatiekoppelingen), maar in het buisje in de steunen. Ik heb ze nu 2 mm, maar 3 mm is dan te overwegen.
Electradraden zijn dan ook perfect als buigmal.
IMG_9376
by
Nulpunt0
, on Flickr
Bij de proefplaatsing kan je makkelijk aantekenen waar de pijp moet worden afgesneden.
IMG_9377
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9378
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9379
by
Nulpunt0
, on Flickr
De voorste stukken zijn lastiger. Die moeten aansluiten op de afsluiter op de rookkast en die heb ik helaas nog niet in bezit. Gaat komen.
51515
«
Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:17:39 door FritsT
»
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 278
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #533 Gepost op:
17 januari 2021, 22:48:16 »
Hebben beide buizen nu dezelfde diameter?
Mvrgr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #534 Gepost op:
17 januari 2021, 23:02:57 »
in het echt niet, hier wel.
heel eenvoudig... ik heb geen buis van 2,5 .
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #535 Gepost op:
17 januari 2021, 23:45:03 »
De verbindingspijp tussen de watertanks van de twee draaistellen hangt aan de voorkant in een V-vormig hoeklijntje.
Aan de achterzijde een modelbouwcompromis. Daar lijkt een ophangbeugel aan de aslade te hangen, maar omdat die demontabel moet zijn, heb ik vooralsnog gekozen voor een oogje aan de al bestaande ophangbeugel.
IMG_9382
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9383
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan beide zijden komt vanzelfsprekend een flexibele slang naar de aansluitpunten op het draaistel.
IMG_9384
by
Nulpunt0
, on Flickr
51577
«
Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 23:56:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #536 Gepost op:
18 januari 2021, 00:09:11 »
Het was weer een leuke modelbouwdag waarbij kenmerkende elementen zijn toegevoegd. Meer dan dat ik verwacht had.
. Maar nog belangrijker was het kunnen omzeilen van de problemen met de 3D printer.
IMG_9385
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 00:11:03 door FritsT
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5198
Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #537 Gepost op:
18 januari 2021, 01:39:58 »
lijkt het nou zo dat hij voor iets hoger staat dan achter?
moeten natuurlijk nog veertjes en busjes tussen draaistel en voetplaat
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #538 Gepost op:
18 januari 2021, 10:00:54 »
Jan,
Lijkt op bovenstaande foto maar zo. Loc staat waterpas.
Op ander foto's kan het zijn dat er in een draaistel wielen zitten en in de andere niet en dan staat de loc natuurlijk scheef.
Uiteindelijk komen er nog 2 veertjes tussen draaistel en brug. Die zijn al op maat geslepen, dus ook dan waterpas. Zouden die echt nodig zijn om wiebelen tegen te gaan?.. Nee. De brug ligt al zo stabiel als maar kan. Kennelijk voor een zeer robuuste oplegging gezorgd.
. Die is helemaal niet volgens 1:1, maar werkt wel.
IMG_9386
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 10:06:09 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5911
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #539 Gepost op:
18 januari 2021, 11:45:52 »
Van de taats zie je strak niks, noppes meer. Dan maar hier even een detailopname van de stoombuizen die DOOR de taats lopen.
IMG_9390
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de andere zijde zit direct achter de taats de beweegbare stoomkoppeling. In model, tja... (dat gaat de bouwgrens overschrijden).
Je ziet de trekdraad nog zitten, al kan die achteraf ook nog ingebracht worden.
IMG_9389
by
Nulpunt0
, on Flickr
Schermopname (630)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ander detail is de extra ophangbeugel voor de stoompijp met verse stoom.
IMG_9387
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9388
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ach, gewoon voor de lol,
IMG_9392
by
Nulpunt0
, on Flickr
51783
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:25:00 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
Vorige
-
Volgende
-
1
...
34
35
[
36
]
37
38
...
51
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0